اعطای نشان شیخ بهایی به محمدشریف ملک‌زاده رئیس سازمان میراث فرهنگی که چندماه است به این سمت منصوب شده با انتقاد رسانه‌ها و باستان‌شناس‌ها مواجه شده است.


در تازه‌ترین خبرها گفته شده است که نشان شیخ بهایی قرار بود به دکتر مهدی رهبر، باستان‌شناس پیشکسوت ایران اهدا شود که به‌دلیل مصاحبه او با یکی از رسانه‌های منتقد به عملکرد ضعیف سازمان میراث فرهنگی، در لحظات آخر از اهدای نشان به این باستان‌شناس پیشکسوت کشور جلوگیری شده و به جای آن رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور این نشان را به ملک‌زاده یکی دیگر از معاونان رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی اعطا کرده است.

خبرگزاری میراث فرهنگی دیروز در گزارشی با انتقاد از ارائه نشان شیخ بهایی در بزرگداشت مقام شیخ بهایی به رئیس سازمان میراث فرهنگی در مقایسه ملک‌زاده و شیخ بهایی نوشت: 8سال است که سازمان میراث‌فرهنگی به‌عنوان نهاد علمی از نبود تخصص و مدیریت کارآمد رنج می‌برد. مدیران بسیاری آمدند و رفتند و کارشناسان حوزه‌های مختلف نقدهای بسیاری بر عملکرد این سازمان وارد کردند اما مدیر ارشد سازمان میراث فرهنگی، بدون توجه به این انتقادها با بزرگ‌ترین نشان‌ها از خود تقدیر کرد. نشانی به نام شیخ بهایی که برخی آن را سوءاستفاده از نام این دانشمند عهد صفوی دانستند.

براساس این گزارش، بهاءالدین محمدبن‌ حسین‌عاملی معروف به شیخ بهایی دانشمند نامدار قرن دهم و یازدهم هجری نه‌تنها در دانش‌هایی چون فلسفه، منطق، هیأت و ریاضیات تبحر داشته که نزدیک به 95کتاب و رساله از او در سیاست، حدیث، ریاضی، اخلاق، نجوم، عرفان، فقه، مهندسی، هنر و فیزیک بر جای مانده است. شیخ‌بهایی، فردی دانشمند و اخلاق‌مدار بود که یونسکو سال2009 را به پاس خدمات وی به علم ستاره‌شناسی، سال «نجوم و شیخ بهایی» نامگذاری کرد.

اکنون پرسیده می‌شود که چرا محمدشریف ملک‌زاده نشانی به نام یک دانشمند معروف عهد صفوی گرفته‏است؟ براساس این گزارش کارشناسان گفته‌اند، اگر نشانی با نام شیخ‌بهایی اهدا می‌شود باید به پژوهشگران و دانشمندانی تعلق گیرد که ویژگی‌هایی از این نشان در عملکرد آنها مشاهده شود.

خبرگزاری میراث فرهنگی پرسیده است، محمدشریف‌ ملک‌زاده نیز همانند تمام کسانی که عمر خود را وقف دانش و پژوهش برای این سرزمین می‌کنند می‌تواند برای اخذ این نشان تلاش کند، اما تاکنون چه اقدامات مؤثری در حوزه علومی همچون، فقه، هنر، معماری، ریاضی و غیره داشته که واجد دریافت این نشان شده است؟

این خبرگزاری با یادآوری سوابق اجرایی ملک‌زاده آورده است: ملک‌زاده پیش از این حکم جدید، دبیر شورای‌عالی امور ایرانیان خارج از کشور، مشاور آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی در امور اجرایی و مشاور محمود احمدی‌نژاد بود. گفته می‌شود وی پیش از دولت نهم یکی از مدیران جاسبی در دانشگاه آزاد نیز بوده است. در دولت نهم به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رفت و معاون مشایی شد. ریاست هیأت مدیره شرکت نفت ایرانول نیز از دیگر مسئولیت‌های وی در دولت نهم بود.

رئیس شورای صیانت از حقوق شهروندی ایرانیان خارج از کشور و دبیرکل شورای‌عالی امور ایرانیان خارج از کشور نیز ازجمله مسئولیت‌های وی در دولت نهم بود. در اواخر خرداد سال 1390جایگزین حسین فرهی در معاونت اداری و مالی وزارت امور خارجه شد و به‌دلیل اعتراض نمایندگان موضوع استیضاح وزیر خارجه نیز مطرح شد. براساس این گزارش با مروری بر سوابق محمدشریف ملک‌زاده، اثری از پژوهش‏های علمی در کارنامه او دیده نمی‌شود که وی را مستحق دریافت نشان شیخ بهایی این دانشمند برتر عهد صفوی کند.

مهدی رهبر باستان‌شناس پیشکسوت ایرانی که نام او در فهرست اشخاص واجد صلاحیت برای دریافت نشان شیخ بهایی قرار داشت و به‌دلیل یک گفت‌وگوی انتقادی از وضعیت سازمان میراث فرهنگی صبح اعطای نشان نامش از فهرست خارج شده است، می‌گوید: من نیاز به این نشان ندارم. فقط یک پرسش دارم. در بازه زمانی 2ماهه چندین نمایش و همایش تبلیغاتی با هزینه‌های گزاف برگزارشده درحالی‌که همین مدیران برای فعالیت‌های پژوهشی و کاوش‌های باستان‌شناسی بهانه می‌آورند که ریالی پول ندارند. ماه‌هاست که کارشناسان و باستان‌شناسان دست روی دست گذاشته‌اند و فعالیتی نمی‌کنند. یک‌سال است که همکاران قراردادی حقوقی دریافت نکرده‌اند و حتی خود من یک سال است که بررسی‌ها و کاوش‌های معبد‌ لائودیسه در همدان را به‌ اتمام رسانده‌ام اما دستمزدم را نگرفته‌ام. چطور می‌توانند خود را اینگونه با عناوین مختلف مطرح کنند؟

کد خبر 216053

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز