همشهری آنلاین: اساسنامه بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس پس از تصویب مقام معظم رهبری و فرمانده معظم کل قوا، ابلاغ شد ه است.

بنیاد حفظ آثار

متن کامل اساسنامه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس که به پیشنهاد سردار سرلشکر سید حسن فیروزآبادی به تصویب مقام معظم رهبری رسیده است، به این شرح است:

فصل اول: کلیات

- مقدمه:

بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس؛ به موجب فرمان مقام معظم فرماندهی کل‌قوا و بند22 شرح وظایف ستادکل نیروهای مسلح. در تاریخ 12/7/1369 تأسیس شد که در این اساسنامه « بنیاد» نامیده می‌شود. اساسنامة این بنیاد در تاریخ 21/5/1371 به تصویب مقام معظم رهبری رسید و به موجب تدابیر مورخ 31/6/1377 معظم له، اصلاح گردید. بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس ـ برابر مصوبه گردشکار شماره 70724 مورخه 24/1/1383 فرماندهی معظم کل قوا، در تابعیت ستاد کل نیروهای مسلح قرار دارد. این بنیاد ضمن برخورداری از پشتیبانی عمومی و حمایتهای ستاد کل با توجه به مفاد این اساسنامه، گستردگی مأموریت و ضرورت ارتباط مستقیم با نهادها و سازمان‌های ذیربط و سایر دستگاه‌های مؤثر در حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و اجرای مأموریت ستادی ـ تابع ضوابطی است که به تصویب هیأت امنای بنیاد می‌رسد.
- ماده1ـ مأموریت:
- حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت، ایثار، جهاد و شهادت.
- ماده2ـ هدف:
هدف از تشکیل بنیاد، حفاظت و بهره‌برداری از آثار و ارزشهای دفاع مقدس و ثبت حماسه‌های جاودانه امت اسلام و آثار آن در شئون فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی و جلوگیری از نابودی و تحریف و یا به فراموشی سپرده شدن میراث گرانبهای خون پاک ایثارگران اسلام و دستاوردهای دفاع مقدس می‌باشد.

- ماده3ـ وظایف کلی بنیاد:

ایفای نقش ستادی (شامل سیاستگذاری، هدایت کلی، هماهنگی، نظارت و حمایت) در حفظ آثار فرهنگی جهاد و دفاع مقدس و سپردن کارهای اجرایی به دستگاههای ذیعلاقه برمبنای وظایف کلی ذیل:
الف) تحقیق، شناسایی، جمع‌آوری، نگهداری، تدوین آثار مکتوب و غیرمکتوب فرهنگی، تاریخی، هنری و علمی و انجام امور مربوط به حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس در حیطه هدایت کلی جنگ و قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص).
ب) انتخاب، تملک، حفظ و بهره‌برداری از آثار فیزیکی اعم از ادوات جنگی، غنائم، اماکن، اراضی و مواضع و ثبت آثار ملی.
ج) ثبت و تدوین مبانی فرهنگی و حماسی دفاع مقدس بمنظور انتقال آنها به نسلهای آینده و سایر ملل.
د) انتشار دایرة‌المعارف دفاع مقدس، تاریخ جنگ تحمیلی، روزشمار جنگ، جغرافیای جنگ، برنامه‌ریزی و هماهنگی برای اعزام کاروان‌های راهیان نور، پیگیری ایجاد موزه، مراکز فرهنگی و یادمانهای دفاع مقدس، برپایی جشنواره‌ها و یادواره‌ها؛ بمنظور احیاء روحیه سلحشوری امت اسلام و بهره‌برداری از برکات و تجربیات دفاع مقدس در آینده با همکاری و مشارکت نیروهای مسلح و سایر دستگاههای اجرایی ذیربط.
هـ) ایجاد هماهنگی در حفظ آثار دفاع مقدس و حراست از آنها با بهترین روش‌های علمی و پیشگیری از پراکندگی و استهلاک.
و) تشکیل کمیته‌های فنی و تخصصی حسب مورد با مشارکت نهادها و سازمان‌های ذیربط در زمینه حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس و تعیین کیفیت بهره‌برداری از آن.
ز) بهره‌برداری مناسب از توانمندی کلیه سازمان‌ها، نهادهای ایثارگری، نیروهای مسلح و مؤسسات فرهنگی در جهت نشر ارزشهای دفاع مقدس و انعکاس دستاوردهای آن در کلیه زمینه‌ها.
ح) بهره‌برداری از دستاوردهای نهضت‌‌های آزادی بخش، فرهنگ مقاومت و ادبیات پایداری سایر ملل برای توسعه فرهنگ ایثار و شهادت و استقامت در برابر استکبار جهانی.
ط) انجام پژوهشهای علمی ـ کاربردی در خصوص جمع‌آوری و بهره‌برداری بهینه از آثار و ارزشهای دفاع مقدس و ارائه طرح‌های لازم به منظور حفاظت بهینه از آثار دفاع مقدس.
ی) فراهم ساختن زمینه‌های لازم جهت معرفی آثار و ارزشهای فرهنگی جهاد و دفاع مقدس از طریق رسانه‌های صوتی، تصویری، مطبوعاتی و الکترونیکی و حمایت از برنامه‌های فرهنگی، هنری مرتبط با ترویج فرهنگ مقاومت و ایثار، جهاد و شهادت و نشر ارزشهای دفاع مقدس، بخصوص در میان نسل جوان و پشتیبانی از پژوهش‌های مرتبط با این موضوعات.

فصل دوم: ارکان بنیاد

-ماده4ـ ارکان بنیاد

- ارکان بنیاد عبارتند از:

- الف) رئیس.
- ب) هیأت امناء .
- ج) شورای عالی هماهنگی.

- ماده5 ـ هیأت امنای بنیاد

هیأت امنای بنیاد متشکل از اعضای ذیل می‌باشد:

ـ رئیس ستاد کل نیروهای مسلح (رئیس).
ـ رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران.
ـ رئیس ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.
ـ رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا.
ـ وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح.
ـ فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران.
ـ معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح.
ـ رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
ـ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی.
ـ رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران.
ـ فرمانده نیروی مقاومت بسیج.
ـ رئیس بنیاد (دبیر).
تبصره1ـ بنا به پیشنهاد هیأت امنای بنیاد و پس از تصویب هیأت دولت، برخی از وزراء و رؤسای سازمانها و دستگاه‌های اجرایی مؤثر در تحقق اهداف، مأموریت و انجام وظایف تعیین شده در این اساسنامه، به عضویت هیأت امنای بنیاد در می‌آیند.
تبصره2ـ در صورت ضرورت و حسب مورد، توسط رئیس هیأت امنای بنیاد از روسای سایر نهادها و دستگاه‌های اجرایی ذیربط جهت شرکت در جلسات هیأت امناء، دعوت به عمل خواهدآمد.

- ماده6 ـ شورای عالی هماهنگی بنیاد

شورای عالی هماهنگی بنیاد متشکل از اعضای زیر است:

الف) ـ رئیس بنیاد (رئیس شورای عالی هماهنگی).
ب) ـ نماینده تام‌الاختیار هر یک از دستگاه‌های اجرایی ذیربط (اعضای شورای عالی هماهنگی).
ج) ـ جانشین رئیس بنیاد (دبیر شورای عالی هماهنگی).
د) ـ نماینده معاونت فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح.
تبصره ـ بنا به پیشنهاد بنیاد و تصویب هیأت امناء ، فهرست دستگاههای اجرایی ذیربط و نماینده تام‌الاختیار آنها برای عضویت در شورای عالی هماهنگی بنیاد، تعیین خواهدشد.

فصل سوم: شرح وظایف

- ماده7ـ وظایف هیأت امنای بنیاد:

هیأت امناء به عنوان بالاترین رکن بنیاد وظایف ذیل را بعهده دارد:

الف) تعیین خط مشی کلی و سیاست‌های بنیاد براساس فرامین و تدابیر مقام معظم فرماندهی کل قوا.
ب) تصویب طرح‌ها و برنامه‌های اساسی بنیاد.
ج) بررسی و تایید بودجه مورد نیاز بنیاد.
د) نظارت عالیه بر فعالیت‌های بنیاد.
هـ) بررسی و تایید اصلاحیه اساسنامه بنیاد و ارائه از طریق رئیس هیأت امنای بنیاد جهت تصویب مقام معظم فرماندهی کل قوا.
و) تصویب شرح وظایف اجزای تشکیلات، جداول نیروی انسانی و تجهیزات بنیاد (با توجه به ساختار و سقف مصوب سازمانی).
ز) تصویب آئین‌نامه های اساسی بنیاد در چارچوب قوانین مربوطه.
ح) فراهم ساختن زمینه‌های تأمین منابع مالی و تسهیلات مورد نیاز بنیاد.
تبصره1ـ جلسات هیأت امنای بنیاد حداقل سالی 2 بار و در صورت ضرورت جلسة فوق‌العاده با دعوت رئیس هیأت امناء تشکیل می‌گردد.
تبصره2ـ بند « و» ماده « 7» با تصویب رئیس هیأت امنای بنیاد (رئیس ستاد کل ن.م) قابل اجرا است.
- ماده8 ـ وظایف شورای عالی هماهنگی بنیاد
ایجاد هماهنگی بین دستگاههای اجرایی ذیربط بمنظور تسهیل اجرای مصوبات هیأت امنای بنیاد.
تبصره ـ دبیرخانه شورای عالی هماهنگی در بنیاد تشکیل می‌شود آئین‌نامه داخلی این شورا، تهیه و به تصویب هیأت امنای بنیاد خواهد رسید.

- ماده9ـ وظایف رئیس بنیاد

رئیس بنیاد با پیشنهاد رئیس هیأت امنای بنیاد و اعلام نظر اعضای هیأت امناء و تصویب فرماندهی معظم کل قوا، برای مدت « پنج سال» منصوب می‌شود و وظایف آن به‌شرح زیر است:

الف ـ اعمال مدیریت در جهت تحقق مأموریت، اهداف و وظایف کلی تعیین شده در این اساسنامه از طریق دستگاههای اجرایی ذیربط و نظارت بر حسن اجرای آن.
ب ـ پیگیری تشکیل جلسات هیأت‌امناء، تشکیل و هدایت شورای عالی هماهنگی بنیاد
ج ـ تهیه و تدوین اصلاحیه اساسنامه، تشکیلات، طرح‌ها، آیین‌نامه‌های اساسی (شامل: اداری و استخدامی، مالی و معاملاتی و نظایر آن پس از هماهنگی با معاونت‌های ذیربط در ستاد کل ن.م) و پیشنهاد به هیأت امناء.
د ـ اجرای فرامین و تدابیر مقام معظم فرماندهی کل قوا، دستورات ریاست ستاد کل نیروهای مسلح و مصوبات هیأت امناء
هـ ـ تهیه و تدوین برنامه‌های بنیاد و برآورد بودجه موردنیاز و ارائه به هیأت امناء
و ـ ایجاد ارتباط با مراکز و دستگاه‌های ذیربط در داخل و بنا به دستور، در خارج از کشور و ایجاد هماهنگی‌های لازم در این زمینه جهت بهبود اجرای برنامه‌ها.
ز ـ تنظیم گزارشهای مستمر از فعالیت‌های بنیاد، شورای عالی هماهنگی و دستگاههای اجرایی ذیربط و ارائه به فرماندهی معظم کل قوا، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و سایر مراجع مربوطه.
ح ـ انجام امور مالی بنیاد براساس مصوبات و برابر روش‌های جاری.
ط ـ برنامه‌ریزی کلان و هدایت کلی امور مربوط به حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس.
ی ـ فراهم ساختن زمینه‌های حمایت، پشتیبانی، همکاری و مشارکت بین دستگاههای اجرایی ذیربط.
ک ـ تشکیل ستاد هماهنگی در امور حرم شهدای گمنام، هفته دفاع مقدس، سوم خرداد، راهیان نور و سایر موارد مشابه و همچنین شوراها، کمیسیون‌ها و کمیته‌های فنی و تخصصی موردنیاز، با مشارکت کارشناسان و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی ذیربط بمنظور بهبود اجرای مأموریت و وظایف محوله.
ل ـ تهیه و تدوین آئین‌نامه‌های نظارت بر تولید محصولات فرهنگی ـ هنری مرتبط با دفاع مقدس (شامل: فیلم و سمعی، بصری ـ کتاب و نشریات و نظایر آن) به منظور تطبیق با حقایق جنگ تحمیلی و جلوگیری از تحریف ارزشها و پیشنهاد به هیأت امناء جهت بررسی، تأئید و سیر مراحل تصویب و ابلاغ از طریق مبادی ذیربط.
م ـ تهیه و تدوین آئین‌نامه تملک اراضی، اماکن و آثار فیزیکی مربوط به دفاع مقدس و پیشنهاد به هیأت امناء جهت بررسی، تایید و سیر مراحل تصویب و ابلاغ از طریق مبادی ذیربط.

- ماده10 (تشکیلات بنیاد):

ـ رئیس
ـ جانشین
ـ معاون هماهنگ کننده
ـ گروه مشاورین
ـ دفتر رئیس
ـ دفتر بازرسی و امور استانها
ـ معاونت تحقیقات
ـ معاونت روابط عمومی و تبلیغات
ـ معاونت ادبیات و انتشارات
ـ معاونت هنری
ـ معاونت مهندسی و امور یادمانها
ـ مدیریت امور مالی
ـ مدیریت طرح و برنامه و بودجه
ـ مدیریت اداری و پشتیبانی
ـ موزه دفاع مقدس
ـ مدیریت جستجوی مفقودین (موقت)
ـ ادارات کل/ ادارات/ دفاتر حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس استانها
تبصره1ـ نمودار تشکیل بنیاد پیوست اساسنامه می‌باشد.
تبصره2ـ دفاتر « حفاظت و اطلاعات» و « عقیدتی و سیاسی» به نمایندگی از رده‌های ذیربط ستاد کل ن.م در بنیاد مستقر می‌شوند.

ماده11ـ مرکز اصلی بنیاد در تهران می‌باشد.

تبصره1ـ به منظور روشن شدن وظیفه دستگاه‌های محلی، ادارات کل، ادارات دفاتر مستقر در استان‌ها برای اجرای مأموریت تعیین شده در این اساسنامه و همچنین ضرورت هماهنگی در انجام این امور، در هر استان « شورای هماهنگی حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس» تشکیل می‌شود. آیین‌نامه اجرایی این شورا توسط بنیاد تدوین و پس از اعلام نظر شورای عالی هماهنگی، جهت بررسی، تأیید و سیر مراحل تصویب و ابلاغ از طریق مبادی به هیأت امنای بنیاد، ارائه خواهد شد.
تبصره2ـ تشکیل ادارات کل، ادارات و دفاتر استانها، غیر از موارد مصوب رئیس ستاد کل نیروهای مسلح منوط به تصویب و ابلاغ رئیس هیأت امنای بنیاد می‌باشد.

فصل چهارم: بودجه، پشتیبانی و نیروی انسانی

ماده12: بودجه جاری بنیاد از منابع ذیل تامین می‌گردد:

الف ـ درآمدهای ناشی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری بنیاد که ممکن است درآمدزا باشد.
ب ـ کمک‌های وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، نهادها و اشخاص.
ج ـ به منظور تامین کسری اعتبارات مورد نیاز بنیاد، هرساله بر حسب برنامه‌های مصوب اعتبارات موردنیاز در ردیف بودجه ستاد کل نیروهای مسلح دیده می‌شود.
د ـ بودجه مصوب بنیاد بلحاظ طبیعت وظایف بنیاد و بخصوص برگزاری مرتب مراسم خاص براساس قانون خارج از محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت هزینه می‌گردد.
تبصره ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، پس از سیر مراحل قانونی « ردیف‌های خاص بودجه» برای دستگاه‌های اجرایی ذیربط و مؤثر در انجام وظایف و تحقق مأموریت مربوط به حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت، ایثار، جهاد و شهادت، پیش‌بینی نماید.
ماده13ـ نیروی انسانی بنیاد
الف ـ تأمین نیروی انسانی بنیاد بعهده ستاد کل نیروهای مسلح و سایر مبادی ذیربط از جمله سازمان‌های نظامی و انتظامی می‌باشد.
ب ـ بنیاد در صورت نیاز از خدمات کارشناسان و متخصصین (علمی ـ تجربی) به‌صورت « قراردادی و خرید خدمت» استفاده نماید. آئین‌نامه استخدامی این کارکنان توسط بنیاد تهیه و به تصویب هیأت امنای بنیاد خواهد رسید.
ج ـ درخواست و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز بنیاد از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادها به صورت مأمور در چارچوب آئین‌نامه مربوط بلامانع است.
ماده14ـ این اساسنامه شامل « 4 فصل، 14 ماده، 11 تبصره » اصلاح و در تاریخ 22/12/1383 به تصویب مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا رسید و مفاد آن برای کلیه نیروهای مسلح، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، نهادها و دستگاه‌های اجرایی ذیربط، لازم‌الاجرا می‌باشد.

کد خبر 221563
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز