سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: بر اساس یک گزارش، رژیم اسرائیل به واشنگتن درباره قطع کمک‌های نظامی امریکا به مصر در واکنش به برکناری محمد مرسی هشدار داده است.

مصر

به گزارش پرس تی وی، روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز سه‌شنبه (۱۸ تیر، ۹ ژوئیه) به نقل از یک مقام امریکایی که نام او ذکر نشده است نوشت که مقام‌های رژیم تل آویو از مقام‌های ارشد امریکایی خواسته‌اند کمک سالانه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری دولت این کشور به مصر را متوقف نکنند.

به نوشته این روزنامه، در پایان هفته گذشته مارتونی از تماس‌های تلفنی بین مقام‌های امریکا و رژیم اسرائیل درباره تحولات اخیر مصر شکل گرفت.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، با جان کری، وزیر خارجه امریکا و موشعه یعلون، وزیر امور نظامی رژیم تل آویو با چاک هیگل، وزیر دفاع امریکا تلفنی گفت‌وگو کردند.

این مقام امریکایی در ادامه افزود گفت‌وگوهای تلفنی بین مقام‌های دو طرف در حالی صورت گرفت که امریکا و رژیم اسرائیل سرگرم هماهنگ کردن موضع خود در قبال مصر پس از برکناری محمد مرسی هستند.

به گفته وی، رژیم تل آویو هشدار داده است که قطع کمک نظامی واشنگتن به قاهره ممکن است بر امنیت رژیم اسرائیل به ویژه پیمان صلح این رژیم با مصر تاثیرات منفی داشته باشد.

همچنین، این مقام ناشناس امریکایی به روزنامه هاآرتص گفت که مقام‌های اسرائیلی از بحران جاری در مصر ابراز رضایت می‌کنند.

پیشتر، روزنامه اسرائیلی «گلوبز» روز پنج‌شنبه (۱۳ تیر، ۴ ژوئیه) در گزارشی نوشت، رژیم تل آویو نگران است که به دلیل مداخله ارتش مصر در سرنگونی دولت محمد مرسی امریکا کمک نظامی سالانه خود به قاهره را متوقف کند.

این روزنامه به نقل از منابع امریکایی گزارش داد که شاید اسرائیل از دولت واشنگتن بخواهد راهی را برای ادامه کمک‌های نظامی به مصر پیدا کند.

بر اساس قانون امریکا، دولت واشنگتن باید کمک نظامی به کشوری را که رهبر منتخب آن با کودتا نظامی بر کنار شده شود، متوقف کند. تا کنون اوباما از به کار بردن واژه کودتا برای برکناری رئیس جمهور منتخب مصر خودداری کرده است.

جی کارنی، سخنگوی مجلس نمایندگان امریکا، روز دوشنبه گفت که دولت واشنگتن کمک نظامی خود به مصر را قطع نمی‌کند، بلکه هنوز در حال بررسی است که آیا باید برکناری مرسی را کودتا تلقی کند یا نه.

باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا روز چهارشنبه از اقدام نظامی ارتش مصر در برکناری محمد مرسی به شدت ابراز نگرانی کرد. اوباما گفت به دولت دستور داده است تا موضوع کمک‌های امریکا به مصر را بررسی کنند.

محمد مرسی در نخستین سالگرد ریاست جمهوری پس از روز‌ها تظاهرات گسترده در سراسر مصر با مداخله ارتش از مقام خود برکنار شد.

ژنرال عبدالفتاح السیسی، شب چهارشنبه (۱۲ تیر، ۳ ژوئیه) در یک سخنرانی تلویزیونی برکناری محمد مرسی از ریاست جمهور را اعلام کرد.

عدلی محمود منصور، رئیس دادگاه عالی قانون اساسی مصر روز پنج‌شنبه در برابر اعضای این دادگاه به عنوان رئیس جمهور موقت سوگند یاد کرد.

در پی هرج و مرج سیاسی اخیر در مصر، این کشور صحنه اعتراض‌های خیابانی هزاران نفر از مخالفان و هواداران مرسی بوده است.

کد خبر 222567
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز