سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: خاتمی درسخنانی در دانشگاه پالرمو گفت: گفت وگو نه‌مناظره، نه میانجیگری و نه مجبور کردن دیگری به سکوت است ، گفت و گو یعنی" جلب توجه دیگران به رنج دیگری ".

 به گزارش ایرنا از رم، روزنامه"اونیره" در شماره روز سه‌شنبه خود در مطلبی به‌سفر سید محمد خاتمی رییس مرکز گفت و گوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها به ایتالیا و حضور وی در شهر پالرمو در جزیره سیسیل اشاره کرده و می‌نویسد: رییس جمهور سابق جمهوری اسلامی‌ایران که امروز ریاست سازمان بین‌المللی گفت و گوی بین فرهنگ‌ها وادیان را در کشورش بر عهده دارد، در ادامه سفر دوره‌ای خود به شهرهای ایتالیا روز گذشته وارد پالرمو شد.

ارگان اسقف‌های ایتالیا می‌افزاید: جامعه کلیسایی این شهر که به گفت و گوی میان ادیان بویژه به روابط با ایران توجه دارد ، در انتظاراو بود و از وی استقبال شایانی به عمل آورد.

گفتنی است که از دو سال پیش دانشگاه الهیات سیسیل با همکاری انجمن آناستازیس شهر رم و مرکز" پدرو آروپه " درشهر پالرمو توافق دو جانبه‌ای را در راستای همکاری‌های علمی با دانشگاه اصفهان به امضا رسانده‌اند.

از این رو تالار دانشکده الهیات پالرمو روز گذشته شاهد مناظره‌ای در باره " معنویات راه گفت وگو میان تمدن‌ها" بود که طی‌آن خاتمی به سووالات موریس بورامانس استاد موسسه پاپی مطالعات عربی-اسلامی، ماریانو کروچاتا رییس بخش تئولوژی‌ادیان دانشگاه پالرمو و خانم پاتریتزیا لندینارا رییس دانشکده علوم تربیتی و جانی نوتاری رییس موسسه" آروپه " پاسخ داد.

بنوشته این روزنامه" خاتمی درادامه بسردی روابط میان اسلام و مسیحیت خاتمه داده و جدایی میان این دو دین رااز میان برداشت". وی دراین خصوص به‌مقایسه داستان یعقوب در کتاب آفرینش که براساس آن زمین و آسمان توسط نردبانی به یکدیگر متصلند و آیه‌ای از قرآن (مجید)که خداوند ریسمان خود را بسوی انسان دراز کرده پرداخت و گفت : آخرین پله نردبان و سر ریسمان هر دو به زمین متصلند.

وی دراین خصوص توضیح داد که انکار زمین یا بستن چشمان خود در مقابل ابعاد مادی زندگی انسان یعنی تبدیل کردن انسان به یک فرشته جعلی .

بنابراین کسی که پاهایش برروی زمین تکیه نداشته‌باشد سرش به‌آسمان معنوی نمی رسد بلکه در میان افکار باطل سیر می‌کند.

اونیره می‌افزاید: باید گفت که استدلال خاتمی و رابطه میان دین و عقل، پذیرش اصولی که بر روی آن بیانیه جهانشمول حقوق بشر بر آن استوار است و ضرورت کنار گذاشتن غرورو داشتن تواضع‌قلب برای گفت وگوی حقیقی رامی‌طلبد.

خاتمی سپس به‌اهمیت ملاقات جمعه گذشته خود با پاپ پرداخته و گفت: میان اسلام و مسیحیت سوء تفاهم‌های قدیمی وجود دارد،اما عامل اصلی آن دین نیست بلکه علل آن اقتصادی و سیاسی است که متاسفانه این دلایل از دین استفاده منفی می‌نمایند، ما باید این سوء تفاهم‌ها را مهار کنیم. نباید گذاشت که قدرتمندان و سیاسیون از احساسات دینی بصورت زشت استفاده نمایند.

بنوشته اونیره خاتمی تاکید کرد: شاید پاسخ من در دانشگاه گریگوریان درباره ملاقاتم با پدر مقدس که گفتم جراحت‌ها وسیع و عمیق‌است و نمی‌توان انتظارداشت که فقط بایک ملاقات بتوان آنرا برطرف نمود ، نیز زایده همین سوء تفاهم‌ها باشد. اما امیدواریم که این گامی به‌جلو برای درمان جراحت‌ها باشد. من بسیارخشنودم وامیدوارم که‌اینگونه ملاقات‌ها بتواند ثمرات مثبتی برای کل جهان داشته باشد.

 

کد خبر 21532

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز