مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مطالعه‌ای جدید نشان می دهد وقوع زمین‌لرزه‌های سهمگین مشابه زمین‌لرزه اخیر و 8.3 ریشتری روسیه مناطق GPS در گوشه‌ و کنار جهان را مختل ساخته‌است.

براساس گزارش لایوساینس، سیستم GPS یا سیستم مکان‌یاب جهانی شبکه‌ای از ماهواره‌ها و ایستگاه‌های زمینی است که می‌توانند اطلاعات مربوط با موقعیت را در هرنقطه‌ای از زمین فراهم آورند. بر اساس گزارشی جدید تمامی ایستگاه‌های زمینی GPS به جز چند نقطه در استرالیا، اروپای غربی و شرق کانادا از سال 2000 به بعد به دلیل وقوع زمین‌لرزه‌های بزرگ دچار تغییراتی کوچک اما بسیار مهم شده‌اند.

این مطالعه تایید می‌کند که زمین‌لرزه‌های شدید‌تر از هشت ریشتر می‌تواند برروی پوسته زمین تاثیراتی غیرقابل انتظار داشته باشد و از آنجایی که GPS در بسیاری از زمینه‌ها از جمله محاسبه مدار ماهواره‌ها و افزایش سطح دریا تا بررسی میزان آسیب‌های ناشی از زمین‌لرزه ابزاری بسیار حیاتی به شمار می‌رود، نمی‌توان این تغییرات کوچکی که در موقعیت ایستگاه‌ها ایجاد شده را نادیده گرفت.

به گفته پاول ترگونینگ زمین‌شناس ارشد در دانشگاه ملی استرالیا در کانبرا باید برای کنار آمدن با این موضوع چاره‌ای اندیشید، جامعه باید راهی برای یافتن این تغییرات یافته و به دقت آنها را تخمین زده و به تصحیح آنها اقدام کند.

وی به همراه دیگر دانشمندان لرزه‌های شدید در پوسته زمین را که از تمامی 15 زلزله شدیدی که طی 13 سال گذشته ناشی شده‌اند، مدلسازی کرده و دریافتند پوسته زمین در منطقه‌ای که هزاران مایل از گسل اصلی فاصله داشته،‌در حدود چند میلیمتر به صورت افقی حرکت کرده‌است. مدل‌سازی نقاط مختلف پوسته زمین نشان داد این لایه از سیاره زمین سالانه 0.4 میلیمتر دچار تغییر شده‌است.

این تغییرات کوچک در سیستم GPS مورد استفاده در خودروها یا موبایل‌ها تغییری ایجاد نخواهد کرد، اما به گفته ترگونینگ دانشمندانی که از این سیستم برای محاسبه ارتفاع سطح دریاها یا ندار ماهواره‌ها استفاده می‌کنند،‌باید دقت زیادی به خرج دهند.

دلیل اهمیت این تغییرات کوچک را می‌توان به این شکل توضیح داد: دانشمندانی که به GPS اتکا دارند باید یک مکان را با دیگری مقایسه کنند. نقاط ثابت زیادی در اطراف زمین به ویژه در داخل قاره‌ها وجود دارد که چارچوب مرجع زمینی مشهورند. برای مثال یک زمین‌شناس سرعت حرکت صفحه پاسیفیک را محاسبه کرده و آن را با چارچوب مرجع آمریکای شمالی مقایسه می‌کند. اما مطالعات اخیر نشان داده‌اند این نقاط ثابت در اثر وقوع زمین‌لرزه‌های بزرگ جا‌به‌جا شده‌اند و این جا‌به‌جایی منجر به بروز نقص در سیستم GPS خواهد شد.

کد خبر 215889
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز