همشهری آنلاین: آیت‌الله دکتر سیدمصطفی محقق‌داماد، شب گذشته 16 تیرماه در مراسم جشن هشتاد سالگی دکتر رضا داوری اردکانی با بیان اینکه در دوره دکتر داوری، فرهنگستان‌ها با یک مشت کوبنده آهنین روبرو شدند و از اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی گله دارم، گفت: هویت فرهنگستان علوم این بود که مرکزی است که رئیس آنرا، اعضاء با استقلال انتخاب کنند و منصوب جایی نیست اما این استقلال در سال 88 با رأی شورا از بین رفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله دکتر سیدمصطفی محقق داماد، شب گذشته 16 تیرماه در مراسم جشن هشتاد سالگی دکتر رضا داوری اردکانی که در فرهنگسرای ابن سینا برگزار شد، طی سخنانی گفت: از حکمت داوری و فلسفه و شعر و شعر فهمی و ذوق او سخن گفته شد و گفته خواهد شد و شاید من به علت تخصص در فلسفه غرب، در این زمینه چیزی نگویم بهتر باشد.

وی افزود: آنچه که برای من از داوری جالب است این است که من عالم زیاد دیده‌ام، فیلسوف زیاد دیده‌ام، فقیه زیاد دیده‌ام، اصولی زیاد دیده‌ام، ادیب زیاد دیده ام اما کسی که بین این دانش‌ها با اخلاق و ادب جمع کند، به شدت کم دیدم و گزاف نمی گویم آنچه که برای من در مورد داوری جالب بود قرین ساختن دانش و علم و حکمت با اخلاق وادب است. به قول حافظ این که می‌گویند آن خوشتر ز حسن/ یار ما این دارد و آن نیز هم.

محقق داماد با اشاره به اینکه من در مورد دکتر داوری بحث مستوفایی در مؤسسه حکمت و فلسفه کرده ام و لذا در اینجا در مورد ایشان کمتر صحبت می‌کنم، اظهارداشت: من مایلم در حضور علما دانشمندان مطلبی را به صراحت بیان کنم و داوری را به وجدان پاک سروران عزیز بگذارم. دکتر داوری دومین رئیس فرهنگستان علوم است. من پس از چند سال از تأسیس فرهنگستان به عنوان عضو آکادمی و فرهنگستان علوم انتخاب شدم، فرهنگستان برای من محیط بسیا زیبایی جلوه کرد. عده ای عالمان زبده افراد فرهیخته، گزیده شده همه با هم دوست و مأنوس در محیط علم و تحقیق و گفت و گو بسیار برایم جالب بود که گمشده ای را پیدا کردم.

عضو فرهنگستان علوم در ادامه سخنانش تصریح کرد: رئیس فرهنگستان سابق دکتر علی شریعتمداری بود(از خداوند می خواهیم که به ایشان شفای عاجل عنایت کند.) سال‌ها ایشان رئیس فرهنگستان بودند، بعد از ایشان آقای دکتر داروی از آن روز تاکنون رئیس فرهنگستان هستند. در دوره دکتر داوری، فرهنگستان‌ها با یک مشت کوبنده آهنین روبرو شدند و من از اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی گله دارم. شما دانشگاهی هستید از روحانیون این شورا گله ای نیست شاید آنها اطلاعی از وضع آکادمی علوم نداشته باشند ولی شما باید داشته باشید.

وی با تأکید بر اینکه هویت فرهنگستان علوم این بود که یک مرکزی است که اعضای آن به استقلال خودش انتخاب می کند و منصوب جایی نیستند و قرار است که خودشان اعضای خودشان را براساس مدارک و مدارج علمی انتخاب کند، گفت: این حُسن فرهنگستان و افتخاری برای انتخاب شوندگان بود. هویت و ماهیت حقوقی فرهنگستان همین نکته استقلالش بود، چرا شما در سال 88 دور هم نشستید و در پشت درهای بسته این نقطه امتیاز این مرکز علمی که مایه افتخار ایران زمین بود را از آن گرفتید. تاریخ درباره شما قضاوت خواهد کرد.

وی تصریح کرد: می خواهم از آقای دکتر داوری تشکر کنم و دست ایشان را در این زمینه ببوسم این است که ایشان تمام تلاشش را گذاشت که این مسأله در فرهنگستان علوم اجرا نشود و افرادی به وسیله یک ابلاغ به‌عنوان رئیس فرهنگستان علوم منصوب نشوند. این بزرگوار تا امروز هم موفق شد و توانست هویت استقلالی فرهنگستان را حفظ کرد. من آمدم بابت این کار از دکتر داوری تشکر کنم.

وی با اشاره به اینکه من از جناب آقای دکتر احمدی نژاد، رئیس جمهور فعلی انتظارم را اعلام می کنم، بیان کرد: ای کاش در مصاحبه ای که در تلویزیون کردند اجازه می دادند، یک نفر طلبه دلسوخته ای هم در مقابل ایشان بنشیند و از آن طرف هم بگوید. یک جانبه نباشد. بس کنید سخن‌های یک جانبه را. فکر می کنم اگر دوران خطابه بگذرد بهتر است. مونولوگ برای بشریت خسته کننده شده است. دوران، دوران دیالوگ است. دوران، دوران گفتگوی دوجانبه است.

وی تأکید کرد: آقای رئیس جمهور ما از شما متشکریم که درخواست دکتر داوری را قبول کردید و بنام شما در ایام ریاست جمهوری شما این ویرانی برای فرهنگستان علوم پیش نیامد و بنام شما تمام نشد. امیدوارم که رئیس جمهور منتخب آینده که دردآشنای فرهنگ است. از ایشان که هم دانشگاهی بوده انتظار داریم که طرفدار دانشگاه و مراکز علمی باشد.

وی با اشاره به اینکه امیداوریم که رئیس جمهور آینده که فرزند حوزه و دانشگاه است این درد ما را بشنود، تصریح کرد: نمی دانم که اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی0 اینجا هستند. آقای دکتر حداد عادل رفتند کاش بودند و رو در رو به ایشان می گفتم. باکی ندارم. چرا ایشان در مقابل این طرح مخالفت نکردند. این درد بی درمان را ما به کجا ببریم که آکادمی علوم ایران حتی با آکادمی علوم کشورهای عقب افتاده شرقی هم برابر نباشد که استقلال داشته باشد.

کد خبر 222370
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز