همشهری آنلاین: کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ملتی هستیم که امکان ندارد سلطه خارجی را بپذیریم، گفت: کسانی که فکر می‌کنند تعامل با آمریکا مسائل و مشکلات خارجی را حل می‌کند باید بدانند هیچ چیز پشت میز مذاکره حل نمی‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، محمد غرضی کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری با حضور در اولین برنامه تبلیغاتی خود در شبکه جام جم در تشریح سیل نزولی ارز ایران از دوره مشروطه تا کنون اظهار داشت: واژه ریال همان رویال اسپانیایی است و در تاریخ ایران رویال تبدیل به ریال شده است.

کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری اظهار داشت: قبل از انقلاب مشروطه یک ریال یک رویال بوده است و وقتی که کودتای 1299 صورت گرفت یک ریال به یک سوم دلار تبدیل شد.

وی با اشاره به زمان رضاشاه گفت: در آن زمان 15 ریال به یک دلار تبدیل شد و متفقین به ایران حمله کردند و از جیب ملت ایران برای جنگ خود خرج کردند که در این زمان 20 ریال به یک دلار می‌رسد و دکتر مصدق در زمان تصدی خود زمانی که از بودجه مملکت کم می‌آورد برای هزینه کشور قرضه ملی می‌فروشد.

غرضی همچنین در تشریح این سیر نزولی ارز کشور در زمان پیروزی انقلاب بیان کرد: زمانی که انقلاب اسلامی پیروز شد یک دلار 68 ریال بود و وقتی بنی‌صدر رئیس‌جمهور ایران بود ارز 7 تومان به 30 تومان رسید و پس از رفتن بنی‌صدر از کشور من متصدی وزارت نفت شدم.

کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری با بیان اینکه در زمان وزارت من ارز 30 تومان به 45 تومان نزول پیدا کرد، گفت: در دولت‌های هاشمی دلار 150 تومان به 450 تومان رسید و در دولت آقای خاتمی دلار 450 تومان را 1000 تومان تحویل دادند.

وی با اشاره به دولت نهم و دهم اظهار داشت:‌دولت کنونی نیز ارز هزار تومانی را 3500 تومان تحویل داد و من معتقدم ظرف صدسال گذشته هر دولتی که روی کار‌ آمده با تورم کشور را اداره کرده است و این گونه اداره کشور آسیب زیادی به اشتغال، تولید و انسجام کشور می‌زند.

غرضی در تشریح شعار خود مبنی بر 1+55میلیون تصریح کرد: از 75 میلیون نفر کشور 55 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند که بگویند دولت تورم‌زا نمی‌خواهند.

کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری تاکید کرد: تمامی سوالات افراد را بر مبنای روشی جواب می‌دهم لذا زمانی که در مبنای بخشی صحبت می‌شود باید تابع روش باشد و این چیزی است که ظرف مدت خدمت تجربه کرد‌ه‌ام.

وی با اشاره به مطالبات مردم مبنی بر ارائه برنامه از دولت‌ها عنوان کرد: برنامه فیزیکی است و اگر بدون مبنا کار مورد قبول انجام دهیم اما تورم‌زا باشد به جایی نمی‌رسد.

غرضی همچنین خاطرنشان کرد: سعی می‌کنم در مباحث خود قول نامربوطی را که نمی‌توانم تعهدی نسبت به آن داشته باشم ندهم لذا انقلاب اسلامی با 98.2 درصد آرا به پیروزی رسید که اکنون نزول پیدا کرده و باید آنرا برگردانیم.

کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هدف اصلی شما از کاندیداتوری چیست و چگونه می‌شود هدف خود را از خدمت میسر کنید؟ گفت: ظرف 60 سالی که زندگی سیاسی کرده‌ام جز در بستر مادی کاری را انجام نداده‌ام و همیشه در زمینه‌های مادی گام برداشته‌ام.

وزیر نفت اسبق کشورمان با تاکید بر اینکه حرف اصلی من با ملت تشکیل دولت ضدتورم است، بیان کرد: در صورت پیروزی من در انتخابات اگر دولت را تحویل گرفتم هر روز من را کنترل کنند لذا من کشور را با اقتصاد آن بسیار خوب می‌شناسم.

وی ادامه داد: وقتی جنگ شروع شد وزیر نفت بودم و برای گازکشی درخواست پول کردم که گفتند نیست و من از طریق کمک مردم شبکه گاز را احداث کردم و کمک مردم و تولید تجهیزات موجب آوردن گاز به خانه‌های مردم شد.

غرضی تصریح کرد: توان سیاسی دوران جنگ به گونه‌ای نبود که از مردم کمک مالی گرفت اما من این کمک را گرفتم و شبکه گاز راه‌اندازی شد و زندگی را برای مردم تسهیل کرد.

وزیر اسبق پست و تلگراف گفت: وقتی دولت تسهیلات برای مردم بوجود آورد حمایت می‌شود.

وی در ارتباط با هدف خود در ارتباط با حضور در انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: هدفم این است رای مردم را بگیرم و دولت ضدتورم تشکیل دهم

غرضی در تشریح برنامه‌های خود بیان کرد: می‌خواهم قدرت سیاسی ایران را که زیر فشار بین‌المللی قرار گرفته است ارتقا دهم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برنامه متفاوتی برای پیشبرد هر چه بیشتر توسعه کشور دارید؟ گفت:‌سیاست کشور باید این باشد که مردم امید به زندگی داشته باشند تا تعابیر سیاسی داخلی و خارجی شکل گیرد و دولت به خودی خود چیزی نیست مگر اینکه سیاست‌های داخلی را بتواند ارتقاء دهد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه‌های دراز مدت،‌میان‌مدت، کوتاه مدت خود بیان کرد: برای داشتن این برنامه‌ها باید مبانی وجود داشته که از استحکام لازم برخوردار باشد و کشورهایی توانسته‌اند در این مسیر پیش روند که مردم را در راستای زندگی هدایت کنند و این هدایت زمانی میسر است که پول در جیب مردم از صبح تا شب تغییر نکند.

غرضی اظهار داشت:‌ از ملت می‌خواهم به من رای ندهند بلکه به روش من رای دهند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: افراد جامعه باید شرایطی داشته باشند که بتوانند به دور از تورم، خانواده خود را اداره کنند و به قول ما مهندس‌ها تا زمانی که فوندانسیون کار محکم نباشد هر بنایی که بسازیم مستحکم نیست.

وی در ارتباط با افزایش حضور زنان در سطح جامعه بیان کرد: باید برای حضور زنان و جوانان انسجام سیاسی اقتصادی وجود داشته باشد و باید این افراد را با پشتوانه در سطوح جامعه به کار گیریم و دولت‌هایی که نتوانند کمک مادی و معنوی در این زمینه داشته باشند، کمک‌ها و جایگاه‌هایی که در نظر می‌گیرند از بین می‌رود و باید گفت بستر اجتماعی از بستر اقشار مختلف جدا نیست.

غرضی بیان کرد: اگر می‌بینیم ظرف صد سال گذشته جامعه ما در تورم بوده بخاطر عدم وجود اقتصاد کارآمد است و آنهایی که توان خود را گذاشته‌اند به دلیل ناکارآمدی کمکی به اقتصاد کشور نکرده‌اند.

کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری درباره برنامه‌های خود در پیگیری برنامه‌های هسته‌ای اظهار داشت:‌عضو سازمان ملل هستیم و براساس قوانین بین‌المللی انرژی هسته‌ای را پیگیری می‌کنیم.

وی با اشاره به تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای در زمان دولت خاتمی گفت: زمانی که ما نسبت به حق هسته‌ای خود عقب‌نشینی کردیم غرب دشمنی‌هایش را بیشتر کرد و معتقدم مشکل ایران در مسئله هسته‌ای صرفا بحث ارتباط ایران و آمریکا است، لذا کشوری هستیم که ظرف 250 سال گذشته علیه کسی حمله نکردیم و به دلیل اینکه نمی‌توانند ایرادی از ما بگیرند بحث انرژی هسته‌ای را مطرح کرده‌اند.

غرضی در ادامه تاکید کرد:‌امریکا، اروپا و اسرائیل می‌خواهند به ما مسئله‌ای را تفهیم کنند که اگر بمب اتمی نداشته باشید از شرّ ما رها نمی‌شوید باید بمب تولید کنید تا مانند کره شمالی شوید.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما تنها یک کشور و دولت نیستیم بلکه یک فرهنگ و شخصیت معتبر اسلامی برای خود تعریف کرده‌ایم که تاکید داریم نمی‌خواهیم بمب اتم بسازیم اما غرب با عملکردش می‌گوید نه، باید بمب اتم داشته باشید.

وی با بیان اینکه انگیزاسیون غرب شروع شده است گفت: غرب در پی القاء این است که بگوید شما انگیزه ساخت بمب اتم دارید.

غرضی ادامه داد: با آمریکا تعامل می‌کنیم اما هرگز مذاکره نخواهیم کرد چرا که زمانی که مصدق با آنها مذاکره کرد حکومتش را با کودتا ساقط کردند و آمریکا باید بدانند این ملت تسلیم نمی‌شوند.

وزیر اسبق پست و تلگراف کشورمان با اشاره به انقلاب مشروطه، ملی کردن صنعت نفت و 22 بهمن اظهار داشت: ملتی هستیم که امکان ندارد سلطه خارجی را بپذیریم و کسانی که فکر می‌کنند تعامل با آمریکا مسائل و مشکلات خارجی را حل می‌کند باید بدانند هیچ چیز پشت میز مذاکره حل نمی‌شود.

وزیر اسبق پست و تلگراف کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای جذب نیروهای عظیم خارج از کشور چه راهکاری دارید؟‌ گفت: عزت ایرانی خارج از کشور با عزت ایرانی داخل کشور فرقی نمی‌کند.

وی افزود: چه موقع می‌توانیم روابط بین‌الملل را براساس عزت طراحی کنیم وقتی است که پولی در جیب باشد و آن پول تثبیت شده باشد.

غرضی در ادامه با بیان اینکه این عزت مربوط به حاکمیت ملی و ملت با یکدیگر است خاطرنشان ساخت: سیاست ضدتورمی باید ارزش پول ملی را حفظ کند.

این کاندیدا انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌وقتی به مدت چندین سال متوالی ارزش پول ملی حفظ و اقتصاد فعال شود نخبگان خارج از کشور برای تولید به کشور باز می‌گردند.

وی با اشاره به اینکه تولید زمانی شکل می‌گیرد که تورم از کشور برود اظهار داشت:‌ظرف 50 سالی که فعالیت بسیار وسیعی داشتم من 20 کارخانه را ندیدم که بر روی پای خود بایستد به‌گونه‌ای که کارخانه‌ای طی مدتی باز می‌شد و پس از مدتی بسته.

غرضی خاطرنشان ساخت:‌امروز در کشور وضع به گونه‌ای است که گندم، کره، برنج و بسیاری از وسایل مصرفی و مواد غذایی وارد کشور می‌شود پس بنابراین باید گفت اینها ضدتخصصی و ضدسرمایه و ضدانسجام ملی به شمار می‌آیند.

این کاندیدا انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به راه حل این مشکلات ادامه داد: راه حل این مشکلات زمانی است که پول ملی تصویب شود.

وی اضافه کرد: علت اصلی اینکه بنده بر دولت ضدتورم تاکید می‌کنم این است که این مجموعه جهان به این نتیجه رسیده است که ظرف 2000 سال یا 100 سال دولت‌ها مکلف‌اند که پول ملی را حفظ کنند تا این افتضاحات و وقایع ناجور در نیاید تا اینکه بانک‌ها حرف‌های ناجور نزنند و کسی نیابد بگوید که من تولید کردم و ارزش افزوده را ایجاد کرده‌ام و زمانی که به سراغ آن شخص می‌رویم بگوییم که یا به دلار و یا به واردات وصل است.

غرضی بیان کرد: بنده به عنوان کسی که در خدمت شما برای مدت‌های مدید هستم روش‌های غیرعقلانی و غیرمصنوعی، عزت و افتخار را نصیب نمی‌کند.

کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگری که هدفمندی یارانه‌ها را چطور ارزیابی می‌کنید؟ اظهار داشت:اولین کاری که این دولت باید انجام دهد این است که باید جلوی رشد تورم را بگیرد.

وی با اشاره به ماشینی که در سرازیری می‌رود و نمی‌تواند به یکباره ترمز کند، گفت:‌باید جلوی سرعت این ماشین را گرفت و بعد آرام آرام آنرا به حرکت درآورد.

این کاندیدا انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دولت وقتی بیش از درآمدش هزینه کند تورم ایجاد می‌شود گفت: اگر دولتی بیش از دستاوردهایش هزینه نکند بنابراین تورمی هم ایجاد نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه نباید بیش از درآمدها هزینه کرد، اظهار داشت: انشاءالله بتوانیم روزی ماشین سرعت را به عقب برانیم اما اگر مردم به دولتی رای بدهند که تعهدی نداشته باشد این ماشین متوقف خواهد شد.

غرضی تصریح کرد: مسئولیت با ملت است اگر به شعارهای انتخاباتی و به تعهدات غیرفیزیکی و غیرملموس مردم رای بدهند در این صورت به دولت اجازه داده‌اند که دست به جیب‌شان ببرند.

کاندیدای ریاست جمهوری یازدهم با اشاره به اینکه اگر ملت 55 میلیون رای دادند به اینکه ما دولت ضدتورمی می‌خواهیم و به پای آن ایستادند می‌توانند متوقع باشند، خاطرنشان ساخت: اگر مردم به رقیب دیگری رای دادند که می‌خواهد فرهنگ و یا جوانان را درست کند و به صورت بخشی حرکت کند و بیشتر از درآمدش هزینه کرد بداند که این دولت دست در جیب‌شان کرده و بدون اینکه کسی بفهمد روش دیگری را در پیش گرفته است.

وی در پاسخ به سوال دیگری گفت:‌فرهنگ محصول اجتماعی جامعه است به طوری که جامعه فرهنگ خود را تبیین می‌کند.

این کاندیدا انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه ملت ایران از چند هزار سال پیش تا حالا فرهنگ خود را ساخته است افزود:‌فرهنگ‌های غربی، حاشیه‌ای تاکنون به ایران آمده‌اند ورفته‌اند و من نگرانم که کسی فرهنگ ضدایرانی و ضدملی را تحمیل کند و فکر کند که قدرت سیاسی را بابت این کار به زیر سلطه خود در آورده است.

غرضی در ادامه اضافه کرد:‌بنده شاهد بودم احزاب و گروه‌های سیاسی ظرف دهه 20 به چه شکلی فرهنگ اعتقادی مردم را زیر سوال بردند و چگونه به مذهب و زندگی مردم حمله کردند به گونه‌ای که اگر کسی نماز می‌خواند مسخره می‌کردند و اگر کسی کارخانه‌ای داشت سر آنرا می‌بریدند.

وی اظهار داشت: بعد از اینکه انقلاب به پیروزی رسید تمام کتاب‌هایی را که پهلوی ممنوع کرده بود در کشور به چاپ رساند این در حالی است که اکنون فرهنگ‌های بیگانه شبانه‌روز به کشور تحمیل می‌شوند و باید گفت این فرهنگ‌ تزریقی است.

این کاندیدا انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه فرهنگ عمومی مردم داشتن پول مشروع و زندگی براساس آنچه خود مردم کسب کرد‌ه‌اند است، ادامه داد: اگر کسی بخواهد این مجموعه را از بین ببرد می‌تواند این کار را انجام بدهد ولی پایدار نخواهد ماند.

غرضی افزود: من این تجربه را ظرف 50 سال کسب کرد‌ه‌ام که کسانی که با فرهنگ بیگانه زندگی می‌کنند زندگی‌شان و رسم و رسوم‌شان در طول تاریخ از بین رفته است و فرهنگ ایرانی، اعتقادی، خداپرستی،‌رزق حلال و خانواده است که در ایران از همه جای دنیا بهتر است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص دانشجویان مقیم خارج از کشور افزود: من در سال 1353 در ترکیه بودم و سوال می‌کردم که آیا شما به آمریکا و اروپا برای درس خواندن می‌روید که گفتند ما برای کار می‌رویم نه برای درس خواندن.

کاندیدای ریاست جمهوری یازدهم با اشاره به مقایسه دانشجویان مقیم آمریکا و اروپا با دانشجویان ترکیه اظهار داشت: جوانان می‌توانند به خارج از کشور برای کسب علوم و فنون بروند این در حالی است که از نظر من تفاوت نمی‌کند که کسی در خارج از کشور درس بخواند و یا در داخل ایران.

غرضی با اشاره به اینکه دانشجویان ایرانی مقیم خارجی از دهه 20 تا دهه 50 خریدار داشتند، گفت:‌ بعد از دهه 50 شرکت‌ها و تاسیسات از این دانشجویان استفاده نمی‌کردند و به سراغ دانشجویان جدید می‌رفتند.

این کاندیدا انتخابات ریاست جمهوری مشکلات کسانی را که از ایران با اتکا به پدر و مادر به خارج از کشور سفر می‌کردند را اینگونه توصیف کرد: با این کار ارزش پول ملی کم می شود و این موضوع سبب شد که بسیاری از جوانان به کشور بازگردند.

وی خاطرنشان ساخت: اگر تورم در داخل کشور کنترل شود تخصص‌های افراد به شدت در داخل کشور خریدار دارد.

این کاندیدا انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در 30 سال پیش تخصص‌های گازی، مخابراتی و نفتی اهمیت بسیاری داشت، ادامه داد: در آن دوران هزاران نفر به داخل کشور آمدند و شبکه های عظیمی را ساختند بنابراین انشاءالله با دولت ضدتورمی جواب همه را خواهیم داد.

غرضی در پاسخ به سوال دیگری که تعریف شما از دموکراسی چیست؟ اظهار داشت:‌دموکراسی انعکاس خواسته‌های مردم است در حالی که در اروپا انعکاس آرای مردم به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه مردم‌سالاری کلمه بهتری از دموکراسی در ایران است، عنوان کرد:‌ دموکراسی به دنبال احزاب است اما در مردم‌سالاری گروهی وجود ندارد.

وزیر اسبق پست و تلگراف کشورمان با بیان اینکه تمام گروه‌های سیاسی که در طول 50، 60 سال گذشته اظهار می‌کردند که می‌خواهند در کشور حکومت کنند به آن رسیده‌اند افزود:‌آیا به حکومت رسیدن هدف است یا توانایی در ارائه آرا هدف به حساب می‌آید.

غرضی با تاکید بر اینکه مفهوم اجتماعی دموکراسی قویتر از مفهوم سیاسی آن است تصریح کرد:‌استدلال قویتر از دموکراسی هنوز صورت نگرفته است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص مذاکره با آمریکا بیان کرد: ما مذاکره با آمریکا نخواهیم داشت بلکه تعامل خواهیم کرد.

کاندیدا انتخابات ریاست جمهوری سیاست خارجی را استعداد مجموعه ملت در تعامل با دنیا یعنی بحث‌های اجتماعی و پولی دانست و افزود: ما کشوری هستیم که با هیچ کسی جنگ نداشته و نداریم.

غرضی با اشاره به اینکه متاسفانه کسانی که با ما همکاری داشتند به زیر پرچم آمریکا درآمده‌اند خاطرنشان ساخت: ما با اروپا جنگی نداریم اما اروپا چه مشکلی با ما دارد.

وی با اشاره به اینکه ما با هیچ کس جنگ و گرفتاری نداریم ادامه داد:‌کسانی که برای پول ملی و منافع ما نقشه کشید‌ه‌اند در برابر ایران مقاومت می‌کنند.

کاندیدا انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما با آمریکا کاری نداریم اما آنها در کارهای ما دخالت می‌کنند، اظهار داشت: دولت طرفدار خارجی در ایران عمرش بسیار کم است و کسانی که به این فکر هستند که با تکیه بر قدرت خارجی در ایران زندگی کنند عمرشان کوتاه خواهد بود.

غرضی با بیان اینکه امروز ملت آگاهی‌های سیاسی،‌اجتماعی،‌اقتصادی و فرهنگی وسیعی دارد افزود: مردم به محض اینکه دولت خطایی کند جلوی آن می‌ایستند.

وی با بیان اینکه سیاست خارجی ما مبنای اصولی دارد، اظهار داشت:‌مبنای اصولی خارجی کشور ما عدم جنگ با دیگران،‌دفاع از کشور و دفاع در برابر تجاوز به حساب می‌آید.

کاندیدا انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برنامه های شما برای شاخص‌های اموزشی چیست؟ عنوان کرد: نظام آموزشی ما اجباری و حفظی است به طوری که باید گفت این نظام آموزشی شغل‌زا و زندگی‌زا نیست.

غرضی با بیان اینکه در همه جای دنیا جوانان تا سن 18 سالگی آموزش می‌بینند و پس از آن بر سر شغلی می‌روند اظهار داشت:‌ در نظام ما تا 30 سالگی آموزش افراد به طول می‌انجامد و این تورم‌زا است.

وی با بیان اینکه ما باید نظام آموزشی را متحول کنیم افزود: باید نظام آموزشی را به سمت اشتغال سوق داد نه به سمت مدرک‌گرایی.

کد خبر 215840
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز