همشهری آنلاین: تظاهرات هوادارن و مخالفان محمد مرسی، رئیس جمهوری برکنار شده مصر در سراسر این کشور همچنان ادامه دارد .

محمد مرسی

به گزارش پرس تی وی، هواداران مرسی روز یکشنبه (۱۶ تیر) با برگزاری راهپیمایی در میدان « ربیع العدویه» و میدان « النهضه» در نزدیکی دانشگاه قاهره، بازگشت مرسی را به قدرت خواستار شدند.

تظاهرکنندگان همچنین در سراسر قاهره موانع و ایست بازرسی برپا کردند. این درحالی بود که ده‌ها هزار نفر از آن‌ها جاده اصلی منتهی به فرودگاه بین‌المللی قاهره را مسدود کردند.

مخالفان مرسی نیز در میدان نمادین « التحریر» و اطراف کاخ ریاست جمهوری تجمع کردند.

مخالفان رئیس جمهوری برکنار شده مصر همچنین در اسکندریه واقع در سواحل دریای مدیترانه و دیگر شهرهای مهم سراسر این کشور آفریقایی به خیابان‌ها آمدند.

در همین حال، رسانه‌های مصری روز یکشنبه گزارش دادند، زیاد بهاءالدین، وکیل سوسیال دموکرات به عنوان نخست وزیر جدید مصر پیشنهاد شده است.

بنابر گزارش‌های دیگر، محمد البرادعی، از چهره‌های اصلی مخالف نیز قرار است به عنوان معاون رئیس جمهوری مصر منصوب شود. این درحالی است که این انتصابات هنوز به طور رسمی تایید نشده است.

یونس مخبون، رهبر حزب سلفی « نور» ، با انتخاب بهاالدین به عنوان نخست وزیر موقت مخالفت کرده است . وی همچنین با برنامه‌ها برای انتصاب البرادعی به عنوان معاون رئیس جمهوری مخالفت کرده است . مخبون استدلال کرد،فردی که از نظر سیاسی بیطرف است باید به عنوان نخست وزیر منصوب شود.

خبرگزاری رسمی مصر ( منا) روز شنبه گزارش داد، عدلی منصور، رئیس جمهوری موقت مصر، البرادعی را به عنوان نخست وزیر موقت منصوب کرده است . این درحالی بود که دفتر منصور کمی بعد، اتخاذ هرگونه تصمیم نهایی را در این‌باره رد کرد.

اوایل روز یکشنبه، حزب نور اعلام کرد که این حزب البرداعی را به عنوان نخست وزیر قبول نخواهد کرد.

ژنرال عبدالفتاح السیسی، فرمانده ارتش مصر در سوم جولای، مرسی را قدرت برکنار و قانون اساسی این کشور را منحل کرد. مرسی در ژوئن ۲۰۱۲ میلادی قدرت را به دست گرفته بود .

گفته می‌شود، ارتش مصر، مرسی را بنابر « اهداف پیشگیرانه » بازداشت کرده است . مقام‌های نظامی عالیرتبه می‌گویند که مرسی احتمالا به دلیل اتهاماتی که مخالفانش مطرح کرده‌اند، با اتهاماتی رسمی روبرو خواهد شد .

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز از اوضاع در مصر ابراز نگرانی کرده است. پوتین گفت: «سوریه هم اکنون در جنگ داخلی به سر می‌برد، و متاسفانه مصر نیز در همان جهت در حال حرکت است.».

کد خبر 222414
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز