همشهری آنلاین: منابع سوری از پیش‌روی ارتش در شهر حمص و تصرف مهمترین پایگاه‌های افراد مسلح در این شهر خبر دادند. این در حالی است که دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد یک سوم شهر حمص در درگیری‌های اخیر کاملا نابود شده است.

ادامه پیشروی ارتش سوریه در حمص

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد: در درگیری‌هایی که اخیرا میان نیروهای ارتش سوریه با گروه‌های مخالف در شهر حمص، سومین شهر بزرگ این کشور آغاز شده، یک سوم از مناطق مسکونی شهر به طور کامل نابود شده است.

بنا به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مرکز آن در لندن قرار دارد، مسجد تاریخی خالد بن الولید در منطقه خالدیه واقع در مرکز حمص نیز یکی از مناطقی است که بخش‌های اعظمی از آن ویران شده است.

بنا به گفته رامی عبدالرحمان، مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه، 60 الی 70 درصد از منطقه الخالدیه ویران شده و قابل سکونت نیست.

ویرانی‌های شهر حمص

وی با بیان این ادعا که ویرانی‌های شهر حمص به شیوه‌ای روشمند صورت گرفته اعلام کرد، به احتمال زیاد هدف این اقدام بیرون راندن گروه‌های مخالف از شهر حمص و ساکنان به خارج از این شهر است.

همچنین ارتش سوریه موفق شد به پیشروی‌های چشمگیری در منطقه الخالدیه حمص دست یابد به نحوی که مهمترین مخفیگاه‌ها و پایگاه‌های مخالفان مسلح را در بخش قدیمی شهر حمص به کنترل خود درآورد.

منطقه الخالدیه که به دلیل قرار داشتن میان حمص با بقیه مناطق قدیمی این شهر، از مهمترین مناطق شهر محسوب می‌شود و یکی از مراکز تجمع مخالفان مسلح سوری است.

پایگاه خبری العهد لبنان نیز به نقل از یک منبع آگاه در حمص گزارش داد، ارتش سوریه تاکتیکی را در پیش گرفته که بر اساس آن تک تیراندازهای وابسته به مخالفان را در الخالدیه هدف قرار می‌دهد و این اقدام به منظور پیشروی هر چه سریعتر در مناطق مختلف الخالدیه و بخش‌های دیگر حمص است.

علاوه بر این، بخش‌های دیگر حمص از جمله باب هود و القرابیص هنوز شاهد درگیری میان گروه‌های مسلح با نیروهای ارتش سوریه هستند.

ادامه عملیات ارتش در استان دمشق

ارتش سوریه همچنین عملیات نظامی‌ خود در استان دمشق و ریف آن به ویژه در منطقه حجیره، منطقه صنعتی قابون و مناطق اطراف حرم حضرت زینب ادامه می‌دهد و تاکنون موفق شده شمار زیادی از افراد مسلح را از این منطقه بیرون رانده و مقادیر زیادی از مواد شیمیایی خطرناک را در داخل مخفیگاه‌های آنها ضبط کند.

خبرگزاری سانا سوریه نیز گزارش داد: یگان‌های ارتش موفق شدند امنیت و ثبات را به بخش شمال غربی اطراف حرم حضرت زینب (س) در استان ریف دمشق بازگردانند.

علاوه بر این ارتش سلسله عملیاتی را در دمشق برای پاکسازی این شهر از گروه‌های تروریستی که بیشتر آنها غیرسوری و وابسته به جبهه النصره، شاخه القاعده در سوریه هستند، آغاز کرده است.

منطقه برزه در دمشق نیز روز یکشنبه شاهد درگیری‌های خونین میان ارتش سوریه با نیروهای ارتش آزاد و کشته و مجروح شدن چند تن بود.

در همین حال، گفته می شود در منطقه ببیلا در دمشق نیز از گاز سمی استفاده شده که در پی آن چند تن از شهروندان سوری دچار حالات خفگی شده‌اند.

در استان حلب نیز دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد: مدرسه الغفاریه در منطقه السبع بحرات هدف انفجار قرار گرفت که هنوز تعداد زخمی‌ها و کشته‌های این انفجار مشخص نیست.

کد خبر 222369
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز