همشهری آنلاین: حسن روحانی در رابطه با تعهداتش به جناح‌های سیاسی گفت: کابینه آینده، کابینه‌ای فراجناحی و متشکل از افراد متخصص و معتدل خواهد بود. این دولت هیچ تعهدی به هیچ حزب و جناحی نداده و وامدار هیچ گروهی نیست، لذا سعی خواهد شد که شایسته ترین افراد از هر حزب و جناحی که باشند البته در صورت داشتن رویکرد اعتدال بکار گرفته شوند.

روحانی

حسن روحانی پیش از ظهر امروز در همایش ملی افق رسانه با اشاره به واقعه هفتم تیر و گرامیداشت شهدای این واقعه، شهید بهشتی را سرآمد و نمونه بارز اعتدال خواند و اظهار کرد: آنهایی که در کنار این شهید بزرگوار بودند، با او ارتباط داشتند و از محضرش بهره بردند سخن بنده را تصدیق می کند که شهید بهشتی نمونه وقار، متانت، صبر، بردباری، عقلانیت، اعتدال و اخلاق بود.

 وی افزود: اگر بخواهیم در بحث اعتدال یک نمونه روشن را معرفی کنیم یکی از نمونه های بارز و اصلی شهید بهشتی است.

رئیس جمهور منتخب مردم با بیان اینکه سخنم را با قدردانی از ملت بزرگ، حکیم، فهیم وموقع شناس ایران آغاز می کنم تصریح کرد: مردم با حضور کم نظیرشان و با درک شرایط بین المللی عظمت بزرگی را در تاریخ ایران آفریدند. این برگ زرینی تردید همواره نه تنها در یاد مردم ایران بلکه در تاریخ باقی خواهند ماند.

اهم اظهارات رئیس جمهور منتخب به نقل از مهر را در جدول زیر بخوانید:

موضوع

اظهارات

حضور مردم در انتخابات

  • حضور جمعیت های چندین هزار نفری، نشاط و شور آنها خود پیروزی بود و نقطه عطفی در تاریخ کشور در سال های خیر شکل داد. در خلق این عظمت همه ما دست قدرت، حکمت و رحمت الهی را به خوبی مشاهده می کنیم. او بود که دل ها را به سمت این شکوه بزرگ تاریخی و این حماسه هدایت کرد. عنایت اهل بیت و ولی الله اعظم نیز در این ایام به خوبی مشهود بود.
  • البته رهنمودهای مقام معظم رهبری از آغاز تا پایان، از سخنرانی ایام نوروز تا صبح انتخابات نقش بی بدیلی ایفا کرد.
  • تدبیر ایشان راه را برای حضور و حماسه باز، تسهیل و تمهید کرد. بزرگان، روشنفکران، علما و فرهیختگان و همه و همه در این زمینه نقش داشتند، بی تردید صدا و سیما نقش بسیار ارزشمندی داشت.
  • در همه پرسی های آینده و تحقیقات آینده زوایای این حضور و نقش همه باید واضح تر و روشن تر بیان شود اما بسیاری از روستائیان در نقاط دورافتاده تنها از طریق صدا یا سیما یا هر دو توانستند ویژگی های نامزدهای انتخاباتی را مورد بررسی قرار دهند و نامزد مورد نظر خود را برگزیده و انتخاب کنند.
  • صندوق رای و انتخابات به معنای جمهوریت و اسلامیت و به معنای مشروعیت سیاسی و قانونی و مقبولیت است که البته این جایگاه رای مردم و ولایت مردم در طول ولایت الهی و ولایت الله است.

پاسخ انتخابات اخیر به شبهات مشروعیت نظام

  • این انتخابات آب زلالی بود که بر آیینه جمهوری اسلامی ایران که گرد و غباری بر آن فرو نشسته بود، کاملا شفاف و پاکسازی کرد. همه دنیا از نو جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران و مردمسالاری دینی، آزادی و دموکراسی واقعی را در این کشور مشاهده کردند.
  • این انتخابات درس های فراوانی برای همه داشت ، این انتخابات یک فرصت استثنایی برای همه بود، همه باید به خوبی پیام این انتخابات را دریافت کنند و به آن احترام بگذارند و عمل کنند. احزاب، گروه ها، دیگران خارج از کشور و دیگر کشورها آنها نیز باید پیام این انتخابات را درک کنند و به آن پاسخ مناسب دهند.

اعتدال مسیر حرکت دولت آینده

  • دولت آینده باید در چارچوب رای اکثریت حرکت کند، اکثریت مردم ایران رای به اعتدال، عقلانیت، خردورزی و مشورت، راه کارشناسی، دوری از افراط و خودسری رای دادند. رای کاملا ًروشن است و هیچ ابهامی وجود ندارد همه باید تسلیم این رای باشیم. دولت آینده نیز باید تسلیم این رای باشد.
  • دولت آینده از افراط و تفریط پرهیز کند این پیام برای همه است، پیام مردم در این انتخابات صلح و آتشی بود، پیام مردم وحدت و انسجام ملی بود. پیام مردم دوری از خشونت و افراط بود، پیام مردم قانونگرایی و شفافیت بود.
  • اعتدال طیف بسیار وسیعی دارد از باورها آغاز می شود تا هنجارها، رفتارها و اعمال ادامه دارد. از مسائل اقتصادی و سیاسی شروع می شود تا مسائل اجتماعی و فرهنگی.
  • از مشروطه تا امروز مردم همواره از افراط یا تفریط رنج بردند، مشکلات فراوانی تحمل کردند ولی در این انتخابات مردم خواستند به همه بگویند اخلاق، به همه بگویند عدالت، اعتدال.

قانونگرایی

  • هیچکس در کشور فراتر از قانون نیست.همه مردم، همه مقامات بدون استثناء ذیل قانون تعریف می‌شوند، قانون خدا، یعنی اسلام و همچنین قانون جمهوری اسلامی ایران.
  • مبنای حرکت مردم و دولت آینده را قانون گرایی است. اعتدال بدون قانون گرایی امکان‌پذیر نیست، اعتدال بدون شفافیت امکان‌پذیر نیست، اعتدال بدون ارتباط دوسویه مردم با دولت و دولت با مردم امکان‌پذیر نیست.
  • اعتدال بدون واگذاری امور به صاحبان صلاحیت‌دارش امکان پذیر نیست، اعتدال در اقتصاد آنجا که گروهی می خواهند دولت فربه شود و تصدی دولت بیشتر شود، امکان پذیر نیست، اعتدال در اقتصاد در آنجاییکه افرادی هستند که می خواهند دولت هیچ نظارتی نداشته باشد، امکان پذیر نیست، دولت آینده به دنبال اقتصاد آزاد مردمی عادلانه است.

شادی مردم پس از اعلام نتایج انتخابات

  • مردم ما خوب هستند، فطرت هایشان پاک است، لذا ما باید مذکر باشیم، ما دیدیم در این شادی ها بعد از انتخابات که روزهای خوشی برای مردم بود، مخصوصا اینکه سه عید با هم توأم شد، اعیاد مذهبی ماه شعبان بویژه ولادت حضرت مهدی(عج)، پیروزی سیاسی مردم در انتخابات بسیار شکوهمند در کنارش پیروزی در صحن ورزش از فوتبال تا والیبال مردم بسیار خوب عمل کردند.
  • از مردم و نیروی انتظامی تشکر می کنم، آستانه تحمل را بالا بردند، شادی و نشاط حق مردم است خیلی سخت گیری نکنیم، مردم ما خودشان اخلاق مدارند مردم ما می دانند چارچوب اخلاقی، اسلامی و سیاسی را چگونه مراعات کنند. حالا اگر کسی آمده حواسش جمع نبوده، تذکر دوستانه کافی است.
  • حتی اگر با آنها حرف می زنیم طوری باشد که فکر کنیم فرزندان خودمان هستند، البته جامعه نیاز به تذکر دارد اما در کنار آن باید عزت مردم حفظ شود، به عزت مردم نباید اهانت شود، تحقیر مردم قابل قبول نیست، تذکر قابل قبول ا ست در این شادی ها همه این موارد را مراعات کردند امیدواریم این شادی ها مستدام باشد و شرایط برای شادمانی مردم فراهم شود.

نقش صداوسیما در تحقق اعتدال

  • از صدا و سیما می‌خواهم در بحث اعتدال کمک کند. صدا و سیما این گفتمان اعتدال را باز و ترویج دهد تا همه صاحب نظران در این زمینه سخن بگویند. اعتدال در سیاست خارجی نه تسلیم است، نه ستیز، نه انفعال و نه تقابل، بلکه تعامل است.
  • از صدا و سیما که در هیبت احزاب قدرت مند و فعال، ناچار است یکتنه بار انتقال مطالبات دو طرفه، هم دولت هم مردم را بردوش بکشد، می خواهم که تمام تلاش ها برای دولت آینده و مردم را با توجه به حفظ استقلال رسانه ملی و افزایش اعتبار و اثربخشی صدا و سیما، در جهت کمک برای پیشبرد برنامه های دولت در راستای بهبود زندگی مردم و تحقق مطالبات به حق مردم انجام وظیفه کند.
  • ثانیا می خواهم صدا و سیما گفتمان اعتدال را در ابعاد مختلف که مورد رأی و نظر مردم بوده و البته دولت هم خود را متعهد به اعتدال می داند، برای مردم با حضور صاحب نظران و صاحبان اندیشه بیشتر تبیین و تشریح کند.

انتقال قدرت از دولت دهم به دولت یازدهم

  • تا دوازده مرداد که دوره تنفیذ، تحلیف، معرفی وزرا و استقرار دولت جدید خواهد بود تلاش خواهیم کرد که این زمان باقی مانده به بهترین شکل ممکن بگذرد با رئیس جمهور محترم نیز صحبت و توافق کرده ایم و نمایندگانی هم برای پیگیری امور معرفی شدند.
  • بنده شخصا از وزارتخانه های مختلف گزارش هایی را دریافت می کنم و تیم هایی هم مسئول بررسی موضوعات هستند البته برخی موارد نیاز به هماهنگی بیشتر دارد در اینجا می خواهم به مردم بگویم که دولت آینده به وعده هایی که داده است، وفادار خواهد ماند و قدم به قدم سعی خواهیم کرد که با کمک مردم و لطف پروردگار مشکلات را پشت سر بگذاریم البته مشکل انباشته نیاز به گذشت زمان دارد و مردم از این موضوع آگاهند و توقع شان متناسب با امکانات خواهد بود.

تشکیل کابینه فراجناحی

  • کابینه آینده، کابینه ای فراجناحی و متشکل از افراد متخصص و معتدل خواهد بود. این دولت هیچ تعهدی به هیچ حزب و جناحی نداده و وامدار هیچ گروهی نیست، لذا سعی خواهد شد که شایسته ترین افراد از هر حزب و جناحی که باشند البته در صورت داشتن رویکرد اعتدال بکار گرفته شوند.
  • از همه مدیران و کارکنان دستگاه های مختلف تقاضا می کنم که خود را برای خدمت آماده کنند و اگر فکر و نظری دارند آن را پیشنهاد دهند تا دست به دست هم بتوانیم خدمات بیشتری به مردم ارائه دهیم. علی رغم همه مشکلات که بنده به بخش زیادی از آنها واقف هستم، کاملا به آینده امیدوارم.

کابینه دولت روحانی

  • گمانه زنی ها در برخی رسانه ها نسبت به افراد کابینه، صرفا گمانه زنی است نسبت به هیچ فردی از کابینه هیچ تصمیم گیری انجام نگرفته در این دوره بنده دنبال مشورت با همه صاحب نظران و گروه های مختلف هستم بنابراین آنچه گفته می شود مردم بدانند که صرفا یک گمانه زنی بیش نیست.

هشدار نسبت به خطرهای دامنگیر رسانه

  • رسانه باید از آسیب خطرناک معیار دوگانه در بازتاب دادن واقعیت ها پرهیز کند، برخورد دوگانه یعنی یک بام و دو هوا. اگر ظلم بد است برای همه بد است. فرقی بین مرکز کشور و دور ترین روستا وجود ندارد، فرقی بین اقوام مختلف وجود ندارد. اگر تادی و توهین، اهانت و افترا بد است، برای همه بد است. افترای خوب و افترای بد نداریم.
  • این از آن بداندیشی هایی است که برخی، گروهی را تشویق کردند که گفتند در برابر دیگران هر کار می توانید بکنید، هتاکی و توهین هم اشکالی ندارد.
  • حق نداریم هیچ کس را تحقیر کنیم، هیچ کشوری را هم حق نداریم تحقیر کنیم. نه در برابر کشورهای دیگر سر فرود آوریم، نه تحقیر کنیم، همه مردم، همه انسان ها سر جای خود محترم هستند مخصوصا افرادی که داخل این کشور به عنوان شهروند زندگی می کنند. نمی شود اگر در یک کشور دشمن ظلمی باشد، بگوییم این ظلم است و اگر ظلمی در کشور دوست بود، بگوییم این دیگر ظلم نیست یا ظلم کمی است.
  • حقوق بشر، حقوق بشر است حالا هر تعبیری می خواهیم داشته باشیم، حقوق بشر اسلامی یا هر تعبیر دیگری. حواسمان باید جمع باشد در دام معیارهای دوگانه گرفتار نشویم.
  • اعتماد مخاطب به رسانه، سرمایه بسیار ارزشمندی است، اما در بستر زمان و در تعامل با مردم و مخاطبان و قطره قطره جمع خواهد شد. حواسمان باشد مبادا بخاطر یک اشتباه آنچه قطره قطره جمع کردیم، پشت یک سد و یک دریاچه زیبا شده است، از دست بدهیم.
  • فکر نکنیم شاخص اعتماد به یک رسانه، به میزان بیننده یا شنونده یا خواننده آن رسانه است. مخاطب ممکن است سریال یا فیلم سینمایی یا ستون یک روزنامه را بپسندد، اما یادمان باشد که در عین حال خبر و تحلیل را از رسانه های دیگر نیز می گیرند. سبد رسانه ای مردم امروز تک‌رسانه ای نیست. با توجه به این مساله ما باید برنامه ریزی کنیم.
  • بنابراین واقعیت نمایی، صداقت رسانه ای و مزیت نسبی در مقایسه با رقیبان مهم است. این مزیت نسبی هم در فرم و هم در محتوا و هم به هنگام و به موقع ارائه کردن می تواند امتیاز بزرگ رسانه خودمان باشد.
  • رقابت رسانه ای در دنیای امروز از حیطه اختیار دولت ها و حکومت ها بسیار فراتر رفته است، سهم اثربخشی بر افکار عمومی، رابطه مستقیم با میزان اثربخشی رسانه بر افکار عمومی دارد.

اولویت دولت یازدهم در حوزه فعالیت‎ رسانه

  • اولویت فعلی در رسانه بازآفرینی، تحکیم و تثبیت اعتماد جامعه به رسانه های داخلی است، خوش‌آمدگویی بر تکثر و تنوع دیدگاه ها و نقد دیدگاه ها در عرصه های سیاسی و اجتماعی است، هم دانش حرفه ای را بالا ببریم هم فضا را باز کنیم، فضا را برای افکار و تولیدات مختلف امن کنیم تا نشاط بیشتر، تولیدات جدیدتر و اثربخش‌تر بتواند از این خانواده بزرگ که همواره تلاش می کند، خارج شود و مردم شاهد آن باشند.
  • البته امیدبخشی واقع گرایانه نسبت به روندهای پیشرفت کشور، تلاش برای پرکردن شکاف ها، شکاف های ارزشی، اندیشه ای، رفتاری میان اقشار جامعه، جامعه و حاکمیت و بویژه شکاف میان نسلی یکی از رسالت های رسانه ملی می تواند باشد، ترویج و وفاداری به مشی اعتدال به مفهوم منطقی کردن نگرش ها، تقاضاها و رفتارهای اجتماعی و پرهیز از افراط و تفریط از دیگر رسالت های رسانه ملی است.
  • حکومتی که ریشه در حمایت مردم دارد و از حضور رأی دهندگان و رأی مردم مشروعیت می یابد، نه تنها از رسانه آزاد نمی هراسد، بلکه از آزادی قانومند و مسئولانه رسانه ها استحکام بیشتری خواهد گرفت.
کد خبر 220864
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز