همشهری آنلاین: امام رضا(ع) هنگام ورود به ایران، به طور متوسط روزی 30 کیلومتر را طی کردند تا به مشهد رسیدند. مستندات تاریخی نیز این موضوع را تأیید می‌کند که آن حضرت مسیر 2100 کیلومتری واقع در ایران را با توقف و قدم‌گذاشتن در 75 منزلگاه پشت سر گذاشتند که از این تعداد، 16 منزلگاه به صورت قطعی شناسایی شده است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شورای هماهنگی احیاء قدمگاه‌های امام رضا(ع) با حضور سیدجواد جعفری مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع)، علی‌اصغرسالاری مدیر پروژه احیاء «جاده ولایت»، صدری نماینده وزارت کشور و نمایندگانی از استان‌های واقع «جاده ولایت» تشکیل جلسه داد.

جاده ولایت به مسیر مدینه تا مرو گفته می‌شود که در سال ۲۰۰هجری توسط امام رضا(ع) طی شد. طول این مسیر حدود 3450 کیلومتر است که حدود ۸۰۰ کیلومتر آن در عربستان، ۲۰۰کیلومتر در مرز میان عراق و کویت، ۱۰۰کیلومتر در عراق، 2100 کیلومتر در خاک ایران و ۲۰۰ کیلومتر نیز در ترکمنستان امروز واقع شده است.

* شناسایی ۱۶ قدمگاه قطعی امام رضا(ع) در ایران اسلامی

سالاری در ابتدای این نشست توضیحاتی درباره هجرت اجباری امام رضا(ع) بیان کرد و گفت: از آنجایی که مأمون بر ارتباط هرچه کم‌تر شیعیان با امام رضا(ع) تأکید داشت، «رجاءبن ابی‌ضحاک»امام را از شهرهای بغداد و قم عبور نداد و از مسیر خوزستان، فارس و یزد ایشان را به خراسان منتقل کرد.

وی افزود: طبق بررسی‌ها، امام در این مسیر حدود 75 منزل را پشت سر گذاشته‌اند که تاکنون فقط 16 منزل و قدمگاه را به صورت قطعی شناسایی کرده‌ایم؛ بیشترین قدمگا‌ه‌های شناسایی‌ شده در استان یزد واقع شده است، البته مستندترین قدمگاه شناسایی شده، مربوط به ده سرخ است که در استان خراسان قرار دارد.

* تدوین شناسنامه قدمگاه‌های امام رضا(ع)

جعفری مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) نیز با استناد به فرمایش رهبر معظم انقلاب که «شیراز» را بعد از قم و مشهد سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران خواندند، گفت: به همین منظور ما در بنیاد امام رضا(ع) به امامزاده شاهچراغ(ع) در شیراز و «بی‌بی‌حکیمه»درگچساران نگاه ویژه‌ای داریم.

وی ضمن اشاره به مصوبات شورای هماهنگی احیاء قدمگاه‌های حضرت رضا(ع) گفت: شایسته است در دهه کرامت- حد فاصل میلاد امام رضا(ع)‌ و ولادت حضرت معصومه(س) و نیز روز بزرگداشت حضرت شاهچراغ(ع)- برنامه‌هایی را در قدمگاه‌های حضرت رضا(ع) داشته باشیم تا این اماکن مقدس به عنوان یک قطب فرهنگی - مذهبی معرفی شوند و بیش از پیش مروج سیره و آموزه‌های بلند رضوی باشند.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) از نصب تابلوهای متحدالشکل به منظور معرفی «جاده ولایت» در طول این مسیر خبر داد و افزود: اجرای این کار با پیشنهاد بنیاد و به همت وزارت راه و شهرسازی انجام می‌شود. ضمن اینکه شناسنامه قدمگاه‌ها تدوین و در محل آن‌ها نصب شده است.

* پیشنهاد معرفی قدمگاه‌های امام رضا(ع) در کتب درسی

صدری، نماینده وزارت کشور نیز در این جلسه ضمن تأکید بر احیاء قدمگاه‌های امام رضا(ع) پیشنهاد کرد وزارت آموزش و پرورش معرفی مسیر هجرت تاریخی امام علی‌بن موسی الرضا(ع) و منزلگاه‌های آن حضرت را در کتاب‌های درسی بگنجاند.

حجت‌الاسلام مصطفی فقیه اسفندیاری، دبیر کمیته علمی جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) نیز با بیان این‌که «تفاوتی میان قدمگاه‌های امام رضا(ع) با حرم ایشان وجود ندارد» تأکید کرد: نگاه توریستی به قدمگاه‌های امام رضا(ع) این اماکن مقدس را درحد یک مجتمع استراحتگاهی تقلیل می‌دهد.

کد خبر 220834
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز