دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۹

گروه دانش و سلامت: بیماری کرونر قلبی به‌صورت مشکلاتی از قبیل دردهای آنژینی و انفارکتوس (حمله قلبی) بروز می‌کند.

آنچه سبب بروز بیماری قلبی می‌شود، تشکیل تدریجی رسوب‌های چربی یا پلاک‌ها در لایه داخلی دیواره سرخرگ‌‌هاست. این رسوب‌ها سبب محدودکردن عبور خون می‌شوند که این پدیده را تصلب‌شرایین یا سخت شدن رگ‌ها (آترواسکلروز) می‌نامند. در این بیماری هیچ علامت واضحی وجود ندارد اما این مسئله تا هنگامی‌ است که آسیب به سرخرگ‌ها آنقدر جدی شود که جریان خون به قلب محدود و سبب بروز درد شود. روش‌های متداول جهت پیشگیری از تصلب شرایین شامل کاهش فشارخون، دریافت رژیم غذایی کم‌چربی، کاهش وزن اضافی و ترک سیگار است. در ادامه به برخی غذاهای مفید برای قلب اشاره می‌شود.

میوه‌ها و سبزی‌ها: این گروه از مواد غذایی منبع غنی از فیبر خوراکی هستند که به کاهش سطح کلسترول در بدن کمک می‌کنند. برای حفظ سلامت قلب از سبزیجات رنگی نظیر هویج، گوجه‌فرنگی، اسفناج، فلفل دلمه‌ای، توت‌ها و پرتقال استفاده کنید که غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. گیاه سیر، خون را تصفیه می‌کند، جلوی چسبندگی و لخته شدن خون را می‌گیرد و ذخیره خونی کافی را برای قلب فراهم می‌کند. سیب نیز دارای ماده‌ای با نام quercetin است که جلوی التهاب و لخته شدن خون را می‌گیرد. پرتقال دارای ویتامین C، پتاسیم، فیبر و آنتی‌اکسیدان است. نوشیدن یک‌تا 2لیوان آب پرتقال در روز اثر شگفت‌انگیزی روی کاهش فشار خون بالا دارد.

انار دارای پتاسیم است وچربی‌های خون را از اکسیده شدن محافظت می‌کند. روزانه یک‌لیوان آب انگور قرمز تازه می‌تواند باعث کاهش فشار خون بالا شود. گوجه فرنگی دارای آنتی‌اکسیدان لیکوپن، ویتامین E، بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A) و دیگر مواد مغذی است. لیکوپن باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی و کاهش فشار خون بالا می‌شود. این نکته را فراموش نکنید که سس گوجه‌فرنگی و رب‌گوجه‌فرنگی به همان میزان گوجه فرنگی خام، دارای لیکوپن هستند. اسفناج غنی از آهن است و برای تقویت قلب و فشار خون مفید است. مخلوط آب هویج، کرفس، جعفری و اسفناج غنی از پتاسیم است و برای تغذیه عضلات قلب و پایین آمدن فشار خون بالا بسیار مهم و مفید است.

غلات سبوس‌دار: لوبیا، عدس و لوبیا چیتی منابع غنی از فیبر محلول در آب هستند و به کاهش کلسترول خون کمک می‌کنند. دانه کتان نیز به‌دلیل دارا بودن مقادیر زیادی از اسیدهای چرب امگا‌ 3و فیبر خوراکی برای سلامت قلب سودمند است. سبوس گندم ،جلوی گرفتگی و اسپاسم عضلات قلب را می‌گیرد. جو دارای فیبر محلول است. جو باعث کاهش کلسترول و کاهش مقدار چربی‌های بد خون (LDL) می‌شود.

زیتون و دانه‌های روغنی: برای سلامت قلب و عروق مصرف دانه‌ها و مغزها شامل بادام، تخمه کدو، تخمه آفتاب‌گردان و گردو که سرشار از اسیدهای چرب امگا3 هستند توصیه می‌شود. این خوردنی‌ها همچنین به افزایش سطح کلسترول خوب در بدن کمک می‌کنند. سویا و فراورده‌های آن نیز حاوی ترکیباتی موسوم به ایزوفلامون‌ها هستند که از بسته شدن عروق خونی جلوگیری می‌کند. روغن زیتون نیز برای قلب مفید است. این روغن را برای پخت غذا (نه سرخ کردن) یا روی سالاد استفاده کنید.

ماهی: ماهی‌های چرب مانند ماهی تن و ماهی آزاد و سالمون نیز منابع مفید کلسترول خوب هستند. ماهی یکی از اصلی‌ترین و غنی‌ترین منابع چربی امگا 3 است. این چربی به‌عنوان محافظ قلب مطرح می‌شود و این اثر را با کاهش التهاب و کاهش لخته شدن خون اعمال می‌کند.

چای سبز: چای سبز نیز در کاهش سطح کلسترول بد و افزایش میزان کلسترول خوب در بدن مؤثر است اما توجه داشته باشید که هر چای سبزی کارایی که گفته شد را ندارد.

 

کد خبر 219216

برچسب‌ها