همشهری آنلاین: عراق به اسرائیل درباره عواقب استفاده از حریم هوایی این کشور برای حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران هشدار داده است.

عراق

پرس تی وی نوشت: حسین الشهرستانی معاون نخست وزیر عراق روز دوشنبه (۱۳ خرداد) گفت: «آنها (امریکایی‌ها) به ما اطمینان داده‌اند که هرگز حریم هوایی عراق یا تمامیت ارضی عراق را با حمله هوایی به همسایگان ما نقض نخواهند کرد.»

وی افزود: «ما همچنین به اسرائیل هشدار داده‌ایم که اگر آنها حریم هوایی عراق را نقض کنند، آنها خود باید عواقب این اقدام را بر عهده گیرند.»

شهرستانی خاطر نشان کرد که شورای امنیت ملی عراق هشدار خود را از طریق کشورهایی که با اسرائیل ارتباط دارند، به تل آویو منتقل کرده است.

شهرستانی در پاسخ به سوالی درباره این که عراق چگونه به اقدام اسرائیل برای حمله به سایت های اتمی ایران واکنش نشان خواهد داد، گفت: «مشخصا عراق واکنش خود را فاش نخواهد کرد تا به اسرائیل اجازه دهد که این مورد را در تصمیمات خود لحاظ کند.»

امریکا اسرائیل و متحدان شان بارها ایران را به دنبال کردن اهداف نظامی در برنامه انرژی اتمی خود متهم کرده‌اند و رژیم اسرائیل بارها بر پایه این اتهام های بی اساس، تهران را درباره حمله به تاسیسات اتمی اش تهدید کرده است.

کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا در تاریخ ۱۶ آوریل بیانیه ۶۵ مجلس سنا را تصویب کرد که براساس آن در صورتی که تل آویو تصمیم به حمله نظامی به ایران بگیرد، امریکا اسرائیل را از نظر دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی حمایت خواهد کرد.

این بیانیه که همزمان با شصت و پنجمین سال تشکیل رژیم اسرائیل تصویب شد، باید در مجلس سنای امریکا مورد تصویب قرار گیرد.

ایران ضمن رد ادعاهای کشورهای غربی درباره برنامه انرژی اتمی‌اش، تاکید دارد که به عنوان یکی از امضا کنندگان متعهد پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان‌پی‌تی) و یکی از اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی حق استفاده صلح آمیز از فناوری اتمی را دارد.

برخلاف ایران، رژیم اسرائیل بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ کاهک اتمی دارد و این رژیم تاکنون با وجود درخواست های بین المللی برای پیوستن به پیمان ان‌پی‌تی، این پیمان را امضا نکرده است.

کد خبر 217420
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز