گروه بورس: با صعود انفجاری بورس تهران برای سومین روز متوالی، دیروز ارزش کل بورس تهران برای نخستین‌بار به مرز 250هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش بورس تهران به مرز 250هزار میلیارد تومان رسید

 به گزارش همشهری، رکورد‌های بورس این روز‌ها لحظه‌ای شده و هر دقیقه رکورد تازه‌ای در بورس به ثبت می‌رسد، ارزش معاملات هر لحظه رشد می‌کند، شاخص بورس بالا می‌رود و ارزش کل بورس هم متناسب با این تحولات افزایش می‌یابد. در چنین شرایطی دیروز باز هم رکورد تازه‌ای در بورس به ثبت رسید و شاخص بورس تهران برای نخستین‌بار از مرز 52هزار واحد عبور کرد. به‌نظر می‌رسد هجوم نقدینگی به سمت بازار سهام در شرایطی که بازار ارز و طلا رونق کمتری دارد از جمله دلایل رشد بورس بوده است ضمن اینکه کارشناسان می‌گویند، انتخابات عمده‌ترین محرک شاخص‌های بورس بوده است. هنوز از حجم نقدینگی جدیدی که وارد بورس شده اطلاعات جدیدی در دست نیست اما صعود قیمت‌ها به حدی است که ظرف 3 روز ارزش کل بورس نزدیک به 13هزار میلیارد تومان رشد کرد و دیروز برای نخستین‌بار به مرز 250هزار میلیارد تومان رسید. محمد‌رضا کفاش کارشناس بازار سرمایه دراین‌باره به همشهری گفت: به غیر از انتخابات ریاست‌جمهوری عوامل دیگری نیز در رشد شاخص مؤثر بوده‌اند، ازجمله برگزاری فصل مجامع و همچنین ورود نقدینگی جدید به بورس.

هجوم نقدینگی جدید

کفاش با اشاره به حجم نقدینگی در خارج از بورس افزود: پس از مشخص‌شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری، نقدینگی خارج از بورس به‌دلیل اینکه بازار‌های موازی از قبیل؛ طلا و ارز چندان پر‌رونق نبود، وارد بورس شد، ضمن اینکه بسیاری از شرکت‌های بورس گزارش‌های مالی بسیار خوبی منتشر کردند و این موضوع تأثیر زیادی بر رشد قیمت سهامشان در بورس داشت. او تأکید کرد: شرکت‌های تولید‌کننده سیمان و برخی شرکت‌های پتروشیمی و تولید‌کننده فولاد ازجمله شرکت‌هایی هستند که گزارش‌های مالی بسیار خوبی منتشر کرده‌اند و سهامداران با استناد به این گزارش‌ها امیدوار شده‌اند. کفاش اعلام کرد: از طرف دیگر با آنکه قیمت دلار افزایش یافته بود قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها چندان افزایش نیافته بود در نتیجه بخشی از رشد شاخص بورس تهران به‌دلیل جبران فاصله قیمت سهام و کاهش ارزش ریال است که تا زمانی که این فاصله جبران شود روند صعودی ادامه خواهد داشت.

ادامه روند صعودی وابسته به دورنمای اقتصادی

شاهین شایان آرانی کارشناس ارشد بازار سرمایه هم در این‌باره معتقد است: رشد شاخص بورس در اثر عوامل واقعی ایجاد نشده و عمدتا ناشی از عوامل روانی و دید مثبت نسبت به آینده است که می‌تواند ادامه داشته باشد. او گفت: افزایش قیمت سهام شرکت‌ها ناشی از رشد سود شرکت‌ها یک اثر واقعی است که در نهایت اثرش را روی قیمت سهام نشان می‌دهد اما اگر رشد قیمت سهام با چنین نمونه‌هایی اتفاق نیفتاده باشد، نشان می‌دهد که بیشتر اثر روانی در افزایش قیمت‌ها دخالت داشته است.

تأثیر عوامل روانی بر صعود بازار

شایان آرانی همچنین عوامل روانی و انتظارات آینده را از دیگر عوامل تأثیرگذار در رشد یا کاهش شاخص بورس اعلام کرد و افزود: در این حالت دارندگان سهام یا کسانی که قصد ورود به بازار را دارند براساس دورنمایی که نسبت به فضای کسب و کار و اقتصاد کشور دارند تصمیم‌گیری می‌کنند و این عامل ممکن است موجب رشد شاخص بورس شده باشد. او ادامه داد: در طول یک‌ماه گذشته اتفاق خاصی به لحاظ اقتصادی و در بخش واقعی اقتصاد رخ نداده، اما دید و دورنمای مثبت بر اقتصاد حاکم شده و این ذهنیت به‌وجود آمده که حضور دولت آینده موجب تقویت فضای کسب و کار، رونق روابط بین‌الملل، کاهش تحریم‌ها، کاهش تورم و... خواهد شد که می‌تواند تأثیر زیادی بر تحول فضای اقتصادی و قیمت‌ها داشته باشد.

کد خبر 221308

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز