شهرکرد: فرودگاه بین‌المللی شهرکرد بلندترین فرودگاه کشور از نظر ارتفاع است و این در حالی است که به‌خاطر توسعه‌نیافتگی، پروازهای هوایی از آن ‌ کم انجام می‌شود و بسیاری از هواپیماها نیز نمی‌توانند در باند فرود آن بنشینند.

فرودگاه شهرکرد

به گزارش مهر در استان چهارمحال و بختیاری هر از گاهی‌ صدای هواپیما به گوش می‌رسد و در آسمان شهرکرد به ندرت هواپیمایی دیده می‌شود. بعضی وقت ها هم هواپیمای مشاهده شده به استان چهارمحال و بختیاری ربطی ندارد و مربوط به استان دیگر است که از این مسیر هوایی عبور کرده است. اگرچه فرودگاه در چهارمحال و بختیاری سال‌هاست احداث شده تاکنون به‌علت عدم‌توسعه، نتوانسته جای خودش را در توسعه باز کند.

به‌عنوان نمونه بحث اشتغال در تاکسیرانی که در‌ فرودگاه‌ها ساده‌ترین و نخستین نوع اشتغال به شمار می‌رود متأسفانه در فرودگاه بین‌المللی شهرکرد خبری از این نوع اشتغال نیست و هر ازگاهی که صدای هواپیما به گوش راننده تاکسی‌های شهرکرد می‌رسد، تعدادی از آنها به فرودگاه می‌روند تا حمل مسافر را بر عهده بگیرند. همچنین با وجود اینکه فرودگاه شهرکرد بین‌المللی است‌متأسفانه پروازهای حج و عمره به مقصد عربستان از این فرودگاه انجام نمی‌شود و زائران مجبور هستند که از فرودگاه اصفهان استفاده کنند و متقبل هزینه‌ زیادی شوند که این مهم نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

باند کوتاه فرودگاه

سیدسعید زمانیان نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، سامان و بن در این خصوص با اشاره به توسعه‌نیافتگی فرودگاه شهرکرد، اظهار داشت: به‌رغم اینکه 5سال است که موضوع توسط نمایندگان فعلی و قبلی مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی پیگیری شده است، متأسفانه فرودگاه توسعه نیافته و با وجود اینکه فرودگاه بین‌المللی است‌ توسعه فرودگاه به‌خاطر باند کوتاهش انجام نشده است.

زمانیان ادامه داد: توسعه فرودگاه مطالبه مردم است و واقعا در این خصوص توسط هواپیمایی کشوری کوتاهی می‌شود و این مهم ظلم بزرگی به مردم این استان است. وی تأکید کرد: این فرودگاه به فرمایش مقام معظم رهبری شکل گرفته است و شروع احداث در سفر مقام معظم رهبری انجام شده است، اما کم لطفی‌هایی در این خصوص به استان شده است.

زمانیان یادآور شد: از وزیر راه و شهرسازی در این خصوص در مجلس سؤال شده اما وزیر هنوز جواب نداده‌است و اگر ما به این نتیجه برسیم که اهمالی شده‌ که به اعتقاد من شده است، در مجلس به شکل جدی‌تری وارد می‌شویم و در این خصوص برای گرفتن حق مردم چهارمحال و بختیاری که در اثر بی‌درایتی و کم‌تدبیری بعضی افراد در راه و شهرسازی و هواپیمایی ایجاد شده است به شکل جدی وارد می‌شویم.

انجام نشدن پرواز به‌دلیل شرایط طبیعی است

مدیر فرودگاه شهرکرد با بیان اینکه عمده دلیل انجام نشدن پروازهای هوایی در این استان شرایط طبیعی استان است، اظهار داشت: با توجه به ارتفاع شهرکرد، فرودگاه این شهر مرتفع‌ترین فرودگاه در کشور است و انجام عملیات پرواز در این استان بسیار سخت است. سید علی جعفرنیا با بیان اینکه تنها تعداد محدودی از هواپیماها می‌توانند در این فرودگاه نشست و برخاست داشته باشند، بیان داشت: هواپیما‌های بوئینگ 727 و توپولوف می‌توانستند در این فرودگاه انجام عملیات پرواز داشته باشند که در حال حاضر این دو هواپیما از رده خارج شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه درخواست مسافر در این استان در داخل کشور به مقاصد مشهد، اهواز، عسلویه، تهران و کیش است، بیان داشت: در حال حاضر در هفته 2پرواز به مشهد با هواپیمای فوکر100 انجام می‌شود.جعفرنیا با بیان اینکه در آینده نزدیک پرواز اهواز شهرکرد و بالعکس در این فرودگاه با هواپیمای فوکر 50 انجام خواهد شد، اذعان داشت: پرواز کویت و تهران به‌دلیل از رده خارج شدن هواپیمای 727 در حال حاضر انجام نمی‌شود و در تلاش هستیم برای این دو پرواز با شرکت هواپیمایی دیگری وارد مذاکره شویم.

وی با بیان اینکه فرودگاه شهرکرد از نظر نیرو، تجهیزات و امکانات، ظرفیت پرواز را داراست، بیان داشت: عمده مشکل این فرودگاه شرایط طبیعی است که هر هواپیمایی نمی‌تواند در این شرایط پرواز داشته باشد.مدیر فرودگاه شهرکرد با بیان اینکه در مورد سفرهای زیارتی و حج باید مجوز‌های لازم از سوی سازمان حج و زیارت دریافت شود، بیان داشت: برای پروازهای زیارتی باید برنامه‌ریزی از سوی این سازمان صورت گیرد.سید علی جعفر نیا با بیان اینکه باند فرودگاه شهرکرد در حال حاضر جوابگوی پرواز‌های این فرودگاه است، تصریح کرد: هواپیماهایی با تعداد ظرفیت 150مسافر می‌توانند در این باند فرود آیند و از نظر طول باند فعلا هیچ مشکلی در این فرودگاه وجود ندارد. جعفرنیا با اشاره به اینکه هیچ مشکل فرودگاهی و باندی در این فرودگاه وجود ندارد، بیان داشت: درصورت نیاز به افزایش باند فرودگاه این اقدام صورت می‌پذیرد.وی در مورد زمین‌های وقفی فرودگاه، بیان داشت: با قول مساعد استاندار قرار شد 3هکتار از 352هکتار زمین فرودگاه که وقفی است از اوقاف خریداری شود.

کد خبر 220973

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز