گروه محیط‌زیست: درحالی‌که بسیاری از گونه‌های زیستی کشور با خطر انقراض مواجه است و کارشناسان همواره نسبت به حفاظت و صیانت از تنوع زیستی هشدار می‌دهند.

اما سازمان محیط‌زیست به‌عنوان یکی از متولیان اصلی حفاظت از تنوع زیستی به‌دلیل کمبود تجهیزات و نیروی انسانی برای حفظ تنوع زیستی و سایر وظایف خود با مشکلات جدی مواجه است به‌ویژه کمبود اعتبارات به این مشکلات دامن زده است. با وجود این، روز گذشته اعتبارات سال‌92 سازمان محیط‌زیست با کاهش 35درصدی به تصویب کمیسیون تلفیق رسید.

معاون توسعه، مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان محیط‌زیست با بیان اینکه فراکسیون محیط‌زیست مجلس هیچ دفاعی از کاهش 35درصدی بودجه محیط‌زیست در سال‌جاری نکرد در این‌باره گفت: در کمیسیون تلفیق معافیت محیط‌زیست از پرداخت هزینه‌های دادرسی و مجوز محیط‌زیست برای استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی در حمایت از مشارکت‌های مردمی حذف شد. محمد نوری امیری در گفت‌وگو با مهر افزود: اعتبارات سال92 سازمان محیط‌زیست با کاهش چشمگیری نسبت به سال گذشته با یک افت 35درصدی در کمیسیون تلفیق تصویب شده و از سوی دیگر اعتبارات زیست‌محیطی دیگر دستگاه‌ها در سال‌جاری کاهش 20درصدی دارد.

این گزارش می‌افزاید روز ۲۲‌می ‌(برابر با اول خرداد) با هدف افزایش آگاهی‌های عمومی درباره اهمیت تنوع زیستی، از سوی سازمان ملل «روز جهانی تنوع زیستی» نامگذاری شده است. تنوع زیستی انواع حالت‌های حیات روی کره زمین را دربر‌می‌گیرد. به‌عبارت دیگر این مفهوم در برگیرنده انواع حیوانات، میکرو ارگانیسم‌ها، گیاهان و اکوسیستم‌های در برگیرنده این موجودات است. کشور ما نیز که از سال۱۳۷۵ به کنوانسیون تنوع زیستی سازمان ملل پیوسته است متعهد به حفاظت از تنوع زیستی است. با وجود این، بسیاری از زیستبوم‌های ایران ازجمله تالاب‌ها نظیر ارومیه، پریشان و بختگان خشک شده و دشت‌ها، رویشگاه‌های طبیعی حتی جنگل‌ها از تخریب‌های ناشی از اجرای طرح‌های عمرانی مصون نمانده و به همین دلیل حفظ و احیای گونه‌های جانوری و گیاهی با چالش‌های فراوانی روبه‌روست.

آنطور که اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت هشدار داده یک‌سوم گونه‌های جانوری و گیاهی در سراسر جهان با تهدیدات جدی مواجه است. براساس گزارش منتشر شده از سوی این اتحادیه در مجموع ۴۷ هزار و ۶۷۷ گونه گیاهی و جانوری در سراسر جهان در فهرست قرمز(گونه‌های در معرض انقراض) این اتحادیه قرار دارند.

 

کد خبر 215346

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز