همشهری آنلاین: تیم ملی فوتبال کشورمان با پیروزی مقابل قطر شانس خود را برای صعود به جام جهانی افزایش داد. در گزارشی به بررسی دو هفته پایانی دیدارها می‌پردازیم تا مشخص شود ایران با چه احتمالاتی به عنوان تیم اول گروه مسافر برزیل خواهد شد.

تیم ملی ایران

تیم ملی فوتبال کشورمان 14 خرداد با پیروزی با ارزش مقابل قطر برای صعود به جام جهانی 2014 برزیل امیدوار شد. شاگردان کی‌روش که بار انتقادات شدید مطبوعات و کارشناسان را به دوش می‌کشیدند در دیداری که مربی بزرگ خود را روی نیمکت نمی‌دیدند با یک بازی منطقی موفق به شکست مردان قطری شدند.

کی‌روش پس از پایان این دیدار باز هم مانند همیشه از سربازانش حمایت کرد و گفت این بار همه باید به بازیکنانم احترام بگذارند.

پیروزی ایران مقابل قطر امیدهای بسیار کمرنگ صعود به جام جهانی را پررنگ تر کرد هر چند همچنان باید منتظر دو هفته پایانی این رقابت‌ها باشیم.

در حالی که بازیکنان ژاپن ساعاتی پیش از دیدار ایران و قطر چمدان‌های خود را برای سفر به ریودوژانیرو بستند ساعاتی پس از برد کی‌روش نیز کره جنوبی مقابل لبنان متوقف شد تا سرنوشت گروه ایران به روزهای پایانی کشیده شود.

جدول این گروه تا پایان این هفته در زیر آمده است. کره با 11 امتیاز صدرنشین است. ازبک‌ها با همین امتیاز و تفاضل گل ضعیف تر در رده دوم قرار دارند و ملی پوشان کشورمان در رده سوم قرار گرفته‌اند.

مقدماتی جام جهانی قاره آسیا گروه A

ایران در راه صعود به جام جهانی دو بازی دیگر در پیش خواهد داشت. دیدار با لبنان در تهران و رویارویی با کره جنوبی در سئول. این در شرایطی است که دو حریف تیم ملی کشورمان یعنی ازبکستان و کره نیز باید دو بازی دیگر برگزار کنند که یکی از آنها دیداری رو در رو است.

برنامه دو هفته پایانی این گروه به شرح زیر است.

سه‌شنبه 21 خرداد

  • کره جنوبی - ازبکستان / ساعت 19
  • ایران - لبنان / ساعت 21

سه‌شنبه 28 خرداد

  • ازبکستان - قطر / 16:30
  • کره جنوبی - ایران / 16:30

لبنان حذف شده قطعی این گروه است. قطر تنها روی کاغذ شانس صعود دارد و رقابت حساس و پیچیده در این گروه بین ایران، کره جنوبی و ازبکستان است که در این بخش به بررسی احتمالات مختلف می‌پردازیم.

اگر ایران سه شنبه 21 خرداد از سد لبنان عبور کند 13 امتیازی می‌شود، این در شرایطی است که کره و ازبکستان باید رودرروی هم قرار بگیرند. حالا اگر فرض کنیم کره و ازبکستان مساوی کنند، هر 2 تیم 12 امتیازی می‌شوند و شاگردان کی‌روش یک هفته قبل از پایان مسابقات به صدر جدول گروه A می‌رسند.

در هفته پایانی ایران باید در اولسان به مصاف کره جنوبی برود و ازبکستان میزبان قطر است. اگر ایران بتواند مقابل کره پیروز شود آن وقت بدون دردسر به عنوان تیم صدرنشین گروهش مسافر برزیل می‌شود.

حالت دیگری هم برای صدرنشینی ما وجود دارد؛ اگر بازی ایران و کره مساوی شود و ازبکستان هم مقابل قطر امتیاز از دست بدهد آن وقت باز هم شاگردان کی‌روش به عنوان صدرنشین گروه‌ به جام جهانی صعود می‌کنند، البته اگر تیم ملی لبنان را شکست دهد و در بازی آخر مقابل کره پیروز شود، تحت هر شرایطی به صورت مستقیم به جام جهانی صعود می‌کند.

اگر کره جنوبی از سد ازبکستان عبور کند در هفته ماقبل پایانی مسابقات انتخابی جام جهانی در قاره آسیا 14 امتیازی می‌شود و ازبکستان هم 11 امتیازی می‌ماند. اگر ایران، لبنان را شکست دهد و در بازی آخر یک امتیاز مقابل کره بگیرد 14 امتیازی و با برد احتمالی ازبکستان مقابل قطر این تیم هم 14 امتیازی می‌شود.

با این شرایط تکلیف صعود تیم دوم به جام جهانی به تفاضل گل ‌می‌کشد اما اگر ایران لبنان را شکست داده و مقابل کره جنوبی مساوی کند با تساوی و یا شکست احتمال ازبکستان مقابل قطر به عنوان تیم دوم گروهش بلیت سفر به برزیل را برای خود رزرو خواهد کرد.

این احتمال هم وجود دارد که ازبکستان در خاک کره جنوبی دست به کار بزرگی زده و این تیم را شکست دهد،‌ آن وقت صرفنظر از نتیجه‌ای که در دیدار ازبکستان - قطر در هفته پایانی از مرحله مقدماتی جام جهانی 2014 در قاره آسیا رقم خواهد خورد، تیم کی‌روش با یک تساوی مقابل کره جنوبی هم به جمع نمایندگان آسیا در جام جهانی 2014 خواهد پیوست.

اگر در بازی‌های هفته آینده ایران در ورزشگاه آزادی لبنان را شکست داده و جدال کره جنوبی و ازبکستان در سئول به نتیجه تساوی انجامد آن وقت این احتمال وجود دارد که ملی‌پوشان ایران به صورت مستقیم به جام جهانی صعود نکنند. اگر در هفته پایانی از مرحله انتخابی جام جهانی در قاره آسیا تیم ایران مقابل کره جنوبی در اولسان تن به شکست داده و ازبکستان مقابل قطر به برتری برسد، شاگردان کی‌روش باید در مرحله پلی‌آف شانس صعود به جام جهانی را امتحان خواهند کرد.

حالت دیگری هم وجود دارد، اگر هفته پایانی (28 خرداد) در شرایطی برگزار شود که کره 14، ایران 13 و ازبکستان 11 امتیاز داشته باشند آن وقت در صورت شکست ایران مقابل کره و مساوی یا شکست ازبکستان مقابل قطر باز هم ایران به صورت مستقیم به جام جهانی صعود می‌کند ولی اگر در این شرایط ازبکستان قطر را شکست بدهد باز هم ایران به پلی‌آف می‌رود.

اگر ازبکستان از سد کره بگذرد، آن وقت معادلات در هفته پایانی پیچیده‌تر می‌شود. به این صورت که در روز پایانی، ایران 13 امتیاز، کره 11 امتیاز و ازبکستان 14 امتیازی می‌شوند. آن وقت در صورت شکست ایران مقابل کره ، تحت هر شرایطی کره و ازبکستان به صورت مستقیم به جام جهانی صعود می‌کنند و تیم ملی باز هم به مرحله پلی‌آف می‌رود.

تجربه ثابت کرده تیم ملی فوتبال کشورمان همیشه تیمی غیرقابل پیش بینی است که می تواند غیرممکن را ممکن کرده و از ممکن، غیر ممکن بسازد. همین تیمی که سه شنبه شب در خاک قطر پیروز شد، ممکن است در تهران مقابل لبنان تن به شکست داده و یا متوقف شود، در آن صورت معادله‌ای تازه برای صعود تیم ملی رقم خواهد خورد. اگر تیم ایران به لبنان ببازد و یا متوقف شود، بازی با کره جنوبی برای شاگردان کی‌روش بازی مرگ و زندگی می شود و باید در آن پیروز شوند تا شانس صعود به جام جهانی داشته باشند.

اگر تیم ملی مقابل لبنان تن به شکست داده و یا متوقف شود،‌‌ آن وقت برای صعود مستقیم به جام جهانی باید کره جنوبی را شکست دهد و امیدوار باشد که ازبکستان در هفته آخر مقابل قطر متوقف و یا اگر برد، با اختلاف کم پیروز شود. در غیر این صورت حضور در پلی‌آف راه صعود تیم ملی به جام جهانی 2014 خواهد بود.

کد خبر 217454
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز