همشهری آنلاین: معاون علم و فناوری مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران از تدوین دومین اطلس خاورمیانه خبر داد و گفت: سه محور محیط زیست، انرژی و منظر شهری برای این اطلس در نظر گرفته شده است و با توجه به ویژگی های منحصر به فرد خلیج فارس، سازمان ملل درانتشار این اطلس همراهی دارد.

persian gulf

به گزارش همشهری آنلاین، سید محمد مجابی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه تدوین تدوین دومین اطلس خاورمیانه بر پایه انرژی با بیان این مطلب گفت: خلیج فارس به عنوان یک منطقه با ارزش که پیش از میلاد مسیح به عنوان گهواره تمدن بشری وجود داشته حائز اهمیت است.

وی افزود: با توجه به این که منطقه خلیج فارس به عنوان یک هلال حاصلخیز یاد شده و برای نخستین بار این منطقه به عنوان گهواره تمدن معرفی شده است باید با توجه به جایگاه ویژه‌ای که دارد، باید از جنبه‌های مختلف مورد تحلیل، بررسی و توجه قرار گیرد.

مجابی با اشاره به اینکه تهیه اطلس خلیج فارس از جنبه‌های مختلفی می‌تواند بحث‌های این منطقه را دنبال کند،افزود: نخستین مباحث مطرح شده در این اطلس تیپولوژی معماری منطقه، تیپلوژی فضاهای عمومی منطقه و سکونتگاه انسانی و گوناگونی هویت‌های شهری در منطقه خلیج فارس پرداخته است.

معاون علم و فناوری مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران اظهار کرد: خوشبختانه کار تحقیقی خوبی توسط دانشگاه مترو پولیتن لندن دراین زمینه صورت گرفته است و نتیجه این تحقیق به عنوان یک کتاب توسط سازمان اسکان بشر ملل متحد به چاپ رسیده است.

وی با بیان اینکه اکنون دومین اطلس خلیج فارس در حال تهیه است، افزود: سه محور محیط زیست، انرژی و منظر شهری برای این اطلس در نظر گرفته شده است، که پژوهشگاه مواد و انرژی طی این تفاهم نامه تدوین قسمت مربوط به انرژی را انجام خواهد داد.

وی در ادامه افزود: اطلس باید مسیر خود را ادامه دهد تا در شماره‌های بعدی بتواند از جنبه‌های مختلف تمامی سکونتگاه هایی که در این منطقه است را معرفی کند.

مجابی از منطقه خلیج فارس به عنوان منطقه‌ای یکپارچه یاد کرد و گفت: این منطقه دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود است و با توجه به این موضوع بوده که سازمان ملل نسبت به انتشار اطلس کمک و مساعدت کرده است.

کد خبر 219878
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز