همشهری آنلاین: چهار تیم صعود کرده به جام جهانی 2014 برزیل پس از رقابت‌های طولانی مشخص شدند تا این تیم‌ها از اکنون به فکرنمایش خوب در جام جهانی برزیل باشند.

ایران

سرنوشت رقابت‌های انتخابی جام جهانی 2014 برزیل با راهیابی تیم‌های ملی ایران و کره جنوبی از گروه A و ژاپن و استرالیا از گروه B به جام جهانی مشخص شد و اکنون این چهار تیم باید تمرکز خود را معطوف به حضوری پر قدرت به جام جهانی کنند تا نماینده خوبی برای قاره آسیا باشند.

سایت معتبر ESPN در پایان رقابت‌های انتخابی جام جهانی در قاره آسیا در گزارشی به وضعیت چهار نماینده آسیا در رقابت‌های تابستان آینده پرداخته است: صعود این چهار تیم به جام جهانی خیلی هم آسان نبود. سه تیم از این چهار تیم (غیر از ژاپن) تا دقیقه‌ 90 منتظر سوت پایانی بودند تا صعودشان به جام جهانی قطعی شود.

  • ایران

مسیر برای صعود

برای صعود به جام جهانی 2014 برزیل راه سختی را گذراند. آنها هیچ وقت تا لحظات پایانی از صعود خود به جام جهانی مطمئن نبود. البته ایران هیچ گاه نیز از جمع مدعیان به صعود برای جام جهانی 2014 برزیل دور نبود. شکل صعود ایران به جام جهانی 2014 به این صورت بود که آنها دو قدم به جلو و یک قدم به عقب می‌گذاشتند. چطور می‌توان شکست برابر لبنان که اولین شکست تاریخ فوتبال ایران برابر این کشور است یا شکست خانگی برای ازبکستان را توصیف کرد.

ایران

تیم ملی فوتبال ایران و کره جواد نکونام

این اتفاقات باعث شد تا ایران انگیزه بالایی برای سه بازی پایانی خود در انتخابی جام جهانی داشته باشد. پیروزی هوشمندانه ایران برابر قطر و یک پیروزی یک گله برابر کره جنوبی باعث شد تا ایران به عنوان سرگروه در لحظه پایانی به جام جهانی صعود کند.

دلایلی برای خوشحالی

ایران در خط دفاع تیمی مستحکم است. ایران در هشت بازی انتخابی خود در جام جهانی تنها دو گل دریافت کرد. بازیکنان ایران زیر نظر کارلوس کی‌روش بسیار منضبط و سازماندهی شده کار می‌کنند.

 

کی‌روش در خط حمله مهاجم با صلابتی را همچون رضا قوچان نژاد که در استاندارد لیژ بلژیک و اشکان دژاگه که در فولام است، در اختیار دارد. دیگر بازیکن اصلی ایران جواد نکونام است که در 32 سالگی همچنان یکی از بازیکنان اصلی تیم ملی ایران محسوب می‌شود.

مشکلات پیش‌رو

ایران در چند بازی اخیر خود عادت به پیروزی‌های نزدیک و یک گله کرده است ضمن اینکه آنها نتوانستند در بازی‌های قبلی خود مالکیت توپ را در اختیار داشته باشد. در دور پایانی انتخابی جام جهانی ایران در هشت بازی هشت گل به ثمر رساند که چهار گل از این هشت گل برابر تیم حذف شده لبنان بود. به صورت خلاصه ایران نیازمند افزایش قدرت هجومی خود است.

ستاره تیم

رضا قوچان نژاد. رضا قوچان نژاد که در لیگ بلژیک عملکرد خوبی داشت به سختی به تیم ملی ایران پیوست. او در ابتدا با مشکل ویزا مواجه بود. وقتی "گوچی" اولین بازی ملی خود برابر کره جنوبی انجام داد، سبک بازی متفاوت خود را به نمایش گذاشت. دو گل اول ملی او بسیار زیبا بود. او در سه بازی آخر تیم ملی ایران گلزنی کرد تا عامل اصلی صعود ایرانی‌ها به جام جهانی 2014 برزیل باشد.

  • کره جنوبی

مسیر تا برزیل

موفقیت آمیز. سرمربی کره در انتخابی جام جهانی "چوی کانگ هی" بود. او که در رده باشگاهی توانسته بود به قهرمانی در آسیا برسد، در ماه دسامبر 2012 هدایت تیم ملی کره جنوبی را برعهده گرفت. "چوی " در آخرین بازی که هدایت کره را برعهده داشت، برابر ایران در خانه شکست خورد، تا با خاطره‌ای نه چندان خوب از تیم ملی کره جنوبی کنار برود. کره ‌ای‌ها تنها به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به ازبکستان راهی جام جهانی شدند.

کره

دلایلی برای خوشحالی

آنها استعداد موفقیت را دارند. تیمی که در بازی‌های المپیک 2012 توانست به مدال برنز دست یابد، می‌تواند پیشرفت بیشتری در آینده داشته باشد. نفراتی همچون کی سونگ یونگ، لی چانگ یونگ و کو جا چئون بازیکنان با تجربه‌ی کره‌ای‌ها هستند که در لیگ‌های اروپایی بازی می‌کنند. اما جالب است که بدانیم این بازیکنان با تجربه پس از جام جهانی برزیل تنها 25 ساله خواهند شد.

مشکلات پیش‌رو

تیم اکنون سرمربی ندارد. گزینه‌های پیشنهادی زیادی پیش‌روی کره است اما هنوز به توافق نهایی نرسیده‌اند. نقطه ضعف کره جنوبی خط دفاع این تیم است که سال‌های سال مشکل آن حل نشده است. ضعف کره از روی ضربات شروع مجدد و ایستگاهی یکی از دلایل شکست‌های اخیر کره جنوبی بوده است.

ستاره تیم

کی سونگ یونگ. برای پیدا کردن یک ستاره از کره جنوبی کار سختی داریم، اما هافبک سوانسی در لیگ برتر انگلیس تا زمانی که مصدوم نشده بود، یکی از بازیکنان تاثیرگذار در تیم کره جنوبی بود. پاس‌ها و ضربات ایستگاهی این بازیکن تن هر حریفی را در آسیا به لرزه در آورده بود.

  • ژاپن

مسیر تا برزیل

عالی. یک شروع قوی باعث شد تا ژاپنی‌ها خیلی زود صعودشان را به جام جهانی قطعی کنند تا باعث شود آلبرتو زاکرونی، سرمربی ژاپنی‌ها اهداف بلند مدتی را برای ژاپنی‌ها مدنظر قرار دهد.

ژاپن در مسیر صعود به جام جهانی تیمی مستحکم بود؛ عملکردی که باعث شد این تیم با سه تیم صعود کننده به جام جهانی متفاوت باشد. ژاپنی‌ها اولین تیمی بودند که توانستند صعودشان را به جام جهانی قطعی کنند.

ژاپن

دلایلی برای خوشحالی

ژاپن تیمی جا افتاده و سازماندهی شده است که مالکیت توپ بالایی دارد و توپ را به خوبی در میدان به گردش در می‌آورد. در خط حمله ژاپنی‌ها "شین جی کاگاوا"‌ و "کی سوکه هوندا" را در اختیار دارند که تماشای بازی آنها بسیار چشم نواز است.

حضور این دو بازیکن برای هر مدافعی که پیش روی آنها قرار می‌گیرند یک کابوس است.

مشکلات پیش‌رو

دروازه‌بان. ژاپنی‌ها در طول سالیان گذشته دروازه‌بان‌های خوبی داشته‌اند، اما در حال حاضر مشکل اصلی ژاپنی‌ها دروازه‌بان این تیم است.

دیگر مشکل تیم ملی ژاپن را می‌توان در خط دفاع این تیم یافت، زیرا در مقایسه با خط حمله قبلی، ژاپنی‌ها در خط دفاع با مشکل مواجه هستند.

ستاره تیم

"کی سوکه هوندا". این بازیکن در بازی‌هایی که برای تیم ملی ژاپن انجام داد، ستاره بی چون و چرای سامورایی‌ها بود. مهاجمی که قدرت تمام کنندگی بالایی دارد و از عوامل اصلی صعود زود هنگام به جام جهانی 2014 برزیل بود.

  • استرالیا

مسیر تا برزیل

به سختی. کانگوروها شروع خوبی نداشتند، اما در نهایت پایان خوبی را رقم زدند. استرالیا در اکثر بازی‌های خود در انتخابی جام جهانی عملکرد ضعیفی داشت. آنها حتی در میانه‌های مسابقات شانس کسب رتبه سومی را نیز برای خودشان تصور می‌کردند. اما آنها برگشتند و با تلاش زیاد خود برابر ژاپن، اردن و عراق توانستند به عنوان تیم دوم راهی جام جهانی شوند.

دلایلی برای شاد بودن

با وجود انتقادات زیاد از سن بالای بازیکنان این تیم، استرالیا هنوز بازیکنان جوانی نظیر رابی کروس ، تامی آئور و تام راجیک را در ترکیب خود دارد. بازیکنانی که آینده درخشانی در فوتبال جهان خواهند داشت.

استرالیا

مشکلات پیش‌رو

مثل ژاپن و خیلی از تیم‌های آسیایی آنها نیز مشکل دروازه‌بانی دارند. سمت چپ دفاع استرالیا نیز نیاز به توجه بیشتری دارد. مت مک‌کی که در سمت چپ دفاع استرالیا بازی می‌کند چپ پا نیست. استرالیا در آینده‌ای نزدیک باید جایگزینی برای بازیکنان مسن خود داشته باشد، اما این برنامه کاری "هولگر اوسیک" نیست.

ستاره تیم

تیم کیهیل. وقتی استرالیا به او نیاز داشت، او به خوبی توانست پاسخ اعتماد "اوسیک " را بدهد. اگر کیهیل نبود، اکنون استرالیا باید در پلی‌آف بازی می‌کرد. کیهیل بود که توانست گل‌های تساوی ارزشمند را به عراق در خانه و پیروزی دو بر صفر برابر عمان را به ثمر برساند.

منبع: ایسنا

کد خبر 220122
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز