همشهری آنلاین: کوهستان اتنا در سیسیل، یکی از فعال‌ترین آتشفشان‌های زمین به عنوان میزاث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

آتشفشان اتنا

براساس گزارش لایو‌ساینس، فعال‌ترین آتشفشان جهان به همراه چند منطقه دیگر به فهرست مناطق میراث جهانی یونسکو که درحال حاضر در حدود 969 منطقه طبیعی و فرهنگی که به گفته یونسکو از ارزش‌های جهانی ممتاز برخوردارند را در خود گنجانده،‌ اضافه شد.

شامل شدن در این لیست نیازمند داشتن ویژگی‌هایی از قبیل زیبایی طبیعی منحصر‌به‌فرد، داشتن ردپایی از فرهنگی باستانی یا کنونی، و یا مشهور بودن به خاطر نمایش روندهای زمین‌شناختی درحال وقوع است. این لیست محرکی برای کشورهای عضو پیمان میراث جهانی است تا از مناطق ارزشمند طبیعی و تاریخی در مرزهای خود محافظت کنند. به ویژه زمانی که منطقه‌ای به واسطه عوامل زیست‌محیطی یا درگیری‌های مدنی رو به تخریب است، یونسکو آن را به عنوان یکی از میراث جهانی خود معرفی می‌کند.

کوه اتنا به عنوان یک آتشفشان سمبلیک و آزمایشگاهی طبیعی که امکان مطالعه برروی فرایند‌های زمین‌شناختی را فراهم آورده شناخته می‌شود. تاریخ فوران این آتشفشان به 500 هزار سال پیش بازمی‌گردد که ثبت آن از دو هزار و 700 سال پیش آغاز شده‌است. به همراه اتنا، درحدود 19 هزار و 237 هکتار از زمین‌های مرتفع قله این کوه نیز به عنوان میراث جهانی به ثبت رسیده‌اند.

هیات یونسکو همچنین در لیست جدید خود چند منطقه درحال تخریب را نیز نامبرده است که 6 نقطه از آنها در سوریه جنگ‌زده قرار دارد. به گفته یونسکو شهر تاریخی «حلب»، شهر تاریخی «آلپپو»، بخش تاریخی «دمشق» و «بصرا»، شهر تاریخی «پالمیرا»، مجموعه قلعه‌های «شجاعان» و «صلاح‌الدین» و مجموعه دهکده‌های تاریخی شمال سوریه به واسطه شرایط بحرانی حاکم بر این کشور، در معرض خطر قرار دارند. دیواره بزرگ مرجانی نیز که به خاطر رواج کشتیرانی و ماهیگیری در آن رو به تخریب گذاشته‌است، یکی از مناطق جهانی است که یونسکو درباره آن ابراز نگرانی کرده‌است.

کد خبر 219875
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز