گروه بین‌الملل: درگیری‌های جمعه‌شب در خیابان‌های قاهره و چند شهر دیگر مصر میان هواداران رئیس‌جمهور برکنار شده و مخالفان او، 30 کشته و بیش از هزار مجروح به جا گذاشت.

مصر

رهبران اخوان‌المسلمین از هواداران خود خواسته‌اند در خیابان‌ها بمانند تا وقتی محمد مرسی رئیس‌جمهور برکنار شده مصر از حبس آزاد شود.محمد بدیع رهبر کل و مرشد معنوی اخوان المسلمین که طبق اخبار منتشره در بازداشت پلیس بود، در ظهوری ناگهانی در میان هواداران مرسی در میدان رابعه‌العدویه، تأکید کرد که هواداران این گروه برای حمایت از رئیس‌جمهور خود در میدان‌ها خواهند ماند و مرسی را بر دوش‌های خود به قدرت بازخواهند گرداند.

محمد بدیع با اظهارات آتشین خود، با اشاره به اینکه مرسی رئیس‌جمهور منتخب مومنی است، هواداران خود را به رویارویی با ارتش فراخواند. بدیع سپس با اعلام اینکه هواداران جماعت اخوان‌المسلمین برای «یاری دین خدا و آزادی مصر» به خیابان‌ها آمده‌اند، مواضع احمد طیب شیخ الازهر و پاپ تواضروس دوم رهبر مسیحیان مصر را به باد انتقاد گرفت و از آنان خواست تا درباره سیاست اظهارنظری نکنند و بدین‌ترتیب احتمال درگرفتن منازعات فرقه‌ای میان مسلمانان و مسیحیان قوت گرفت.

در پی اظهارات آتشین رهبر اخوان‌المسلمین، طرفداران اسلامگرای مرسی به نیروهای پلیس و ارتش و مخالفان مرسی در مناطق مختلف کشور، از میدان التحریر در قاهره گرفته تا دیگر استان‌ها یورش بردند و در خشونت آمیزترین تحولات پس از عزل مرسی، دست‌کم 30شهروند و نظامی مصری کشته و بیش از 1000نفر زخمی شدند.

طرفداران مرسی سعی کردند در ابتدا وارد ساختمان صدا و سیمای مصر شوند اما پس از آن عازم میدان التحریر شده، با مخالفان مرسی درگیر شدند. در پی این یورش، نیروهای امنیتی مصر برای منع هرگونه حمله به مخالفان مرسی در اطراف میدان التحریر سیم خاردار نصب کردند. همزمان، هواداران اسلامگرای مرسی با نیروهای گارد ریاست‌جمهوری هم درگیر شدند.

در شمال سینا هم در تازه‌ترین حملات گروه‌های اسلامگرا به یکی از مقرهای نظامی مصر، دست‌کم 5نیروی پلیس و یک ارتشی کشته شدند.به‌نظر می‌رسد اخوان المسلمین با انگیزه بالا بردن سهم خود در قدرت آینده یا با هدف واداشتن قدرت‌های بین‌المللی به دخالت برای حل بحران، یا با انگیزه پیشگیری از هرگونه محاکمه رهبران خود ازجمله محمد مرسی یا با هدف بازگرداندن مرسی به قدرت، قصد دارد به تظاهرات خیابانی ادامه دهد.

این درحالی است که جبهه تمرد و جبهه نجات ملی 2گروه مخالف مرسی، هواداران خود را برای دفاع از مشروعیت انقلاب به تجمع در میدان التحریر و تظاهرات در تمامی استان‌های کشور فراخواندند. همزمان با آن، نیروهای امنیتی مصر خیرت شاطر معاون رهبر اخوان المسلمین را به اتهام تشویق به قتل معترضان بازداشت کرد.

با شدت گرفتن درگیری‌های خیابانی در مصر، سفارت آمریکا شماری از اعضای خانواده‌های کارمندان خود را از مصر خارج کرد. این در حالی است که در ادامه واکنش‌های بین‌المللی به تحولات مصر، رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه در سخنان تندی، برکناری رئیس‌جمهور مصر را محکوم و جهان را به‌خاطر سکوت در مقابل این تحولات به‌شدت سرزنش کرد. اردوغان ضمن اقلیت خواندن معترضان به مرسی، خواستار برقراری دمکراسی در مصر و مشارکت تمامی نیروهای سیاسی در انتخابات شد. وی کودتا را اقدامی شرورانه و علیه ملت، آینده و دمکراسی توصیف کرد.

خروج اخوان‌المسلمین از قدرت در مصر علاوه بر برانگیختن هراس اردوغان از قوت گرفتن ارتش ترکیه در سایه تحولات مصر، ضربه‌ای قوی به مصالح منطقه‌ای ترکیه و اهداف ترسیم شده اردوغان پس از درگرفتن انقلاب‌های عربی تلقی می‌شود. اردوغان امیدوار بود از رهگذر انقلاب‌های عربی در خاورمیانه، حوزه نفوذ خود را در این کشورها قوت بخشد و این تحول ضربه‌ای قوی در منازعات میان ترکیه و سوریه در جانبداری از اسلامگرایان و مخالفت با آنان بوده است.

کد خبر 222036
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز