سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۴:۴۱
۰ نفر

سمیه شرافتی: داروهای ضد‌افسردگی بر روى افسردگی‌هاى شدید هیچ‌گونه تاثیرى ندارند.

در حالی که بیماری ‌افسردگی همچنان یکی از اختلالات شایع قرن در همه کشورها محسوب می‌شود، مسئولان بهداشت ایالتی آمریکا اعلام کردند استفاده از داروهای ضد افسردگی و پریشانی خطر اقدام به خودکشی که ناشی از افکار و رفتارهای منتهی به این عمل است را در جوانان افزایش می‌دهد.

وزارت بهداشت و مواد غذایی آمریکا FDA از سازندگان این داروها خواسته است تا هشدار بر روی لیبل‌های این داروها شامل افراد 18 تا 24 سال نیز بشود. در حال حاضر این داروها هشدارهایی را به کودکان و بزرگسالان می‌دهند.

شرکت‌های دارویی از جمله شرکت Eli lilly که سازنده داروی پروزاک است و شرکت فایزر که سازنده داروی زولفت است و همچنین دیگر شرکت‌های دارویی درخواست FDA را در این مورد پذیرفتند. Eli lilly اعلام کرده است: ما معتقدیم این اقدام به ما کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنیم میلیون‌ها نفر از افراد مبتلا به افسردگی که جوانان 24 سال یا کمتر را تشکیل می‌دهند و همچنین خانواده‌های آنها تصمیمات آگاهانه‌ای برای درمان این بیماری بگیرند. در عین حال ترس و نگرانی‌های مبتلایان به این بیماری از برچسب‌ها و انگ‌های ناشی از آن کاهش می‌یابد.

شریا پرودلو، سخنگوی شرکت فایزر نیز اعلام کرد که این شرکت لیبل‌های خود را به‌روز می‌کند. البته او خواستار این است که این بیماران تحت نظر دقیق پزشک باشند. وی می‌افزاید: البته هنوز رابطه بین داروی زولفت و خودکشی بزرگسالان، جوانان و کودکان به اثبات نرسیده است.

همچنین تحقیقات و مطالعات تا‌کنون هیچ‌گونه افزایش خطری را از جانب این داروها برای سنین 24 تا 65 سال و حتی بالاتر را نشان نداده و این داروها خطر ارتکاب به خودکشی را در این افراد کاهش داده است. تغییرات روی لیبل این داروها همچنین نشان می‌دهند که افسردگی و بیماری‌های جدی روانی به خودی خود از مهمترین عوامل خودکشی در افراد هستند.

دکتر استیون گالسون، از متخصصین FDA می‌گوید: داروهای ضد افسردگی برای بسیاری از بیماران تاثیر مثبتی دارد اما پزشکان و بیماران باید از خطرهای احتمالی آنها نیز آگاه باشند. FDA متذکر می‌شود که بیماران در هر سنینی که اقدام به مصرف داروهای ضد افسردگی می‌کنند، باید تحت نظر مداوم پزشکان باشند تا در صورت وخامت وضع بیمار اقدامات لازم صورت گیرد.

 با این حال FDA خاطرنشان می‌کند که از میان هر هزار بیمار بین 18 تا 24 سال که از داروهای ضد افسردگی استفاده می‌کنند فقط 5 نفر با افزایش افکار و رفتارهای منجر به خودکشی مواجه می‌شوند. گفتنی است تحقیقات FDA بر روی 77 هزار بیمار که از یازده نوع داروهای ضد افسردگی استفاده می‌کردند انجام شده است.

 برخی متخصصین معتقدند که این خواسته FDA خواسته بجایی است در حالی که برخی دیگر معتقدند این امر سبب می‌شود بسیاری از افراد با وجود نیازی که با این داروها دارند از آنها استفاده نکنند.

محققان آلمانی هم چندی قبل اعلام کرده بودند که داروهای ضد‌افسردگی به‌طور کلی تنها بر افسردگی‌هاى متوسط و ۵۰ تا ۶۰ درصدى تاثیر مثبت دارند اما بر روى افسردگی‌هاى شدید هیچ‌گونه تاثیرى ندارند. همچنین افرادى که داراى افسردگى معمولى همراه با ناامیدى و دل‌شکستگى و یا تفکر خودکشى هستند را می‌توان با روان‌درمانى و یا داروهاى ضد افسردگى به‌خوبى درمان کرد.

 با این حال ماه گذشته تحقیقاتی که بر روی استفاده کودکان و نوجوانان از داروهای ضد افسردگی در ایالات متحده صورت گرفت، نشان داد که این درمان سبب افزایش رفتارهای منجر به خودکشی در این بیماران شده است.

 البته در سال 2004 یکی از ژورنال‌های پزشکی طی یک هشدار عمومی خواستار جلوگیری استفاده کودکان از این داروها شد. بعد از این هشدار پزشکان کمتر داروهای ضد افسردگی را برای کودکان تجویز می‌کردند و در نتیجه آمریکا با افزایش میزان خودکشی بین جوانان مواجه شد.

 بنابراین متخصصین معتقدند این هشدارها فقط تاثیر مخربی روی بیمارانی که به این داروها نیاز دارند، خواهند گذاشت. با این حال نمی‌توان گفت که آگاهی از خطرات احتمالی یک دارو به‌طور قطع سبب کاهش تجویز آن یا افزایش خودکشی می‌شود.

کد خبر 22037

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز