همشهری آنلاین: نتایج تحقیقات جدید حاکی از آن است که افزایش جمعیت انسان می تواند صدها گونه جانوری را طی 40 سال آینده با انقراض مواجه کند

رشد جمعیت انسانی از عوامل اصلی انقراض گونه‌های جانوری

به گزارش مهر، دانشمندان دانشگاه اوهایو می‌گویند متوسط رشد جمعیت انسان فقط در آمریکا طی دهه آینده، انقراض 3.3 درصدی و تا 2050 انقراض 10.8 درصدی گونه‌های جانوری را در پی خواهد داشت.

این تحقیقات نشان داده است آمریکا ششمین کشور در جهان است که گونه‌های گیاهی و جانوری آن در معرض خطر انقراض قرار دارند.

پژوهشگران پیش از این بر اساس داده‌های سال 2000؛ افزایش جمعیت انسان و وضعیت حیوانات در معرض خطر را برای سال 2004 پیش بینی کردند.

در این مطالعه جدید، پیش بینی آن مدل، توسط آمارهای واقعی سال 2010 تایید شد. دانشمندان سپس داده‌های 114 کشور را در همین مدل به کار گرفتند تا پیش بینی‌های خود را برای نیمه قرن حاضر بسط و گسترش دهند.

جفری مک کی، استاد انسان شناسی دانشگاه اوهایو و مجری این تحقیقات گفت: این مطالعات به وضوح نشان می‌دهد که نه تنها تراکم جمعیت انسانی بلکه رشد جمعیت انسان هنوز بر خطر انقراض دیگر گونه‌های حیات جانوری موثر است.

وی افزود: پیش بینی‌های آنها فقط بر اساس تراکم جمعیت انسانی صورت گرفته و تغییرات اقلیم، صنعتی سازی یا جنگ‌ها در نظر گرفته نشده است از این رو تعداد واقعی که برای سال 2050 پیش بینی می‌شود بسیار متفاوت خواهد بود.

مک کی، داده‌های مورد استفاده را در مورد گونه‌های در معرض خطر از فهرست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت و داده‌های سرشماری‌های انسان در سال 2000 و 2010 از پایگاه داده‌ها اداره سرشماری آمریکا جمع آوری کرده است.

این پژوهشگران مدلی را با استفاده از معادلات برای تحلیل ارتباط بین این متغیرها ایجاد کرد.

محققان پس از آنکه توانستند با استفاده از داده‌های 2010، صحت پیش بینی‌های سال 2004 را تایید کنند دوباره از همین معادلات برای تعیین وضعیت کنونی و سال 2050 استفاده کردند.

بنا بر تاکید دانشمندان کشورهایی که بیشترین رشد تراکم جمعیتی را دارند بیشترین تعداد گونه‌های جانوری را در خطر انقراض قرار می‌دهند.

کد خبر 219993
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز