سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۹۲ - ۰۵:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: تحقیقات اخیر محققان دانشگاه آدلاید استرالیا نشان می‌دهد که کمبود ید، مهمترین عامل آسیب‌های جدی مغزی است

کمبود ید، مهمترین عامل آسیب‌های جدی مغز

به گزارش ایرنا، این ماده معدنی به اندازه‌ای در بدن انسان اهمیت دارد که چندی پیش سازمان بهداشت جهانی کمبود ید را به عنوان شایع ترین علت آسیب مغزی در جهان اعلام کرد.

ید به عنوان مهمترین عنصر برای رشد مغز انسان و عملکرد تیرویید شناخته شده است. کمبود ید مهمترین عامل بروز بیماری گوآتر است.

در ادامه این تحقیقات آمده است که میزان ید موجود در نمک، کمتر از نیاز زنان باردار است و در صورت عدم جبران، آسیب‌های جدی به آنان و نوزادان‌شان وارد می‌کند.

در این تحقیقات حدود ۱۰۰۰ زن باردار مورد بررسی قرار گرفته اند، نتایج این بررسی نشان می‌دهد که ۹۰ درصد این افراد از کمبود ید در دوران بارداری رنج می‌بردند؛ ۱۰ درصد باقیمانده از مکمل‌های ید استفاده می‌کردند.

محققان استرالیایی نانی تولید کرده‌اند که حاوی ید است و از زنان باردار خواسته شده است که در دوران بارداری از این نان استفاده کنند.

این تحقیقات حدود ۵۰ سال پیش توسط یکی از استادان ممتاز بیمارستان ملکه الیزابت آغاز شد و تاثیر منفی ید بر روی سیستم عصبی برای اولین توسط همین استاد بیان شد.

در ادامه تحقیقات آمده است که کمبود میزان ید در زنان حامله، مشکلاتی را به هنگام توسعه مغز جنین بوجود می‌آورد و احتمال ابتلا به بیماری گواتر و دیگر اختلالات تیرویید در بزرگسالی بیشتر است.

متخصصان به زنان باردار توصیه می‌کنند که با یک آزمایش ساده در دوران بارداری و استفاده از مکمل‌های مناسب از بروز این صدمات جلوگیری کنند.

برخی از مواد غذایی حاوی ید عبارتند از :
• فراورده‌های لبنی
• انواع غذاهای دریایی
سیب زمینی
توت فرنگی ارگانیک
تخم مرغ
• سویا

کد خبر 220228
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز