رئیس‌جمهور منتخب ملت ایران با انتقاد از واردات محصولات حاصل از بیوتکنولوژی به کشور، بر وجود زیرساخت‌های عظیم در این حوزه در کشورمان و نیز استفاده از اندیشه و تدبیر مدیران دلسوز و شجاع و تخصص و توان پژوهشگران برای تغییر وضعیت کشور در این زمینه تاکید کرد.

همایش فناوری

به گزارش ایسنا، دکتر حسن روحانی در پیامی به همایش بیوتکنولوژی اظهار داشت: توسعه و پیشرفت هر کشوری مرهون تلاش صاحبان علم و فناوری است. توسعه و رفاه در کشورهای صنعتی و پیشرفته جهان مرهون استفاده از یافته‌های علمی و تبدیل آن به فناوری و تولید ثروت بوده است.

نگاهی کوتاه به تاریخ انقلاب صنعتی در اروپا و تاریخ صنعتی شدن در کشورهای پیشرفته نشان می‌دهد که در مقاطعی از زمان دانشمندان و پژوهشگرانی با از خودگذشتگی و شجاعت توانسته‌اند ضمن مقابله با فناوری هراسی، کشور خود و بلکه جهانیان را از مواهب دانش و تخصص و یافته‌های علمی خود بهره‌مند کنند. در عرصه‌های زیستی هم همین‌گونه بوده است. انقلاب سبز نیز مرهون تلاش جمعی دانشمندان بسیاری بوده است.

وی افزود: اگرچه همه فناوری‌ها باید مورد توجه قرار گرفته و کشور به‌صورت متوازن در همه زمینه‌ها پیشرفت داشته باشد اما گاهی اهمیت برخی فناوری‌ها به دلایل مختلف دو چندان می‌شود و ضرورت دستیابی به آنها نسبت به سایر فناوری‌ها به‌طور محسوسی افزایش می‌یابد. فناوری‌های نو به‌دلیل ویژگی‌های خاصی که دارند در زمره این دسته اخیر هستند. ویژگی‌های اساسی فناوری‌های نو به‌ویژه بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک در نرم‌افزاری‌بودن و مغز‌افزاری بودن آنهاست.

روحانی گفت: این فناوری‌ها برخلاف صنایع بزرگ، نیازمند سرمایه‌گذاری چندانی نیستند و به‌دلیل همخوانی و انطباق آنها با محیط‌زیست مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته‌اند. در این میان اما فناوری زیستی تحولی را در عرصه‌های کشاورزی و صنایع غذایی، بهداشت و درمان، محیط‌زیست و صنعت و معدن و حتی حقوق و اخلاق پدید آورده است که شاید با کمتر رشته تاثیر‌گذار و حیاتی دیگری قابل مقایسه باشد.

به گفته وی خلق دوباره حیات، ایجاد یاخته‌های مصنوعی، تولید پروتئین‌ها و سایر ترکیبات پزشکی در گیاهان، کشت بیش از 170میلیون هکتار محصول تراریخته از جمله کشت محصولات متحمل به خشکی و کم آبیاری در قریب به 30 کشور جهان، تشخیص بیماری‌ها قبل از تولد، شبیه‌سازی‌ حیوانات و بازتولید نخستین حیوانات از یک قطره خون نوید تحولات شگرف و بنیادین دیگری را هم در زندگی ما می‌دهد که شاید در دوره محدود حیات ما هم صورت تحقق یابند.

وی افزود: بدیهی است این تحولات شگرف و دستاوردهای ارزشمند بشری ملاحظاتی را هم با خود به همراه خواهد داشت. اما این ملاحظات در عین محترم شمرده شدن هرگز نباید و نمی‌تواند به‌عنوان مستمسکی در مقابل پیشرفت چرخ علم و فناوری و بهره‌مندی کشور از فواید سرشار آنها تلقی شود.

روحانی در این پیام تصریح کرد: موضوع همایش شما امنیت غذایی و سلامت بسیار هوشمندانه انتخاب شده است که بیانگر نقش اساسی بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک در تامین امنیت غذایی و سلامت است که از مولفه‌های اصلی و اساسی امنیت ملی محسوب می‌شوند.

در حالی‌که کشور ما از زیرساخت‌های عظیمی در حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی برخوردار است و با وجود داشتن سرمایه‌های عظیم انسانی متخصص و دلسوز اما به‌نظر می‌رسد سهم مردم ما از این فناوری‌ها فعلا واردات محصولات حاصل از بیوتکنولوژی از خارج از کشور است که باید با تکیه بر اندیشه و تدبیر مدیران دلسوز و شجاع و استفاده از تخصص و توان پژوهشگران کشورمان این وضعیت تغییر کند. امروز استفاده از فناوری‌های بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک نه تنها یک ضرورت بلکه انتخابی هوشمندانه و آگاهانه برای حل معضلات غذایی و بهداشتی و محیط‌زیستی کشور محسوب می‌شوند که غفلت در دستیابی و استفاده از این فناوری‌ها به یقین می‌تواند موجب شماتت ما توسط نسل آینده شود.

هشتمین همایش ملی بیوتکنولوژی و چهارمین همایش ملی ایمنی زیستی دیروز با حضور اساتید، شخصیت‌های برجسته علمی و اجرایی افتتاح شد. این همایش تا فردا در محل دانشکده تربیت‌بدنی دانشگاه تهران ادامه دارد. مهندس اکبر ترکان مشاور رئیس‌جمهور منتخب ملت ایران با انتقاد از تاکید بر عرضه صرف پژوهش در بازار ایده و فناوری کشور بر ضرورت ایجاد بازارهای نخبگی تاکید کرد. به گفته وی، تحقیقات در ایران همواره در اظهارات مسئولان مورد حمایت بوده اما خروجی‌های آن مطلوب و قابل‌قبول نبوده است.

نخستین دوره جایزه ملی «دکتر کاظمی آشتیانی» به 4محقق برجسته زیست فناوری کشور شامل دکتر بهزاد قره‌یاضی، دکتر فریدون مهبودی، دکتر سیروس زینلی و دکتر قاسم حسینی‌سالکده اعطا شد.

کد خبر 222017
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز