همشهری آنلاین: جشن هشتاد سالگی فیلسوف فرهنگ دکتر رضاذ داوری با عنوان " پرسشگر دردمند روزگار ما "، 16 تیر ماه سال جاری با حضور شخصیت‌های برجسته علمی و فلسفی در تالار فرهنگسرای ابن سینا برگزار می‌شود.

 به گزارش ستاد خبری این همایش قرار است در این مراسم جایزه ویژه از سوی نهادهای فلسفی و علمی به دکتر داوری اهداء شود. به همین مناسبت جمعی از نخبگان علمی، فلسفی و فرهنگی در محلفی گردهم می آیند تا بار دیگر از شخصیت علمی و فلسفی ایشان به عنوان یکی از تاثیرگذارترین فیلسوفان معاصر ایران تجلیل کنند.

گفتنی است دکتر محمدرضا عارف (از سوی فرهنگستان علوم ایران)، دکتر احمد مسجد جامعی( عضو شورای شهر تهران)، دکتر محمد رجبی( رئیس کتابخانه مجلس)، دکتر ابراهیم دینانی، دکتر اعوانی، دکتر رشاد، دکتر خسروپناه، دکتر پازوکی، دکتر معتمدی، دکتر عالمی، دکتر مصلح، دکتر عبدالکریمی، استاد خرمشاهی و دیگر چهره ها در این برنامه سخنرانی خواهند کرد.

استاد داوری در دست نوشته کوتاهی درباره هشتاد سالگی اش نوشته است: "درباره هشتاد سالگی ام چه بنویسم؟ عمری سپری کرده ام؛ با دردها و رازها و پرسش هایی که برایشان قلم زدم. می دانم که به مرگ نزدیکم، نه فقط از جهت زمانی بلکه از درون با آن انس دارم و سعی نمی کنم که خود را به غفلت بزنم ... اما هنوز زنده ام و می توانم کتاب بخوانم و قلم بزنم. من هنوز زنده ام و زندگی می کنم، هر چند که به قول سعدی: بضاعت نیاوردم الا امید... "

همچنین برپایی نمایشگاه آثار و نمایشگاه عکس تاریخ تمدن جهان در لبنان با گلچین نظرات دکتر داوری اردکانی درباره زندگی، فرهنگ و فلسفه از دیگر برنامه های جنبی این مراسم نکوداشت است.

جشن هشتاد سالگی فیلسوف فرهنگ روز یکشنبه (16 تیر) از ساعت 17 تا 21 به همت کتابخانه مجلس شورای اسلامی و با همکاری کمیسیون ملی یونسکو، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران( منطقه 2)، دانشگاه تهران، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه، موسسه کتابشهر ایران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ( نمایندگی تهران) در تالار اجتماعات فرهنگسرای ابن سینا برگزار می شود.

گفتنی است، دکتر رضا داوری اردکانی، خرداد ماه سال 1312 در اردکان یزد به دنیا آمد و در این شهر دوره اول متوسطه را به پایان رساند، در سال 1330 از دانشسرای مقدماتی اصفهان دیپلم گرفت و در مهرماه همان سال به استخدام وزارت فرهنگ (وزارت آموزش و پرورش فعلی) درآمد و چندین سال در مدارس شهرهای اردکان، اراک، قم و تهران تدریس کرد. در سال 1334 برای تحصیل به دانشگاه تهران وارد شد و در رشته فلسفه به تحصیل پرداخت و در سال 1346 به اخذ درجه دکتری نائل آمد.
استادی فلسفه دانشگاه تهران، ریاست فرهنگستان علوم جمهموری اسلامی ایران، سرپرستی کمیسیون ملی یونسکو در ایران، برگزیده به عنوان چهره ماندگار، کسب نشان درجه یک دانش از ریاست جمهوری، کسب عنوان فارابی شناس برجسته ایران، دریافت تندیس ویژه در نخستین جشنواره بین المللی فارابی و تالیف بیش از صدها کتاب و مقالات علمی در حوزه فلسفه و فرهنگ از جمله سوابق و افتخارات این فلیسوف فرهنگ است.

کد خبر 220415
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز