چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: هشت درصد آبسنگ‌های مرجانی دنیا درخلیج فارس قرار دارد که نشان از منحصر به فرد بودن اکوسیستم این منطقه دارد

هشت درصد آبسنگ‌های مرجانی دنیا در خلیج فارس

به گزارش ایرنا، عبدالرضا کرباسی، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: جنوب کشور از لحاظ دارا بودن دو پهنه آبی وسیع خلیج فارس و دریای عمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

خلیج فارس دارای بیش از ۵۰۰ گونه ماهی و دریای عمان به طور مشترک با خلیج فارس دارای ۱۰۰۰ گونه ماهی است، جنگل‌های حرا و پستاندارانی همچون دلفین و کوسه از دیگر ذخایر زیست محیطی مهم خلیج فارس است.

وی تاکید کرد: خلیج فارس با وجود تمام ذخایر دریایی همواره در معرض انواع آلودگی‌ها قرار دارد. سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت وارد خلیج فارس می‌شود وحدود ۵۰ هزار کشتی از تنگه هرمز وارد این پهنه آبی می‌شود که از این تعداد ۱۷ هزار کشتی نفتکش است.

کرباسی گفت: بر اساس تفاهم نامه‌های بین المللی کشتی‌ها به فناوری‌های پیشرفته مجهز شدند و دیگر آب توازن آنها( آب توازن کشتی آبی است که برای ایجاد تعادل کشتی برای لنگرانداختن تخلیه می‌شود) وارد دریا نمی‌شود ولی با این وجود ۳۰ درصد کشتی‌ها از سیستم‌های قدیمی استفاده می‌کنند که منجر به ورود نفت و انواع گونه‌های غیربومی به خلیج فارس می‌شوند.

وی افزود: مساله دیگر وجود چاه‌های نفتی در خلیج فارس است که در صورت بروز حادثه در آنها نفت وارد خلیج فارس می‌شود. برای جلوگیری از بروز چنین حوادثی باید چاه‌های نفت بهینه سازی شوند که این کار نیازمند نصب شیرهای مخصوص است.

کرباسی ادامه داد: چرخش آب خلیج فارس هر چهار سال یک بار انجام می‌شود و آب‌های خلیج فارس به دریای عمان و از آنجا به آب‌های آزاد وارد می‌شود بدین شکل آلودگی‌ها نیز پخش می‌شود.

وی گفت: دمای آب خلیج فارس در ۱۷ سال گذشته حدود دو درجه گرم‌تر شده است که این امر موجب کاهش اکسیژن، سفید شدگی مرجان‌ها و مرگ و میر ماهیان می‌شود.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بر اساس بند ب ماده ۱۵۹ قانون، وزارت نفت مکلف به پایش زیست محیطی در خلیج فارس و دریای عمان است، این مصوبه در فروردین ماه ۱۳۹۱ مورد تاکید مجدد هیات دولت قرار گرفت اما متاسفانه وزارت نفت تاکنون به تعهد خود در این زمینه عمل نکرده است.

وی ادامه داد: بر اساس این مصوبه مقرر شد ۳۰میلیون دلار از منابع ارزی وزارت نفت برای تهیه و نصب دستگاه‌های پایش استفاده شود که تاکنون هیچ گونه اقدام عملی در این زمینه از سوی این وزارتخانه انجام نشده است. اکنون وزارت نفت بعدازگذشت ۱۵ ماه مدعی شده است که تصمیم دارد دو دستگاه پایش را به صورت آزمایشی خریداری کند و اگر نتیجه مورد نیاز حاصل شد اقدام به خرید بقیه دستگاه‌ها خواهد کرد.

کرباسی در ادامه درمورد استحصال زمین در جنوب کشور گفت: بر اساس قوانین بین المللی ساخت و ساز در دریاها آزاد است و اکنون این کار هم از سوی ایران و هم کشورهای عربی در حال انجام است اما حفظ محیط زیست باید دراین ساخت وسازها مورد توجه قرارگیرد.

وی افزود: البته ایران نیازی به ساخت جزایر مصنوعی ندارد زیرا ایران دارای جزایر زیادی در خلیج فارس است اما کشورهای عربی اقدام به ساخت جزایر مصنوعی کرده‌اند که آسیب‌های زیادی را به محیط زیست دریایی وارد می‌کنند.

کرباسی اظهار داشت: این نوع ساخت و سازها موجب به هم خوردن جریان هیدرولیکی آب می‌شود بنابراین در خروج آلودگی خلیج فارس تاخیر ایجاد می‌شود. همچنین کدورت آب، کاهش اکسیژن، کاهش نور، ته نشین شدن رسوبات و در نهایت مرگ و میر آبزیان از دیگر عوارض این ساخت و سازها است.

کرباسی یادآور شد : تخلیه فاضلاب انسانی هم از دیگر مشکلات زیست محیطی خلیج فارس است و با افزایش جمعیت در حاشیه ساحلی ، این مشکل بیشتر می‌شود.

زمانی که بندرعباس دارای یک جمعیت ۳۰۰ هزار نفری بود قرار بود وزارت نیرو در آنجا تصفیه خانه احداث کند که متاسفانه الان که جمعیت آن به ۵۰۰ هزار نفر رسیده هنوز تصفیه خانه ساخته نشده است.

به گفته وی وزارت نیرو باید در زمینه ساخت تصفیه خانه‌ها به تعهدات خود عمل کند و همچنین از احداث سد بر روی رودخانه‌های منتهی به خلیج فارس پرهیز کند زیرا احداث سد موجب کاهش آورده طبیعی آب به این پهنه آبی می‌شود و تعامل آب شیرین و شور به هم می‌خورد.

وی ادامه داد: همچنین رودخانه‌ها به صورت طبیعی گل و لای وارد خلیج فارس می‌کنند. گل و لای به صورت طبیعی جاذب نیترات و فسفات است و این دو عامل بروز پدیده کشند قرمزهستند، بنابراین زمانی که سدی بر رودخانه‌های بالا دستی احداث می‌شود ورود گل و لای کم می‌شود که در این صورت شاهد بروز پدیده کشند قرمز خواهیم بود.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: همچنین صید بی رویه و غیر اصولی از دیگر آسیب‌های وارد شده به خلیج فارس است، گاهی که دلفین‌ها در تور صیادان گرفتار می‌شوند، صیادان برای جلوگیری از پاره شدن تور با پتک بر سر حیوان می کوبند تا بی هوش شود که این ضربه در سیستم راداری حیوان اختلال ایجاد می‌کند و به جای این که به سمت دریا برود به سمت خشکی حرکت می‌کند.

از آنجا که دلفین‌ها حیواناتی اجتماعی هستند با صدای این دلفین بقیه دلفین‌ها به تبعیت از آن به سمت خشکی حرکت می‌کنند که منجر به مرگ و میر دسته جمعی دلفین‌ها در سواحل خلیج فارس می‌شود.

کد خبر 218434
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز