همشهری آنلاین: دینانی در مراسم بزرگداشت آیت الله سید محمد خامنه‌ای گفت: کار اصلی ایشان ترویج فلسفه است که الحمدالله کتاب‌های خوبی منتشر کرده‌اند. به شرط اینکه این حرکتی که شروع کرده‌اند بازاری نشود کار بسیار سترگی است زیرا کار فرهنگی عمیق یعنی کار فلسفی دارند می‌کنند.

دینانی

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم گرامیداشت مقام علمی و معنوی آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای، عصر دوشنبه ششم خرداد در تالار وحدت با حضور ایشان، سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، حجت‌الاسلام علی‌اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه، محمدباقر خرمشاد رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، غلامحسین ابراهیمی‌دینانی و تنی چند از اندیشمندان و فرهیختگان برگزار شد.

دینانی در این مراسم گفت: هر موجودی می میرد و محکوم به فناست، انسان هم همینطور اما انسان می تواند یک نقشی در این روزگار از خود بر جا بگذارد یک رد پایی، یک اثری.

وی با اشاره به اینکه قرآن می فرماید الباقیات الصالحات گفت باید گفت الصالحات الباقیات. زیرا هر باقی ای صالح نیست زیرا شیطان تا آخر باقی است اما صالح نیست. حالا صالح باقی چه چیزی می تواند باشد؟هیچ قدرتی نمی تواند حتی برای یک لحظه هم که شده است زمان را نگه دارد در این دور پر شتاب زمانه این عمل صالح است که برای انسان می‌ماند. البته عمل صالح برای خود انسان می ماند اما تنها چیزی که برای جامعه می ماند یک اثر علمی و فرهنگی فاخر درست سنجیده و سنگین است.

این چهره ماندگار فلسفه تصریح کرد: سقراط که کتابی ننوشت و چند جمله ای کتابی گفته که از طریق افلاطون رسیده تا ابد سخن او باقی است. او را نمی شود از صحنه فرهنگ بیرون کرد. حتی ارسطو که بعد از رنسانس علم از فلسفه جدا شد گفتند ارسطو به گورستان تاریخ رفت ولی به خدا قسم او به تاریخ سپرده نشد و نخواهد شد. افلاطون هم همینطور، ابن سینا هم همینطور، ابن سینا به قول خودش بعضی از کتاب‌هایش را برای فهم عوام می نوشته یک کتابی برای خواص نوشته که 20 جلد بوده در حمله محمود غزنوی کتابخانه می‌سوزد و اثری از آن کتاب به جا نمی ماند اگر این کتاب باقی بود قطعاً وضع و حال ما غیر این بود که الان هست. اگر آثار فکری ابن سینا را با یک سرنگ از فرهنگ ما بیرون بکشید نمی دانم چه چیزی از این فرهنگ باقی خواهد ماند. حتی فقها مدیون ابن سینا هستند.

دینانی اظهارداشت: 60 سال است که من با آیت الله رفیقم الحمدالله کار فرهنگی اصیل می کنند. اشاعه فرهنگ عقلانی ما در این دوره مهم است ایشان به کار نشر فلسفه همت دارند و روز به روز هم فعالیتشان بیشتر می شود. کارهای دیگر را همگی رها کردند و کار فرهنگی می کنند. کتاب جکمت الاشراق سهروردی کتابی است که کمتر خوانده شده است، عصاره اش فلسفه است حتی مرحوم طباطبایی با آن احاطه ای که به فلسفه داشته حکمت الاشراق را نخوانده بود. من با ایشان در قم راجع این کتاب مباحثه می کردیم. ملاصدرا با سهروردی خیلی مأنوس بوده و تنها کسی بود که بعد از 800 سال حکمت الاشراق را فهمیده و درک کرده بود.

وی افزود: امروز بیش از هر چیزی نیازمند آنیم که آثار عقلانی اسلام را اول به خودمان بعد به دنیا معرفی کنیم. غرب ابن سینا را بهتر از خودمان می شناسد، اما ملاصدرا برای آنها ناشناخته است. عقلانیت اسلام بود که آن را به شرقی ترین کشور جهان یعنی اندونزی و غربی ترین آن یعنی تونس و الجزایر رساند. این روزها دنیای غرب با یک حیله ابلیسی روی خشونت از اسلام نشان می دهند. مردم غرب هم که ساده هستند فکر می کنند اسلام خشونت است اینکه با ساطور روز روشن سرباز انگلیسی را تکه تکه کنند.

این مدرس فلسفه عنوان کرد: در سفری که به عربستان داشتم با رئیس یکی از دانشگاه های عربستانی صحبت کردم می دانستم که در آنجا فلسفه تدریس نمی شود. پرسیدم چه فرقه ای از علم کلام را تدریس می کنید گفت هیچ فرقه ای اصلاً کلام تدریس نمی کنیم. پرسیدم اصول عقاید را پس چگونه به دانشجویان درس می دهید گفت علم العقیده تدریس می کنیم یعنی عقیده تزریق می کنند. نتیجه آن هم می شود ابن تیمیه و تروریست های القاعده و طالبانیسم. ولی در ایران همیشه عقلانیت وجود داشته است متکلمان بزرگ و محدثین بزرگ داریم حتی صحاح سته که برای اهل سنت است هر 6 نویسنده آن ایرانی بودند.چنین کشور با عقلانیتی نیاز دارد که عقلانیت را در دنیا ترویج کند یکی از راه های ترویج عقلانیت هم ترویج فلسفه درست و نه بازاری است زیرا فلسفه بازاری خطری برای جامعه است.

دینانی ادامه داد: کار اصلی آیت الله هم ترویج فلسفه است که الحمدالله کتاب های خوبی منتشر کرده اند.به شرط اینکه این حرکتی که شروع کرده اند بازاری نشود کار بسیار سترگی است. کار ایشان بسیار عظیم است زیرا کار فرهنگی عمیق یعنی کار فلسفی دارند می‌کنند.

کد خبر 216315
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز