گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: اوقات فراغت دانش‌آموزان «تبی» است که همه‌ساله در آستانه شروع امتحانات مدارس شروع می‌شود، با پایان امتحانات به نقطه اوج می‌رسد و از مهر‌ماه فروکش می‌کند و تا سال بعد فراموش می‌شود و...

اوقات فراقت

بیش از 30وزارتخانه، دستگاه و نهاد دولتی و عمومی سعی در غنی‌سازی اوقات فراغت دارند و بودجه‌های هنگفتی نیز صرف این امر می‌شود ولی برنامه‌ریزی واحد و یکپارچه‌ای در این‌باره وجود ندارد و این برنامه‌ها حدود 30تا 35درصد دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار می‌دهد و اوقات فراغت دست‌کم 65درصد دانش‌آموزان در 3‌ماه تابستان به بطالت می‌گذرد.

ناهماهنگی دستگاه‌ها

هم‌اکنون دستگاه‌هایی مانند وزارتخانه‌ آموزش و پرورش، وزارتخانه ورزش و جوانان، کانون مساجد، بسیج، شهرداری‌ها، سازمان تبلیغات اسلامی، صدا و سیما، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان دانش‌آموزی، در این‌باره برنامه‌ریزی کرده‌اند غافل از اینکه یک جلسه هماهنگی بین دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با امر غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان تشکیل نشده است؛ هر کدام برای خود برنامه‌ می‌ریزند و اجرا می‌کنند و مدعی هستند که به غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان، نوجوانان و جوانان همت گمارده‌اند و کار ارزنده‌‌ای انجام داده‌اند.

آنطور که سال گذشته دبیر کل سابق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان گفت، 45نهاد در بحث اوقات فراغت به‌طور مستقیم تأثیرگذار هستند و براساس آمار و اطلاعاتی که متولیان امر اعلام کرده‌اند، در دوران فراغت دانش‌آموزان در تابستان 20درصد رشد تخلفات به‌ویژه در بین نوجوانان و جوانان وجود دارد که این تهدید است. احمد خلیلی با بیان اینکه هم‌اکنون برنامه‌های متنوعی از سوی نهادهای مختلف برای دانش‌آموزان اجرا می‌شود، تصریح کرد: خروجی ما مطلوب نیست.

اوج هماهنگی مسئولان

در امر غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان باید وزارت آموزش و پرورش محوری‌ترین دستگاه باشد ولی چنین نیست؛ شاید علت آن ناهماهنگی بین مسئولان آموزش و پرورش است. نمونه این ناهماهنگی اظهارات 2مقام مسئول وزارت آموزش و پرورش است. ساعت 8:02دقیقه دیروز ایرنا خبری به نقل از محمد‌ابراهیم محمدی، مدیرکل فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش مبنی بر آغاز فعالیت بیش از 20هزار پایگاه اوقات فراغت از اول تیرماه امسال در سطح مدارس استان‌های کشور منتشر کرد.

ساعت 9:12دیروز نیز مهر خبری به نقل از معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش مبنی بر راه‌اندازی 18هزار پایگاه تابستانی برای اوقات فراغت دانش‌آموزان منتشر کرد. حسین هژبری درباره برنامه‌های اوقات فراغت وزارت آموزش و پرورش برای فصل تابستان دانش‌آموزان گفت: با توجه به رویکرد سند تحول بنیادین در حوزه مهارت‌آموزی دانش‌آموزان، برنامه‌های تابستانی امسال را برای دانش‌آموزان بر همین اساس تعریف کرده‌ایم.

هفته گذشته نیز مهر در این‌باره به نقل از مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که سال گذشته تعداد پایگاه‌های تابستانی یکهزار و 800پایگاه بود که امسال به 2هزار پایگاه می‌رسد. محمدی اظهار کرد: طبق آمار بیش از 3میلیون و 500هزار دانش‌آموز از برنامه‌های این پایگاه‌ها استفاده کرده‌اند.

پرسش این است که چرا مسئولان وزارت آموزش و پرورش درباره یک موضوع واحد اظهارات متناقضی دارند که موجب خدشه‌دارشدن آمار اعلامی این وزارتخانه می‌شود؟ چند هزار پایگاه تابستانی تشکیل شده است، 2هزار، 18هزار یا 20هزار؟ آمار معاون وزیر درست است یا مدیرکل؟ معمای اوقات فراغت حل می‌شود؟

به هر روی امتحانات مدارس به پایان رسیده و چگونگی غنی‌سازی اوقات فراغت شاید به مهم‌ترین دغدغه‌ خانواده‌ها تبدیل شده است درحالی‌که محوری‌ترین و تأثیرگذار‌ترین دستگاه در امر غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان، نوجوانان و جوانان آماری از تعداد پایگاه‌های اوقات فراغت در کشور ندارد.

براساس آمار 12میلیون و 300دانش‌آموز در سال تحصیلی 92-91در مدارس مشغول به تحصیل بوده‌اند که البته سال تحصیلی گذشته نیز آمار دانش‌آموزان همین تعداد بود. نکته جالب توجه آمار دانش‌آموزان تحت پوشش بوده که به گفته مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش تنها 3میلیون و 500هزار نفر بود.همه ساله اوقات فراغت بسیاری از کودکان، نوجوانان و جوانان کشور به بطالت می‌گذرد و با وجود تلاش‌ خانواده‌ها بنا به عللی امکان استفاده صحیح و برنامه‌ریزی شده از اوقات فراغت میسر نمی‌شود. این موضوع برای تصمیم‌سازان اوقات فراغت هرگز مهم نبوده است و باز هم در روی همان پاشنه می‌چرخد و اوقات فراغت دانش‌آموزان به بطالت می‌گذرد.

کد خبر 218373
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز