همشهری آنلاین: نمایشگاهی از عکس های تاریخ تمدن جهان در لبنان با گلچینی از نظرات دکتر رضا داوری همزمان با جشن هشتاد سالگی فیلسوف فرهنگ در فرهنگسرای ابن سینا دائر خواد شد.

کتاب

به گزارش همشهری آنلاین، حجت الله نصرتی رئیس فرهنگسرای ابن سینا با اشاره به این خبر گفت:"در حاشیه همایش بزرگداشت دکتر رضا داوری برنامه های متنوعی تدارک دیده شده است که از جمله می‌توان به برگزاری نمایشگاه عکس و نمایشگاه آثار منتشر شده استاد اشاره کرد".

معاون منطقه 2 سازمان فرهنگی و هنری شهرداری افزود: "نمایشگاه عکس های تاریخ تمدن جهان با عنوان "هلیوپولیس" با شرح عکس ها و گلچین نظرات استاد داوری درباره تاریخ، فرهنگ و تمدن دائر خواهد شد که با حضور استادان، چهره ها و چند تن از سفرای کشورهای خارجی افتتاح می‌شود".

نصرتی افزود: "این نمایشگاه نگاه تازه ای به تاریخی ترین منطقه جهان یعنی بعلبک و بیبلوس دارد که برای اولین بار توسط عکاس ایرانی معصومه جوادی نسب تهیه شده و در نگارخانه ابن سینا به نمایش گذاشته می‌شود.

از جهت اهمیت یکی از مهمترین وقایع اتفاق افتاده در این منطقه عبور کاروان کربلا از این سرزمین بوده است.

همچنین لایه لایه تمدن بشری توسط اقوام مختلف در این منطقه رقم خورده است".

رئیس فرهنگسرای ابن سینا گفت: "این فرهنگسرا با مشارکت فرهنگستان علوم و موزه هنرهای معاصر جهان اسلام و موسسه کتاب شهر، مجموعه این عکس ها تحت عنوان "کتاب هلیوپولیس" به دو زبان منتشر کرده است تا این منطقه تاریخی جهان به عنوان پایگاه مهم تاریخی تعامل و گفت و گوی اسلام و مسیحیت به جهان شناسانده شود.

این منطقه از جمله پایگاه های مهم شیعه و مرکز فعالیت های چهره های برجسته ای همچون امام موسی صدر بوده است.

این کتاب با مقدمه دکتر رضا داوری و چهره های برجسته خارجی و داخلی تهیه و منتشر شده که در روز بزرگداشت دکتر داوری رونمایی خواهد شد.

دکتر رضا داوری، فیلسوف و رئیس فرهنگستان علوم درباره این نمایشگاه می‌گوید: "این نمایشگاه را کاری بسیار مغتنم می‌دانم.

کاری که نشان دهنده هنر، تاریخ و تمدن است. ما در زمانی به سر می‌بریم که راه های ارتباطی تیره شده اند، این حرکت ها ارتباط توام با مهر و هم زبانی را نشان می‌دهد.

عکس های این نمایشگاه نشان دهنده این است که تفاهم شرط لازم تاریخ است و امیدوارم که هنرمندان کار عکاسی از تاریخ و فرهنگ را ادامه دهند".

دکتر می اربل، استاد شرق شناسی دانشگاه آلمان می‌گوید: "مجموعه عکس های بسیار زیبایی که اینجا ارائه شده، باعث شگفتی من شد.

پیامی که عکس های شهر بعلبک برای ما بیان می‌کند، وجود فرهنگ ها و ادیان مختلف در این سرزمین است. لبنانی که در این عکس ها می‌بینیم، یک لبنان حقیقی است.

دکتر علی الحبحاب، کاردار سفارت لبنان در ایران می‌گوید: " نمایشگاه آثار خانم جوادی نسب از دو شهر تاریخی لبنان، بیانگر حضور و گفت و گوی بین ادیان و فرهنگ های مختلف در این شهرها و به خصوص شهر بعلبک است. شهری که مسیر عبور کاروان کربلا بوده است، مسیر پیروزی خون بر شمشیر".

مهندس مهدی فیروزان، مدیر عامل شهر کتاب افزود: "نمایشگاه عکس های شهر هلیوپولیس (بعلبک) لبنان عرضه کننده مفاهیم تمدنی، انسانی و اسلامی است.

عکس های دیدنی و حرفه ای که روایت لایه لایه تمدن بشریت در این سرزمین است. این اولین بار است که یک هنرمند ایرانی نگاه متفاوتی از لبنان را برای ایرانیان روایت می‌کند".

دکتر احسان شریعتی، جامعه شناس و پسر دکتر علی شریعتی نیز می‌گوید: " این عکس ها را که یادآور آغازه های تمدن و فرهنگ است و لبنان عزیز مهد همزیستی و گفت و گوی فرهنگ ها و ادیان و بعلبک بزرگ گهواره این همه را، فرصتی مغتنم برای بزرگداشت همه این ارزش ها می‌دانم".

جشن هشتاد سالگی فیلسوف فرهنگ دکتر رضا داوری اردکانی با عنوان «پرسشگر دردمند روزگار ما»، 16 تیر ماه ساعت 15 تا 21 به همت کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، کمیسیون ملی یونسکو و مشارکت سازمان‌ها و نهادهای فلسفی و فرهنگی برگزار می‌شود.

قرار است در این مراسم جایزه ویژه از سوی نهادهای فلسفی و علمی به دکتر داوری اهداء شود.

به همین مناسبت جمعی از نخبگان علمی، فلسفی و فرهنگی در محلفی گردهم می‌آیند تا بار دیگر از شخصیت علمی و فلسفی وی به عنوان یکی از تاثیرگذارترین فیلسوفان معاصر ایران تجلیل کنند.

جشن هشتاد سالگی فیلسوف فرهنگ روز یکشنبه (16 تیر) از ساعت 17 تا 21 به همت کتابخانه مجلس شورای اسلامی و با همکاری کمیسیون ملی یونسکو، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران (منطقه 2)، دانشگاه تهران، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه، موسسه کتابشهر ایران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (نمایندگی تهران) در تالار اجتماعات فرهنگسرای ابن سینا برگزار می‌شود.

کد خبر 220780
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز