سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان می گویند به زودی و با استفاده از فناوری‌های موجود، انجام نخستین جراحی پیوند سر انسان ممکن می‌شود.

سر

به گزارش مهر، دکتر "سرجیو کاناورو" یکی از اعضای گروه مغز و اعصاب پیشرفته تورین در ایتالیا، مقاله‌ای را منتشر کرده که در آن آمده اکنون فناوری‌هایی را در اختیار داریم که امکان پیوند سر انسان را به بدن یک انسان دیگر فراهم می‌آورد.

"رابرت وایت" در سال 1970 موفق شد سر یک میمون رزوس را به بدن یک رزوس دیگر پیوند بزند اما تا کنون دانشمندان نتوانسته‌اند نخاع را متصل کنند و از این رو حیوانات مورد آزمایش این پیوند، از گردن به پایین فلج شده‌اند.

کاناورو با اشاره به پیشرفت های اخیر در ارتباط دوباره نخاع با استفاده از جراحی، می‌گوید بزرگ‌ترین مانع فنی موجود در راه پیوند سر، مرتبط سازی نخاع فرد اهدا کننده و گیرنده است که به عقیده من فناوری لازم برای این ارتباط اکنون وجود دارد.

به گفته وی، بخش عمده‌ای از این فرایند، همانند تجربیات پیشین است. سری که قرار است پیوند زده شود باید در دمایی بین 12 تا 15 درجه سانتیگراد خنک نگه داشته شود. جراحان یک ساعت وقت دارند تا هر دو سر را جدا کنند و سر پیوندی را به سیستم گردش خون بدن اهدایی متصل کنند. در طول فرایند متصل سازی، بدن اهدا کننده باید کاملا سرد شده و قلب از حرکت بایستد. وقتی که سر دوباره متصل شد قلب بدن اهدایی را دوباره احیا می‌کنند.

کاناورو می‌گوید زمانی که سر دوباره متصل شد جراح می‌تواند نخاع را پیوند بزند. پیوند سر به نخاع هرگز پیش از این بر روی حیوانات آزمایش نشده است اما کاناورو به تحقیقاتی اشاره می‌کند که در آن دانشمندان ارتباطات محدودی را برای نخاع آسیب دیده در یک موش احیا کردند.

کاناورو در مقاله‌ای پیشنهاد می‌کند که باید نخاع با یک چاقوی بسیار تیز بریده و سپس به طور مکانیکی نخاع از یک سر به بدن دیگر متصل شود.

این برش دقیق است که رمز جوش نخاع محسوب می‌شود و اجازه می‌دهد اکسون‌های آسیب دیده با همتایان خود از بدن اهدایی جوش بخورند.

کاناورو می‌گوید پلاستیک‌هایی مانند پلی اتیلن گلیکو می‌تواند برای انجام این جوش استفاده شود و به تحقیقاتی اشاره می‌کند که نشان می‌دهد این پلاستیک امکان جوش نخاع آسیب دیده در سگ‌ها را فراهم کرده‌اند.

بیمارانی دچار دیستروفی عضلانی یا افراد فلجی که نخاع آنها دست نخورده باقی مانده و امکان پیوند دارند می‌توانند از نظر تئوری از یک بدن اهدایی استفاده کنند.

بر اساس تخمین‌های کاناورو پیوند سر می‌تواند 13 میلیون دلار هزینه داشته باشد.

کد خبر 221452
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز