همشهری آنلاین: محمد شرف، عضو جنبش وجدان، درباره تظاهرات هوادارن مرسی در مصر گفت‌‌وگو کرده است که در ادامه متن برگردان فارسی این مصاحبه را می‌خوانید.

مصر

 به گزارش پرس تی‌وی: این موضوع دور از انتظار نبود. به نظر شما این موضوع چه چیز را روشن خواهد کرد؟ آیا فکر می‌کنید شاهد صدور بیانیه یا اعلامیه از سوی اخوان المسلمین در حمایت از هواداران مرسی در خیابان‌ها خواهیم بود، مردمی که به برکناری محمد مرسی از قدرت معترض هستند.

محمد شرف: در یک روند دموکراتیک، بدترین اقدام در نقض حقوق کودتای نظامی است. از این روی، در این عمل به صندوق رای احترام گذاشته نمی‌شود و نتایج مهم نیست. بنا بر این، این اقدام بدترین نوع نقض حقوق و قانون اساسی است.

اما به طور کلی، اخوان المسلمین معمولا قادر است به شیوه یا تاکتیکی مسالمت‌آمیز متوسل شود. من می‌دانم که آن‌ها به فشارهای خود ادامه خواهند داد. در مصر، بهانه کودتای نظامی در واقع سرشماری از مردم حاضر در میدان تحریر بود. اگر به اصل سرشماری رجوع کنیم، در می‌یابید که شاید ۲۰ تا ۳۰ میلیون نفر از مردم مصر به خیابان‌های شهرهای این کشور آمدند.

البته، استفاده از سرشماری خنده‌دار است. ما باید به صندوق‌های رای متوسل شویم، جایی که هر رای در صندوق باید شمارش شوند نه این که به سرشماری اتکا کرد، مانند آن چه که رخ داد و به قانونی برای دموکراسی در مصر تبدیل شد. شما این موضوع را چگونه تفسیر می کنید. بسیار خنده دار است. استفاده از این تاکتیک‌های بی خردانه بسیار خشمگین‌کننده است.

گفته می‌شود که ما به لحاظ دموکراتیک آماده نیستیم. این مسئله تنها اتکا به اراده مردم است. آیا باید برای تحقق اراده مردم به خشونت و نقض قانون یا هر نوع تاکتیک دیگر متوسل شد؟
ما در آستانه انتخابات پارلمانی قرار داریم. اگر می‌خواهید شمارش واقعی داشته باشید، صبر می‌کردید انتخابات پارلمانی ۲ یا سه ماه دیگر برگزار شود. اما اگر به دنبال بهانه برای کودتا بودید و اراده مردم را بهانه کردید، باید بگویم شخص من و هر مصری دیگر به اراده مردم احترام می گذارد و می‌خواهد به پای صندوق های رای برود.

کسانی که با رای مردم پیروز شوند نیازی به کودتا ندارند. در عین می‌توانیم از این راه راه دموکراتیک و فرایند دموکراتیک نوپای مصر را حفظ کنیم.

اگر پیروز انتخابات پارلمانی شوید، آن‌گاه شاخه قانون‌گذاری را در اختیار خواهید داشت و به تبع آن قوه مجریه هم در اختیار شما خواهد بود، زیرا پارلمان به کابینه رای اعتماد می دهد و آن‌گاه شما قدرت بیشتری از رئیس جمهور خواهید داشت.

اگر شما از بندهای قانون اساسی ناراضی هستید و اگر از اکثریت برخوردارید می‌توانید به راحتی آن را تغییر دهید. بنا بر این، چرا باید این چنین به خشونت‌و نقض قوانین متوسل شد؟ چرا ما نطفه یک روند دموکراتیک را که تازه آغاز شده است خفه می‌کنیم؟ مسئله این است...

پرس تی‌وی: اجازه بدهید نگاهی به تحولات اخیر داشته باشیم. رئیس جمهور موقت مصر فرد جدیدی را برای سازمان کل اطلاعات منصوب کرد. همچنین، می‌بینیم که مجلس علیای مصر هم منحل شده است.

رئیس جمهور موقت در اقدامی دیگر فردی را به عنوان مشاور امور امنیتی منصوب کرد.

ما درباره دموکراسی صحبت می‌کنیم. نظر شما درباره انحلال، برکناری‌ها و انتصابات رئیس جمهوری موقتی که منصوب ارتش است چیست؟

محمد شرف: هیچ یک از این مسائل نمی‌توانند به واقع موضوع نقض حقوق مردم را حل و فصل کنند. مردمی که در خیابان‌ها حضور دارند، مصمم هستند. اما این حضور در واقع بازتاب شرایط واقعی نیست، بلکه گمراه کننده است، بلکه شما تنها این جمعیت را در میدان تحریر می‌بینید، در حالی که باید توده عظیم جمعیتی را که در بخش‌های دیگر شهر به خیابان آمده‌اند در نظر بگیرید.

چنین اقداماتی خلاف اراده و خواست من و خلاف اراده مردم است. موضوع حمایت از محمد مرسی یا کس دیگری نیست. بلکه موضوع حفظ مسیر دموکراتیک است، پاسداری از فرایند دموکراتیک، نه این که در بود تولد آن را رها کنیم و به حاکمیت نظامی بسپاریم.

اکنون مسئله بازگشت به انقلاب سال ۱۹۵۲ مصر است. شما در ایران نیز انقلاب مشابهی را در زمان دولت مصدق و کودتا علیه وی را تجربه کردید و دیدید که چگونه دولتی دموکراتیک و برخاسته از اراده مردم با کودتای نظامی سرنگون شد. احزاب اصلی در مصر هنوز قدرت دارند و نفوذ آن‌ها در همه جا به چشم می‌خورد.

کد خبر 222073
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز