زنجان: به‌دلیل کمبود مراکز تفریحی، یکی از راه‌هایی که جوانان زنجانی برای تخلیه انرژی خود از آن استفاده می‌کنند، پرسه‌زدن در خیابان سعدی وسط زنجان یا همان «سعدی‌گردی» است.

سعدی‌گردی؛ ارزان‌ترین تفریح جوانان زنجانی


به گزارش فارس، شهرستان زنجان براساس آمار سال90 دارای جمعیتی بالغ بر 486هزارو495نفر است که این امر می‌طلبد برنامه‌ریزی مناسبی برای استفاده مردم از مراکز تفریحی و گردشگری درنظر گرفته شود. اما کمبود مراکز تفریحی به‌ویژه در شهر زنجان به‌عنوان مرکز استان موجب شده تا مردم از خدمات ارائه‌شده در این بخش ناراضی باشند و نتوانند از ایام تابستان برای دور هم جمع‌شدن خانواده‌ها استفاده کنند. یک شهروند زنجانی معتقد است: فقدان مراکز تفریحی شاید یکی از دلایل گرایش جوانان به سمت استفاده از مواد‌مخدر در زنجان باشد. وی که خود را نصیری معرفی می‌کند، می‌گوید: اوقات فراغت جوانان باید به‌نحوی پر شود؛ چراکه این امر تنها راه فرار جوانان برای گرایش به مواد‌مخدر است.

وی می‌افزاید: کمبود امکانات رفاهی و ورزشی و مراکز تفریح سالم و ارزان برای جوانان در شهر زنجان موجب شده که جوانان به جای گرایش به ارزش‌ها و افزایش روحیه علم‌جویی و پیشرفت به سمت دنیای علم و تکنولوژی‌‌، به سمت مد و خیابان‌گردی و اهداف بیهوده جذب شوند.

این شهروند زنجانی یادآور می‌شود: نمود کامل بیکاری و بیهودگی را می‌توانیم هر روز عصر در خیابان چهارراه‌سعدی مشاهده کنیم. این خیابان نمودی تلخ از جوانان بیکاری است که برای تفریح و پرکردن اوقات فراغت خود راهی جز پرسه‌زدن در خیابان و نمایش مد و تیپ و لباس‌های خود نیافته‌اند. وی با بیان اینکه پرسه‌زدن جوانان در خیابان مرکزی شهر زنجان عجیب نیست‌، می‌افزاید: امکانات ارزان و در دسترس که نباشد، سعدی‌گردی ارزان‌ترین و ساده‌ترین راه برای تخلیه انرژی جوانی و جلوه‌گری می‌شود.

یکی دیگر از شهروندان زنجانی نیز با بیان اینکه شهر زنجان به‌شدت دچار کمبود اماکن تفریحی و فضاهای سیاحتی و گردشگری است، اظهار می‌کند: وضعیت حال حاضر نقاط گردشگری و مراکز اندک تفریحی زنجان اسفبار است.مهدی امیدی با اشاره به اینکه مرکز تفریحی زنجان فقط به ائل‌داغی و شهربازی خلاصه می‌شود، ادامه می‌دهد: روحیه تنوع‌طلب جوانان با این دو مرکز تفریحی که از امکانات لازم برخوردار نیستند، ارضا نمی‌شود. وی با بیان اینکه ضروری است مسئولان نسبت به سرنوشت جوانان حساس باشند، می‌افزاید: جوان زنجانی برای گذراندن اوقات فراغت، جایی ندارد.

این شهروند با انتقاد از کمبود مراکز تفریحی در زنجان می‌گوید: چندین سال است که رسانه‌ها از افتتاح تله‌کابین شهر زنجان می‌نویسند اما هنوز این تله‌کابین نصب نشده است. مگر نصب یک تله‌کابین که اکثر استان‌ها از آن برخوردارند چقدر هزینه می‌خواهد که با روحیات مردم بازی می‌شود؟ وی منطقه ائل‌داغی زنجان را نیز مجموعه‌ای اجباری برای استفاده مردم عنوان ‌ و بیان می‌کند: مردم جایی ندارند که بروند، پس مجبورند به ائل‌داغی بیایند. امیدی با بیان اینکه باید با الگو از سایر استان‌ها مناطق تفریحی را افزایش داد، می‌افزاید: 2 جوان در خانه دارم که هیچ کدام با ما به ائل‌داغی نمی‌آیند.

یک شهروند دیگر نیز با انتقاد از عملکرد مسئولان درخصوص مراکز تفریحی زنجان اظهار می‌کند: هفته گذشته به شهربازی مراجعه ردیم اما شهربازی تعطیل بود. بابک میری می‌گوید: مردم زنجان که همیشه پا به پای مسئولان آمده‌اند، انتظارات بیشتری دارند.

وی با بیان اینکه شهروندان زنجانی برای فرار از گرما

به پارک‌ها روی می‌آورند، می‌افزاید: چندین پارک در زنجان وجود دارد اما برخی از دستگاه‌های مورد استفاده در این پارک‌ها استاندارد نیست. این شهروند پارک میثم و پارک آزادی را از مکان‌های تفریحی مردم زنجان می‌داند و اضافه می‌کند: مسئولان باید به فکر راه‌حل‌های بهتری باشند. فاطمه حسینی هم به مشکلات و دغدغه‌های شهروندان و خانواده‌های زنجانی برای گذران اوقات فراغت سالم با توجه به کمبود شدید مراکز تفریحی و شرایط بسیار نامطلوب مراکز گردشگری اشاره کرده و ادامه می‌دهد: متأسفانه امکان استفاده‌ از مناطق ییلاقی که از مناطق گردشگری محسوب می‌شوند، به‌دلیل ساخت‌وسازهای بی‌رویه‌ای که صورت گرفته، از مردم سلب شده است.

وی با بیان اینکه در پایین شهر زنجان امکانات به‌صورت مناسب توزیع نشده است، می‌گوید: پارک‌های بزرگ برای مناطق بالای شهر است و مردم پایین شهر حتی از پارکی متناسب با ‌شأن خود بی‌بهره هستند.گفتنی است، احداث مجموعه‌های بزرگ سیاحتی، گردشگری و تفریحی در چهارگوشه شهر زنجان و توسعه مراکز تفریحی برای اوقات فراغت شهروندان زنجانی نیازمند تلاش مجدانه دولت است.

شهر زنجان نیازمند اماکن تفریحی و سیاحتی برای تک‌تک خانواده‌ها به‌منظور گذراندن اوقات فراغت سالم آنان است. زنجان دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی برای ایجاد مکان‌های مورد پسند خانواده‌ها جهت گذراندن اوقات فراغت است.گفتنی است، با توجه به جمعیت شهر زنجان و نیاز ضروری برای افزایش مراکز تفریحی و گردشگری، باید مسئولان زمینه‌های لازم را برای تفریح مردم
به‌وجود آورند.

کد خبر 221866

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز