چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: بهارستان طنز، جلد سوم قصه‌های هزار و یک شب و داستان‌های شاهنامه کتابهای تازه انتشارات دفتر پژوهش‌های رادیو هستند

به گزارش همشهری‌ آنلاین، بهارستان طنز مجموعه ای از طنز های محمد حاجی حسینی ، طنز پرداز پیش کسوت رادیو است که در 246 صفحه منتشر شده است.

حاجی حسینی در سال 1308 متولد شد و از پانزده سالگی به سرودن شعرطنز و فکاهه پرداخت و در نشریات نامداری چون توفیق،کاریکاتور ، خورجین و گل آقا قلم زد و شعر منتشر کرد.

وی از سال 1352 وارد کار رادیو شد تقریبا با تمامی بخشهای رادیو همکاری تنگاتنگی داشته  ودارد.

از جمله معروفترین برنامه هایی که وی در آن شعر طنز می سراید باید به برنامه صبح جمعه با شما و عصر جمعه با شما اشاره کرد.

در بهارستان طنز چنانکه خود حاجی حسینی د رمقدمه کتاب اشاره کرده است، گزیده ای  از 61 سال شعر نویسی وی در عرصه طنز آمده است.

 قصه های هزار و یک شب  که جلد سوم آن انتشار یافته است، حاصل تلاش حمید عاملی قصه گوی سالهای دور رادیو است که صدای گرمش را بسیاری از میانسالان این روزها در برنامه قصه ظهر جمعه در خاطر دارند.

عاملی در اردیبهشت 1320 در تهران متولد شد. وی از پنج سالگی به کمک مادر قلم به دست گرفت . ولی به طور حرفه ای از سال 1334 در مجلات کیهان بچه ها و اطلاعات هفتگی و روسنفکر  به نگارش داستانهای کوتاه برای کودکان پرداخت. وی از سال 1337 به عنوان گوینده واردرادیو شد  و از سال 1350 به طور مستمر و شبانه روزی به کار نویسندگی و گویندگی پرداخت.

از عاملی نزدیک به 170 اثر به جای مانده است و کار بازنویسی و ویرایش 25 جلداز داستانهای هزار و یک شب از دیگر تلاشها یی است  این پیشکسوت عرصه قصه گویی صورت می دهد.

در جلد سوم از مجموعه قصه های هزار ویک شب که ساده نویسی شده است، داستان کوتوله دلقک آمده است . در جلد های اول و دوم این مجموعه چگونگی قصه گو شدن شهرزاد،ماجرای شهرباز و شاه زمان، داستان های بازرگان وعفریت، ماهیگیر و عفریت، ملک یونان و کلیم رویان،سه خاتون بغدادی‌، غلام سیاه دروغگو ، شمس الدین و نورالدین و شایان مصری‌آمده بود.

نسخه ای که عاملی آن را اساس ویرایش و پیرایش و ساده نویسی خود قرار داده است، نسخه ترجمه شده از سوی عبد اللطیف طسوجی است .

کتاب داستان های شاهنامه  سومین کتابی است که دفتر پژوهشهای رادیو انتشار داده است. این کتاب که حاصل تلاش  محمد حسین کیانپور است، در شش فصل و 219 صفحه تدوین وانتشار یافته است.

محمد حسین کیانپور اینک سردبیر برنامه قصه ظهر جمعه است و علاوه بر آن تجربه های فراوانی را درزمینه داستان نویسی و قصه گویی برای کودکان دارد که از جمله آنها برگزیده شدن رمان »ستاره توس» در جشنواره جهانی کتاب رشد است.

کیانپور در مقدمه کتاب خود آورده است که تمامی این قصه ها در برنامه قصه ظهر جمعه خوانده شده است و این کتاب نخستین جلداز سه جلد کتاب قصه های شاهنامه است که در آن داستانهای « ضحاک و کاوه آهنگر»، «داستان سیاوش»،«رستم و اسفندیار»،«رستم و سهراب»،«رستم و افراسیاب» و رستم و برزو آمده است.

کد خبر 21618

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز