همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت: سه شیفت کار کردن معلمان با کرامت آنها سازگار نیست. چگونه می‌شود با این وضع حقوق و امنیت شغلی، دغدغه معیشت نداشت و به جایگاه واقعی معلمی رسید؟ معلم فقیر در شان ایران سربلند نیست.

محمد باقر قالیباف

محمد باقر قالیباف در جمع کثیری از معلمان با انتقاد از این که اکنون بیشتر معلمان در کشور ما به دلیل دغدغه معیشتی دو شغله‌اند و اگر این طور نباشد قادر به اداره زندگی نیستند، گفت: سه شیفت کار کردن معلمان با کرامت آنها سازگار نیست. چگونه می‌شود با این وضع حقوق و امنیت شغلی، دغدغه معیشت نداشت و به جایگاه واقعی معلمی رسید؟ معلم فقیر در شان ایران سربلند نیست.

وی ضمن تشریح مشکلات مختلف موجود در کشور به مشکلات این قشر زحمتکش پرداخت و برنامه‌های خود برای ارتقای وضعیت معلمان را ارائه کرد.

شهردار تهران در ابتدای سخنان خود با تکریم مقام معلمی عنوان کرد: وقتی نام معلم شنیده می‌شود، در ذهن هر انسان منصفی تبلور پاکی‌ها، زیبایی‌ها، صبر، محبت، صداقت و قناعت نقش می‌بندد.

هدف نهایی در نظام اسلامی رشد و تعالی انسانهاست

قالیباف همچنین با تاکید بر این که هر مسیر و راهی در زندگی به جز هدف رشد و تعالی انسان در این دنیا، باطل است، گفت: ما این مهم را از بزرگان دین، فقها، ائمه اطهار (ع) و اهل بیت (ع) آموخته‌ایم و اگر در نظام اسلامی که با این همه مجاهدت و مبارزه شکل گرفته است هدفی غیر از این را دنبال کنیم، مسیر را گم کرده‌ایم.

وی با اشاره به اقدامات فرهنگی و اجتماعی شهرداری و لزوم فعالیت در راستای رشد و تعالی انسان عنوان کرد: در فرهنگ دینی برای آموزش هدف غایی و نهایی نجات انسانها است. از این جهت است که گفته‌اند پیامبران آموزگاران حقیقی بشریت هستند و تمام معلمان ادامه دهنده مسیر پیامبران الهی هستند؛ چون با پرورش روح و جان انسان‌ها یک جامعه سروکار دارند.

چالش امروز ما خلاء مدیریت کارآمد است

شهردار تهران با بیان این که معتقدم در آموزش و پرورش سرمایه انسانی زیادی وجود دارد، عنوان کرد: در حال حاضر و در شرایطی که بهترین منابع انسانی را در اختیارداریم؛ مدیریت، حلقه گم شده‌ای است که مانع استفاده درست از این سرمایه‌ها می‌شود.

وی افزود ما در دهه 80 هم نفت را 10 دلاری فروختیم و هم 120 دلاری؛ ولی تفاوتی در کیفیت و سطح زندگی مردم ایجاد نشد. اینکه ما بزرگترین سرمایه‌های مادی و انسانی را در اختیار داریم و نمی‌توانیم از آنها به نحو درستی استفاده کنیم ناشی از فقدان یک مدیریت کارامد و عقلانی است.

مشکلات معیشتی و کاهش منزلت اجتماعی دو دغدغه اصلی معلمان ما است

قالیباف با بیان اینکه مشکلات معیشتی و کاهش منزلت اجتماعی دو دغدغه اصلی معلمان در کشور ما است، افزود: مطالبات معلمان فقط مطالبات مادی نیست، اما این حرف به معنای آن هم نیست که دولت وظیفه اصلی و اضطراری خویش در رفع مشکلات معیشتی معلمان را به فراموشی بسپارد. مسئله معیشت و ارتقای هر چه بیشتر جایگاه معلمان در جامعه و نظام اداری ما اولویتی است که بی توجهی به آن به معنای بی توجهی به آینده سرنوشت جامعه است.

سه شیفت کار کردن معلمان با کرامت آنها سازگار نیست

شهردار تهران با انتقاد از این که اکنون بیشتر معلمان در کشور ما به دلیل دغدغه معیشتی دو شغله‌اند و اگر این طور نباشد قادر به اداره زندگی نیستند، گفت: معلمان ما به دنبال رزق حلال هستند و جز این که برای گذران زندگی دو شغله باشند یا چند شیفت کار کنند راه دیگری ندارند.

قالیباف افزود: سه شیفت کار کردن معلمان با کرامت آنها سازگار نیست. چگونه می‌شود با این وضع حقوق و امنیت شغلی، دغدغه معیشت نداشت و به جایگاه واقعی معلمی رسید؟ معلم فقیر در شان ایران سربلند نیست.

مظلومیت فرهنگ در وضعیت معلمان نمایان است

شهردار تهران با تاکید بر اهمیت فرهنگ در یک جامعه به ویژه جامعه دینی عنوان کرد: فرهنگ مظلوم است. دلیل اینکه معلمان در تنگنای معیشتی هستند نگاه نادرستی است که به فرهنگ وجود دارد. فرهنگ مظلوم است و مظلومیت فرهنگی هم در وضعیت معلمان نمایان است. ما نگاهمان را باید به فرهنگ تغییر دهیم. فرهنگ اساس قدرت ملی ماست. فرهنگ مصرف کننده نیست. تولید فرهنگی مولد قدرت ملی است.

مدیریت سیاست زده عامل اصلی مشکلات امروز

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود به تحلیل اوضاع اقتصادی پرداخت و گفت : باید توجه کنیم وضعیت دشوار اقتصادی امروز گرچه ظاهری اقتصادی دارد ولی راه حل آن اقتصادی نیست؛ بلکه همانطور که ریشه مشکلات اقتصادی امروز مدیریتی است؛ پس راه حل آن هم مدیریتی است. بر این اساس است که تاکید می‌کنم با حل و رفع چالش مدیریتی و تحقق یک مدیریت جهادی دارای کارنامه و برنامه این نابسامانی اقتصادی ظرف دو سال قابل ساماندهی است.

نگاه سیاست زده در حوزه فرهنگ و آموزش فاجعه است

قالیباف ادامه داد: مثال مشخص سیاست زدگی این است که وقتی یک رئیس جمهور اصلاح طلب یا اصولگرا بر سرکار می‌آید در سازمان‌های زیر مجموعه دولت از وزیر تا فراش راجابه جا می‌کند. این یعنی اینکه انتصاب‌ها و جابجایی‌ها نه بر اساس شایستگی‌ها و لیاقت‌ها بلکه بر اساس ملاحظات باندی و گروهی است. سوال من این است که این نوع تغییر و تحولات بر اساس کدام منطق دینی و انقلابی قابل دفاع است؟ نگاه سیاست زده به هر حوزه‌ای مخرب است اما در حوزه فرهنگ و آموزش فاجعه است.

وی گفت: روند معقول و اصولی در انتصاب این است که فرد مسئول باید به نظام اسلامی و ولایت فقیه عشق بورزد و همچنین مدیر لایق و کارآمدی باشد. با احراز این دو شرط، دیگر اینکه فردی مخالف من یا موافق من است مهم نیست و من اگر او را بر اساس اینکه جزیی از گروه من نیست کنار بگذارم کاری غیرانقلابی و خلاف مصالح نظام انجام داده‌ام.

قالیباف ادامه داد: تضمین این حرف بنده هم کارنامه و عملکردی است که داشته‌ام. در زمان مدیریت من در شهرداری کسانی بوده اند که مخالف دیدگاه‌های بنده بوده‌اند و با وجود اینکه در اوایل خدمتم در شهرداری به عنوان مثال یک نفر از همین منتقدان؛ معاون یکی از مناطق بود امروز به عنوان یکی از معاونان شهردار در حال کار و خدمت است و بنده وقتی که دیدم ایشان آن دو ویژگی را که عرض کردم دارد دلیلی ندارد که از توانایی‌اش استفاده نکنم.

مطالبات معلمان را می‌دانم و برای فراهم کردن آنها برنامه دقیق دارم

قالیباف تاکید کرد: اطمینان می‌دهم در صورت توفیق خدمت، در هر شرایط اقتصادی و حتی در شرایط تحریم، برای خوب اداره کردن دو وزراتخانه مهم آموزش و پرورش و آموزش عالی، هیچ بهانه‌ای باقی نگذارم. بنده مطالبات معلمان را می‌دانم و برای فراهم کردن آنها برنامه دقیق دارم.

تمام توانم را برای جبران زحمات معلمان به کار خواهم گرفت

شهردار تهران در پایان خطاب به معلمان حاضر در جلسه گفت: به شما که آبرو و وقت خود و خانواده را در کلاس مدرسه گذاشتید این قول را می‌دهم که به فضل الهی و به کمک یکایک شما و ارواح طیبه شهدا، تمام توانم را برای جبران زحمات و ایثارگری‌های شما عزیزان بکار گیرم.

کد خبر 215405
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز