همشهری آنلاین: حجت‌الاسلام زائری، نویسنده «کتاب انقلاب: فصل بیداری» معتقد است: در نگارش تاریخ انقلاب باید مفاهیم را به شکل‌های مختلف به مخاطب و نسل‌های بعد منتقل کرد زیرا هدف ما از بیان نحوه شکل‌گیری انقلاب فقط مسایل تاریخی و سیاسی نیست بلکه به دنبال نشان دادن بنیان‌های فکری این انقلاب هستیم.

زائری

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره تازه‌ترین اثر خود با عنوان «کتاب انقلاب: فصل بیداری» اظهار کرد: مجموعه 22 جلدی صحیفه امام (ره) در واقع چکیده و خلاصه مفاهیم، معارف و باور‌هایی است که انقلاب اسلامی ایران بر اساس آن شکل گرفت و به پیروزی رسید.

وی ادامه داد: نسل امروزی که انقلاب را درک نکرده است، اگر بخواهد انقلاب را بشناسد، درک کند و انقلابی باشد، باید سخنان حضرت امام (ره) را بفهمد و درک کند. به ویژه کلمات و فرمایشات ایشان که دارای پیشینه و عقبه است. در این صحیفه اعلامیه‌ها و سخنرانی‌هایی را می‌بینید که افراد بسیاری برای آن به زندان رفتند، شکنجه شدند و به شهادت رسیدند، اما نسل جوان امروز شناخت کاملی از گذشته ندارد.

زائری افزود:‌ در این کتاب که جلد اول مجموعه‌ای پنج جلدی است تلاش کردم خلاصه و اجمالی حوادث آن دوران را مرور و بازخوانی کنم و در جایی که لازم بود خلاصه‌نویسی و توضیحاتی را بیاورم.

وی در پاسخ به این سوال که توضیحات «کتاب انقلاب: فصل بیداری» برداشت شخصی نویسنده از مسایل انقلاب است یا خیر، گفت: گاهی این توضیحات تاریخی است و گاه به توضیح شرایط اجتماعی و سیاسی می‌پردازد.

کتاب انقلاب: فصل بیداری

زائری ادامه داد: اگر مخاطب سیر حرکت نهضت امام (ره) را نداند نمی‌تواند حوادث آن دوران را تحلیل کند. نسل امروز درکی از فضای آن دوران ندارد و نمی‌داند چرا امام(ره) قیام کرد. ماجرای کاپیتولاسیون چه بود و دلیل مخالفت‌های امام خمینی (ره) با شاه چه بود. در واقع مخاطب در سیر تاریخی این کتاب حرکت نهضت امام(ره) را می‌شناسد.

این نویسنده افزود: آنچه در «کتاب انقلاب: فصل بیداری» حائز اهمیت است نوع برخورد حضرت امام(ره) با دولت پهلوی است زیرا ایشان از ابتدا به دنبال سرنگونی حکومت پهلوی نبودند اما صریح و شفاف به شاه هشدار می‌دادند و می‌گفتند که شاه اگر برای آنچه خدا می‌خواهد حکومت کند با او مشکلی نداریم، ما می‌خواهیم شاه باشی، اما نوکر اجانب نباشی. شاه باشی، اما ظلم نکنی.

وی درباره نحوه فعالیت مولفان در حوزه تاریخ انقلاب برای شناخت نسل‌های بعد از جریان‌های مهم کشور، گفت: متاسفانه در این زمینه قصور و کم کاری کردیم. باید اعتراف کنیم که این انقلاب بزرگترین حادثه کشور بود که مورد غفلت واقع شد در حالی که باید برای آن بزرگترین کار‌ها را انجام می‌دادیم.

زائری افزود: نویسندگان برای هشت سال دفاع‌مقدس کتاب‌های بیشتری نسبت به انقلاب نوشته‌اند، در حالی که بنیان این اتفاق شکل‌گیری انقلاب بود و نمی‌توان آن را پنهان کرد اما درباره «کتاب انقلاب: فصل بیداری» بحث بود که اگر کسی بخواهد بعد از این اثری درباره انقلاب بنویسد به آن مراجعه کند زیرا در جامعه امروز استفاده از 22 جلد کتاب صحیفه امام(ره) برای همه افراد مقدور نیست.

این نویسنده ادامه داد: در واقع این مجموعه پنج جلدی خلاصه شده مجموعه 22 جلدی صحیفه امام(ره) است و جوان‌تر‌ها بهتر می‌توانند با مضامین و محتوای آن ارتباط برقرار کنند. در این اثر تلاش شد از تیتر و میان‌تیتر استفاده شود و با عنوان فصل بیداری، تلاش شد تا آغاز هوشیاری مردم را به مخاطبان از سال 1342 به بعد نشان دهم.

وی درباره بازخورد این کتاب در میان مخاطبان گفت: کسانی که کتاب را دیدند بازخوانی و بررسی صحیفه امام(ره) برایشان جالب بود. کتاب انقلاب عنوان عام این اثر است و پس از مرور صحیفه امام(ره) سخنان رهبر معظم انقلاب با عنوان «حدیث ولایت» را بازخوانی خواهم کرد زیرا معتقدم کتاب انقلاب بسته نمی‌شود چون این انقلاب پدیده پر عظمتی است که ابعاد مختلفی دارد و باید دریافت که ابعاد آن چه بود و چه پیامد‌هایی در جهان داشت و دارد.

زائری افزود: مساله‌ای که امروز با‌ آن مواجه هستیم آن است که مخاطب و نسل‌های بعد انقلاب با این پدیده به عنوان مساله‌ای تاریخی برخورد می‌کنند. بنایراین مفاهیم انقلاب را باید به شکل‌های مختلف منتقل کرد زیرا هدف ما از بیان شکل‌گیری انقلاب فقط مسایل تاریخی و سیاسی نیست بلکه دنبال نشان دادن بنیان‌های فکری این انقلاب هستیم.

وی ادامه داد: این بنیان فکری باید بررسی و تحلیل شود و مخاطب دریابد که این اعتقادات و افکار چگونه انقلاب را هدایت می‌کند. امروز تاثیر قیام امام (ره) و رهبری ایشان در دنیا کاملا مشهود است و می‌توان ریشه و عوامل آن را به چشم دید و بررسی و بازشناسی کرد.

زائری افزود: در واقع «کتاب انقلاب: فصل بیداری» به بسیاری از سوال‌ها تا حد زیادی پاسخ می‌دهد و در سیر تاریخی که از قیام 15 خرداد آغاز می‌شود و مخاطب ماجرا‌ها را دنبال می‌کند می‌فهمد که چرا مواضع امام(ره) در مقابل رژیم پهلوی تغییر کرد یا دلیل برخورد ایشان با نهضت آزادی یا دولت موقت و دیگر مسایل مهم کشور چه بود.

این نویسنده ادامه داد: این کتاب برگزیده جلد‌های اول تا چهارم صحیفه امام(ره) را در بردارد و اکنون در حال تدوین جلد دوم آن هستم تا در بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارایه شود.

«کتاب انقلاب: فصل بیداری - بازخوانی صحیفه نور امام خمینی(ره) » در قطع وزیری و 420 صفحه با شمارگان دو هزار نسخه و بهای 130 هزار ریال از سوی نشر دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است.

کد خبر 216047
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز