همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌منظور تأمین نظر شورای نگهبان در لایحه بودجه سال جاری، سازمان تأمین اجتماعی را مکلف کردند که با دریافت حق بیمه سهم بیمه‌شده از کارگر و کارفرما ۸۰۰ هزار نفر از کارگران ساختمانی را بیمه کند.

به گزارش همشهری آنلاین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی صبح امروز مجلس، به بررسی پیشنهادات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه برای رفع ایرادات شورای نگهبان و جزئیات لایحه بودجه سال جاری را ادامه دادند.

نمایندگان مجلس به‌منظور تأمین نظر شورای نگهبان در بند الحاقی 2 مصوب کردند: "به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می‌شود بابت صدور و تعویض و تمدید هر جلد گذرنامه زیست‌‌سنجی (بیومتریک)‌ برای کلیه شرایط سنی مبلغ 750 هزار ریال دریافت و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند".

نمایندگان مجلس همچنین بند الحاقی 10 را به‌منظور تأمین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

به‌منظور این اصلاح مجلسی‌ها، مقرر شد از 9ماهه سال 1392 پرداخت حق بیمه و ارائه اسناد در زمان صدور پروانه ساختمان موضوع قانون بیمه تأمین اجتماعی کارگران ساختمانی در شهرها و روستاهای کشور متوقف می‌شود. سازمان مالیاتی مکلف است معادل مبلغ 9 هزار میلیارد ریال عوارض ارزش افزوده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را از محل منابع مندرج در قانون مالیات بر ارزش افزوده متمرکز نزد سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های کشور به‌عنوان 20 درصد حق بیمه سهم کارفرما برای بیمه کارگران ساختمانی به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت نماید.

سازمان تأمین اجتماعی مکلف است با رعایت قوانین و مقررات مربوطه و دریافت 7 درصد حق بیمه سهم بیمه‌شده از کارگر و 20 درصد سهم کارفرما، 800 هزار نفر از کارگران ساختمانی را بیمه کند و گزارش عملکرد خود را در این خصوص هر 3 ماه یک بار به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و اجتماعی مجلس شورای اسلامی ارسال کند. کارفرمایان امور ساختمانی هم موظفند، کارگران ساختمانی غیرمشمول این بند را بیمه حوادث حین کار و اسناد مربوطه را به مراجع صدور پروانه ارائه نمایند.

نمایندگان مجلس در ادامه این جلسه با مصوبه کمیسیون تلفیق در خصوص حذف بند الحاقی 28 و 31 مخالفت کردند و این بندها را برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

کمیسیون تلفیق لایحه بودجه به‌منظور تأمین نظر شورای نگهبان این دو بند الحاقی را از لایحه بودجه حذف کرده بود.

نمایندگان مردم در مجلس همچنین بند الحاقی 34 را از لایحه بودجه حذف کردند. در این بند آمده بود: به‌منظور حمایت از تولید هم‌زمان آب شیرین و برق با استفاده از روش تبخیری وزارت نیرو مکلف است علاوه بر پرداخت قیمت خرید تضمینی آب تولیدی از محل منابع موجود داخلی مبلغی معادل یارانه برق پرداخت شده به تولید هر متر مکعب آب شیرین در روش تراوایی معکوس به تولیدکنندگان روش تبخیری پرداخت نماید.

نمایندگان مجلس، همچنین بند الحاقی 16 و بند الحاقی 37 را مراعا گذاشتند تا کمیسیون تلفیق بررسی بیشتری روی این بندها انجام دهد.

همچنین بند الحاقی 40 از آنجا که ماهیت بودجه‌ای نداشت مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود و نمایندگان مجلس با حذف آن موافقت کردند.

کد خبر 217917
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز