همشهری آنلاین: تیم فوتبال بایرن مونیخ با گل دقیقه آخر آرین روبن، دورتموند را شکست داد و فاتح لیگ قهرمانان اروپا شد.

Bayern Munich - Borussia Dortmund

تیمهای بایرن مونیخ و بورسیا دورتموند آلمان از ساعت 23:15 روز شنبه در ورزشگاه ومبلی شهر لندن به مصاف هم رفتند که دیدارشان در پایان به برتری 2 بریک تیم بایرن و قهرمانی این تیم در فصل 13-2012 لیگ قهرمانان اروپا انجامید.

بایرن مونیخ قهرمان لیگ قهرمانان اروپا

در نیمه نخست فینال لیگ قهرمانان اروپا بود که بورسیا دورتموند با همان سبکی که انتظار می‌رفت، انجام یک بازی هجومی بایرن مونیخ را تحت فشار شدیدی قرار داد. شاگردان یورگن کلوپ در 5 دقیقه نخست فشار زیادی روی دروازه باواریایی‌ها آوردند و توسط روبرت لواندوفسکی، مهاجم لهستانی خود که یکی، دو موقعیت نصفه و نیمه داشت، دروازه حریف پر‌آوازه خود را تهدید کردند.

برتری دورتموند در جدال درگیرانه و فیزیکی 2 تیم در دقایق ابتدایی باز هم ادامه پیدا کرد تا اینکه در دقیقه 10 سرانجام توسط یاکوب بلاژیکوفسکی، اولین موقعیت و شوت به سمت چارچوب بایرن مونیخ رقم خورد، هرچند که شوت هافبک لهستانی زردپوشان به بیرون رفت.

بازی از دقیقه 12 کمی حالت متعادل‌تر به خود گرفت اما خیلی طول نکشید که لواندوفسکی با شوتی از بیرون محوطه جریمه بایرن مونیخ، بار دیگر نویر را وادار به واکنش کرد. این بار نویر با کف دست توپ را از روی سقف دروازه‌اش عبور داد تا سومین کرنر برای دورتموند رقم بخورد. این کرنر با ثبت موقعی خطرناک دیگری برای دورتموند همراه بود. در واقع مهمترین موقعیت دورتموند در همین صحنه رقم خورد و آن زمانی بود که یاکوب بلاژیکوفسکی توپ را به داخل دروازه شلیک کرد و نویر به شیوه‌ای ماهرانه آن را با پا به بیرون فرستاد.
دفع شتابزده بازیکنان بایرن مونیخ و زیرتوپ زدن‌های آنها در شبی که حمایت سر و صدای هواداران دورتموند جو ومبلی را برای درخشش زردپوشان وست‌فالن مساعد کرده بود ادامه داشت اما از دقیقه 20 عملکرد باواریای‌ها بهتر شد و آنها بر بازی سوار شدند. هر چه گذشت فشار حملات باواریایی‌ها بیشتر شد و چه بسا اگر آرین روبن قدر دو موقعیت‌‌های تک به تکی که در دقایق 31 و 42 به دست آورد را بهتر می‌دانست، بایرن پیروز راهی رختکن می‌شد. بایرنی‌ها در دقایق میانی نیمه اول نیز با ضربه سر ماریو ماندزوکیچ تیر افقی دروازه دورتموند را به لرزه درآوردند.

در نیمه دوم برخلاف نیمه نخست دو تیم بازی محتاطانه را در دستور کار قرار دادند هرچند بایرن مونیخ تمایل بیشتری برای فشار آوردن به حریف نشان می‌داد و متعادل‌تر بازی می‌کرد. در 10 دقیقه نخست نیمه دوم بیشتر در یک سوم میانی زمین دنبال شد اگرچه باواریای‌ها همچون نیمه اول نیم نگاهی به حمله از جناحین توسط آرین روبن و فرانک ریبری داشتند.

یکی از این موقعیت‌ها منجر به کرنری شد که در یک کش و قوس به گل نخست بازی برای بایرن مونیخ تبدیل شد. فرانک ریبری با پاسی فوق‌العاده سه مدافع پیش رویش را محو کرد تا توپ را به روبن برساند. روبن هم با ارسال عرضی ماریو ماندزوکیچ را با دروازه خالی دورتموند تنها گذاشت تا او باواریایی‌ها را پیش بیندازد. اگرچه پاس گل به نام روبن ثبت شد اما کار اصلی را در رقم خوردن این گل ریبری انجام داد.

بایرن مونیخ قهرمان لیگ قهرمانان اروپا

پس از این گل بایرن یکی دو موقعیت جدی داشت تا دروازه دورتموند را تهدید کند اما جریان بازی به یکباره به سود دورتموند تغییر کرد و در جریان یک ضد حمله مارکو رویس صاحب توپ شد اما با خطای شدیدی که دانته، مدافع برزیلی بایرن مونیخ در محوطه جریمه باواریایی‌ها انجام داد نقش بر زمین شد تا نیکلا ریتزولی، داور ایتالیایی بازی را مجبور کند به نشانه اعلام خطای پنالتی در سوت خود بدمد. این پنالتی را ایلکای گوندوگان، هافبک ترک‌تبار دورتموندی‌ها به گل تبدیل کرد تا کار به تساوی کشیده شود.

این گل دورتموند را به بازی برگرداند و به شاگردان یورگن کلوپ انگیزه‌ای مضاعف برای شدیدتر کردن دامنه حملات‌شان کرد هرچند این حملات مقطعی بود و بایرن پس از مدت کوتاهی دوباره کنترل بازی را به دست گرفت و با حملات زهردار از جناحین دروازه حریف را تهدید کرد. یکی از جدی‌ترین موقعیت‌ها، در صحنه‌ای رقم خورد که روبن در‌ آن فرصت باز کردن دروازه خالی دورتموند را از دست داد.

بازی در ده دقیقه پایانی حالت متعادل‌تری به خود گرفت هرچند که باز هم بایرن مونیخ دو سه موقعیت خطرناک به دست آورد و در یکی از همین موقعیت‌ها بود که توسط آرین روبن به گل دوم خود رسید.باز هم همکاری فرانک ریبری و روبن ثمر داد تا بال هلندی باواریای‌ها در سومین موقعیت تک به تکی که با وایدن‌فلر داشت، توپ را درون دروازه بفرستد و زمینه‌ساز پیروزی تیمش شود.

به این ترتیب طلسم ناکامی‌ها بایرن مونیخ در فینال لیگ قهرمانان اروپا شکسته شد تا یوپ هاینکس با خاطره‌ای خوش با دنیای فوتبال وداع کند.

کد خبر 215838
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز