همشهری آنلاین: ریزگردها مانع از بروز پدیده کشند قرمز در خلیج فارس می‌شوند زیرا جاذب نیترات و فسفات هستند

ریزگردها از بروز پدیده کشند قرمز در خلیج فارس جلوگیری می‌کنند

به گزارش ایرنا، عبدالرضا کرباسی، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نیترات و فسفات موجب بروز پدیده کشند قرمز در محیط‌های آبی می‌شود زیرا وجود این مواد موجب افزایش مواد مغذی در آب و رشد و شکوفایی جلبک‌های مسبب کشند قرمز می‌شود.

وی اظهار داشت: یکی از راه‌های مقابله با پدیده کشند قرمز پاشیدن خاک بر روی آنهاست از این رو ریزگردها با نشستن بر روی پهنه آبی موجب جذب نیترات وفسفات می‌شوند و بدین ترتیب این کار مانع از بروز پدیده کشند قرمز می‌شود.

کرباسی یادآور شد: در دو تا سه سال گذشته پدیده کشند قرمزدر خلیج فارس رخ نداده است زیرا به ازای هر متر مربع حدود ۲۹ گرم ریزگرد بر روی خلیج فارس می نشیند یعنی به ازای هر یک کیلومتر مربع ۱۰۰۰تن ریزگرد ته نشین می‌شود.

وی در عین حال افزود : ریزگردها همچنین دارای مضرات زیست محیطی نیز هستند زیرا ته نشین شدن ریزگردها موجب کدری آب و از بین رفتن آبسنگ‌های مرجانی می‌شود .این در حالی است که آبسنگ‌های مرجانی مانند تصفیه خانه در عمق آب عمل می‌کنند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: بر روی بدنه آبسنگ‌های مرجانی خلیج فارس و دریای عمان میکروارگانیسم‌هایی به طور طبیعی رشد می‌کنند که نفت خوار هستند از این رو باید از این آبسنگ‌ها محافظت شود.

وی اظهار داشت: اکنون تفاهم نامه همکاری به منظور تکثیر و حفظ آبسنگ‌های مرجانی میان دانشگاه‌ سیستان و بلوچستان و دانشگاه هرمزگان امضا شده است.

وی درمورد وضعیت کنونی آبسنگ‌های مرجانی که با هدف توسعه بندر شهید بهشتی جا به جا شدند، گفت: به طور کلی میزان استاندارد جهانی تلفات در امر جابه جایی مرجان ۴۰ درصد است اما خوشبختانه میزان تلفات در امر جابه جایی مرجان‌های بندر شهید بهشتی حدود ۳۰ درصد گزارش شده است.

کرباسی همچنین در مورد عدم استفاده از موتورهای دو زمانه در خلیج فارس گفت: این موتورها موجب آلودگی آب می‌شوند.همچنین پره‌های آنها موجب زخمی شدن دلفین‌ها و حیوانات دیگرمی‌شود .بر اساس مصوبه دولت از ابتدای سال ۹۲ استفاده از موتورهای دو زمانه ممنوع شده است و باید به جای آن از موتورهای چهار زمانه که فاقد پره هستند و آلودگی زیست محیطی ندارند، استفاده شود.

وی اظهار داشت: در فاز اول این طرح حداقل به ۱۴۰۰ دستگاه موتور چهار زمانه نیاز است که امیدوارم با تامین اعتبارات مورد نیاز این کار انجام شود.

کد خبر 218586
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز