همشهری آنلاین: پژوهشگران در دانشگاه دورهام و لنکستر می‌گویند که در چهره جنین‌ها در رحم مادرشان نشانه‌هایی از درد کشیدن وجود دارد.

Embryo

«احتمالا جنین با گریه کردن یا شکلک درآوردن در رحم، در حال «یاد گرفتن» چگونگی برقراری ارتباط با دیگران در دوره بعد از تولدش است.»

تازه‌ترین پژوهش گروهی از محققان در مورد زندگی جنین انسان پیش از تولد به این نتیجه ختم شده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، نتایج مطالعه تصاویر سونوگرافی جنین‌ها نشان داد که حرکات صورت جنین در طول دوران بارداری به تدریج بیشتر و پیچیده‌تر می‌شود و از یک لبخند کوچک تا بالا انداختن ابرو و چین انداختن بینی را شامل می‌شود.

دکتر ناجا ریسلند که سرپرستی این پژوهش را به عهده داشته است، می‌گوید که درک حرکت‌های مرتبط با «رشد معمول و نرمال» جنین‌ها می‌تواند به پزشکان کمک کند تا مشکلات احتمالی جنینی را که زیر نظر دارند، شناسایی کنند.

او می گوید: «هنوز مشخص نیست که آیا جنین‌ها واقعا درد را درک می‌کنند یا نه. همچنین نمی‌دانیم که آیا حرکات صورتشان به حسی که ممکن است در رحم داشته باشند، ربط دارد یا نه. »

به گفته ریسلند، در پژوهشی که پیش‌تر انجام شده است، محققان بر این باور بودند که حرکات صورت به رشد و بلوغ مغز جنین‌ها ربط دارد و نه احساس واقعی آنها در رحم.

در پژوهش اخیر، تصاویر ویدئویی اسکن چهاربعدی هشت جنین دختر و هفت جنین پسر بررسی شده است.

پیش از این، پژوهش دیگری انجام شده بود که بر اساس نتایج آن، حرکات چهره جنین‌های سالم به تدریج، تکامل پیدا می‌کند و در طول دوران بارداری پیچیده‌تر می‌شود.

دکتر ریسلند می‌گوید: «برای نوزادان خیلی مهم است که بتوانند به محض تولد، درد کشیدن خود را نشان دهند و درد یا ناراحتی خود را به اطرافیان خبر دهند.»

کد خبر 217738

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز