گروه اجتماعی- محمدعلی بدری: رئیس سابق پلیس راهور تهران گفت: تا کی باید مردم به‌دلیل استفاده خودروسازان از رانت دولتی تاوان پس بدهند؟

تولید خودرو

سرهنگ سیدهادی هاشمی تأکید کرد: رئیس‌جمهور آینده باید برای یک‌بار مردم را از بلای خانمان‌سوز خودروهای ناایمن رها کند و رانت دولتی خودروسازان را قطع یا به 50درصد کاهش دهد.این استاد دانشگاه با بیان اینکه حوادث و ناهنجاری‌های ترافیکی کشور چندین برابر میانگین دنیاست، گفت: اگر خودروی ایمن و با‌کیفیت در کشور تولید شود شاهد کشته‌شدن نزدیک به 20هزار نفر در سال نخواهیم بود.

تلفاتی که در تصادف خودروهای ایمن تنها به خسارت منجر می‌شود در خودروهای تولید داخل منجر به فوت و جرح می‌شود. او تأکید کرد: تاوانی که مردم در ازای حمایت و رانت‌های دولتی برای خودروسازان پرداخت می‌کنند، کشته‌شدن، نقص عضو، پاشیده‌شدن خانواده‌ها و خسارت است و بسیاری از آنها به‌علت این تصادفات تحت‌پوشش کمیته امداد و بهزیستی و قرار می‌گیرند. این خدمت نیست و ظلم به مردم است.

این موضوع به قربانگاه‌بردن مردم است و بهتر است رئیس‌جمهور آینده فکری به حال این موضوع کند. هاشمی در حالی به مهر چنین گفت که خودروسازان داخلی، تولید خودروهای ناایمن خود را پس از پایان ضرب‌الاجل‌های قانونی، بارها با مجوزهای ناگهانی دولتی، از سر گرفته‌اند. تولید خودروهای ناایمن داخلی و فروش آنها به مشتری‌های ایرانی چنان ضرورتی داشت که حتی گاهی معنای «استاندارد» را هم برای برخی خودروها تغییر دادند.

تازه‌ترین مورد، آن اتفاقی است که باعث شد رئیس پلیس راهور ناجا در 6خرداد 92به آن اعتراض کند. سردار اسکندر مومنی در حاشیه همایش تخصصی رؤسای پلیس‌ راهور استان‌ها، در پاسخ به پرسشی درباره ممنوعیت شماره‌گذاری خودروهای فاقد استاندارد یورو4 از ابتدای تیر ماه گفت: پلیس مجری قانون است. سازمان حفاظت محیط‌زیست چندی قبل اعلام کرد که شماره‌گذاری خودروهای فاقد استاندارد یورو 4 از ابتدای سال‌جاری ممنوع است و بر این اساس پلیس جلوی شماره‌گذاری این خودروها را گرفت. مومنی ادامه داد: اما بعد آقایان موضعشان را تغییر دادند و مجددا شماره‌گذاری این خودروها آغاز شد.

یک مورد خیلی خاص‌

پیش‌تر این ماجرا درباره تولید وانت‌پیکان، وانت‌نیسان و انواع پراید بدون ترمز ضدقفل و بدون کیسه هوا نیز اتفاق افتاده بود. 30اردیبهشت 92، رئیس پلیس راهور ناجا به خبرنگار همشهری گفت: امسال برخی خودروهای پرتصادف مانند وانت‌پیکان و وانت‌نیسان از چرخه تولید و شماره‌گذاری خارج می‌شوند. مومنی در حالی چنین گفت که خودروسازان، بارها با دورزدن قانون و گرفتن مجوز‌های خاص دولتی، چنین ضرب‌الاجل‌هایی را بی‌اعتبار کرده‌اند.

10مهر 90رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران درباره شماره‌گذاری وانت‌پیکان و وانت نیسان که نه کیسه هوا و نه امکان نصب آن را دارند، به خبرنگار همشهری گفت: شماره‌گذاری این خودروها برابر اعلام مؤسسه استاندارد به‌دلیل عدم‌رعایت استانداردهای لازم از ابتدای مهرماه متوقف شده است.

اما 25آبان‌ماه سال90 بود که بیرون از چارچوب‌های رسمی استاندارد، نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور در کارگروه حمایت از تولید، تصمیم گرفتند که تولید یک خودروی غیراستاندارد را مجاز اعلام کنند؛ این تصمیم مستند به اصل127قانون اساسی اعلام شد. در اصل127قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است:رئیس‌جمهور می‌تواند در موارد خاص، برحسب ضرورت با تصویب هیأت وزیران، نماینده یا نمایندگان ویژه با اختیارات مشخص تعیین کند. در این موارد تصمیمات نماینده یا نمایندگان مذکور در حکم تصمیمات رئیس‌جمهور و هیأت وزیران خواهد بود. آنچه‌ به‌عنوان «مورد خاص» درنظر گرفته شده، بازگرداندن یک خودروی غیراستاندارد به چرخه تولید بود.

پس از چانه‌زنی دستگاه‌های دولتی، با عقب‌نشینی سازمان استاندارد، شماره‌گذاری وانت پیکان تا پایان سال تمدید شد. سازمان استاندارد با ارسال نامه‌ای به پلیس راهور ضمن منتفی اعلام‌کردن نامه مورخ 30شهریورماه‌ خود درخصوص ممنوعیت شماره‌گذاری این خودرو به‌علت نداشتن استانداردهای لازم، شماره‌گذاری این خودرو تا پایان ‌سال را تمدید کرد‌.

5دی90، مهدی خورشیدی که دبیر شورای مشاورین رئیس‌جمهور بود، با حفظ سمت رئیس سازمان استاندارد شد. مهدی خورشیدی که داماد محمود احمدی‌نژاد است، همزمان با انتصاب اعضای شورای‌عالی استاندارد، حکم خود را دریافت کرد. 27خرداد 91رئیس پلیس راهور ناجا در گفت‌وگو با همشهری خبر شماره‌گذاری دوباره وانت‌پیکان در سال 91 را تأیید کرد. سردار اسکندر مؤمنی در این باره به خبرنگار همشهری گفت: برای ما هم جای سؤال است که چطور خودرویی که تا اسفندماه 90استاندارد نداشته، ناگهان در فروردین‌ماه 91مجوز استاندارد گرفته است؟ این در حالی است که نه‌تنها از اسفندماه تا‌کنون بلکه در چنددهه گذشته، حتی در ظاهر وانت پیکان تغییر چندانی ایجاد نشده است.

شاید رئیس‌جمهور بعدی

اکنون نیز در پایان کار دولت دهم رئیس سابق پلیس راهور تهران با اشاره به انتظاراتی که می‌شود از رئیس‌جمهور آینده برای ایمنی خودروها داشت تأکید کرد: آنچه باعث رشد ایمنی خودرو می‌شود برداشتن رانتی است که دولت به‌واسطه تعرفه گمرکی و مالیاتی به‌خودروسازان داده و امکان رقابت با آنها را گرفته است. برای سال‌های متمادی به‌دلیل وجود تقاضا شاهد تولید خودروهای بی‌کیفیت بودیم.

برخی از خودروهای داخلی به‌دلیل اینکه دارای بازار هستند نمی‌توانیم انتظاری در مورد ایمنی آنها داشته باشیم. به گفته او، تنها راه ارتقای ایمنی در حال حاضر، کاهش حمایت‌ها از سوی دولت است تا خودروسازان به‌خودشان بیایند.سرهنگ سیدهادی هاشمی‌ با بیان اینکه رئیس‌جمهور آینده می‌تواند برای یک‌بار مردم را از این بلای خانمان‌سوز رها کند، تأکید کرد: تا کی باید شاهد عزادارشدن خانواده‌های ایرانی باشیم؟ چقدر باید هزینه پرداخت شود تا خودروسازان به‌خودشان بیایند؟ البته تجربه ثابت کرده است که آنها هیچ‌گاه به‌خودشان نمی‌آیند.

کد خبر 216974
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز