سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۲
۰ نفر

وزارت جهاد کشاورزی، جوابیه‌ای را در ارتباط با گزارشی تحت عنوان «میوه‌هایی با طعم سرطان» که در صفحه دانش و سلامت روزنامه همشهری به تاریخ 92.2.9 به چاپ رسیده بود، به شرح زیر ارسال کرد:

مصرف میوه و سبزیجات و گنجاندن آنها در رژیم‌های غذایی، به‌خصوص در کودکان و نوجوانان در تمام کشورهای توسعه‌یافته‌ دنیا امری ضروری است. در دنیا وجود باقیمانده ترکیبات شیمیایی روی این مواد غذایی انکارناشدنی است اما با وجود این باز در دنیا توصیه به مصرف میوه و سبزیجات می‌شود و اثرات مثبت مصرف آنها به مراتب بیش از اثرات منفی آنهاست.

باید به‌یاد داشت که در دنیای امروز بدون آفت‌کش نمی‌توان محصول اقتصادی تولید و تقاضای جمعیت عظیم را برآورده نمود. در عین حال سیاست وزارت جهاد کشاورزی اجرای برنامه‌های مدیریت تلفیقی آفات، با تأکید بر مبارزه غیرشیمیایی و به خصوص روش‌های بیولوژیک می‌باشد که روشی مورد تأیید در تمام کشورهای توسعه‌یافته دنیاست.

در این رویکرد حذف آفت‌کش‌های شیمیایی ملاک عمل نبوده بلکه زمان طغیان آفات که دیگر فرصتی برای اعمال روش‌های غیرشیمیایی وجود ندارد، با رعایت کلیه موارد مربوط به سلامتی انسان‌ها و سایر مصرف‌کننده‌ها(برای مثال توجه به دوره کارتس)، آفت‌کش‌های شیمیایی مجاز، کم‌خطر و به خصوص اختصاصی برای آفات هدف که تأثیری روی سایر موجودات نداشته و از نظر زیست‌محیطی نیز ایمن باشد(همچون ترکیبات تنظیم‌کننده رشد در حشرات) (IGR) به عنوان آخرین حربه استفاده می‌شوند.

طی سال‌های اخیر سعی برآن بوده تا این آلودگی‌ها به حداقل برسد و به‌خصوص از سال1390 و با ابلاغ طرح تضمین کیفیت و سلامت محصولات کشاورزی روند سالم‌سازی محصولات کشاورزی با اولویت میوه و سبزیجات رشد بی‌سابقه‌ای داشته است که نمی‌توان منکر این روند گردید. ضمن اینکه در کنار عملیات کنترلی در مبارزه با آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز در باغات، اجرای عملیات آکروتکنیکی از قبیل هرس فنی، تغذیه گیاهی، اصلاح سیستم‌ آبیاری، مدیریت کف باغ و رعایت اصول فنی در زمان برداشت انجام می‌شود.

پاسخ همشهری: ضمن تشکر از پاسخ وزارت جهاد کشاورزی، آنچه در گزارش همشهری آمده است اظهارات 2متخصص این حوزه بوده است؛ یکی گفت‌وگو با دکتر غلامرضا میرکی متخصص محیط‌زیست و کشاورزی پایدار و مدیرکل سابق دفتر محیط‌زیست و توسعه پایدار کشاورزی و دیگری گفت‌وگو با دکتر شاهین شادنیا دانشیار گروه سم‌شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دبیر انجمن سم شناسی ایران. ضمن اینکه موضوع آلودگی محصولات کشاورزی در ایران به سموم مسئله‌ای نیست که بتوان آن را انکار کرد چنانکه چندی پیش دکتر محمد دهقان، عضو هیأت رئیسه مجلس گفته بود: یک سوم عامل سرطان‌ها مربوط به باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی است و این یک هشدار برای دولت و مسئولان است زیرا دولت مسئول سلامت مردم است.

کد خبر 216411
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز