چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین - هلن‌صدیق بنای: لپ‌تاپ یک وسیله کاربردی است که در آینده نزدیک به یک وسیله ضروری همگان تبدیل خواهد شد. به همین دلیل هنگام خرید، نه باید تنها به زیبایی، رنگ و مارک آن اکتفا کنید.

laptop

در سال‌ 1995، لپ‌تاپ‌ها زشت بودند. البته نه تنها زشت، بلکه سنگین و گران نیز بودند. صفحه نمایش کوچک، صفحه کلید ناخوشایند، بسیار کند و ... خوشبختانه، لپ تاپ‌های مدرن نسل جدید به طور کامل متفاوت هستند. آنها سبک‌، سریع تر، بی‌نهایت متنوع تر و ارزان تر از قبل هستند.

یک مدل از این لپ تاپ‌ها در سه ماهه اول سال 2010، به تعداد 50  میلیون در سراسر جهان فروخته شد. امروزه انواع و اقسام  گسترده‌ای از لپ تاپ‌ها را در بازار می‌توان، پیدا کرد. لپ تاپ‌های جایگزین کامپیوتر‌های سنگین، با توانایی و سیستم‌های بالا برای علاقمندان به بازی و ... حتی نوت بوک‌هایی ارزان برای یادداشت برداری نیز وجود دارد.

بنابراین شما باید بدانید که دقیقا به دنبال چه چیزی هستید. اینجا ما به نکاتی که باید در هنگام خرید به آن توجه کنید، می‌پردازیم.


نوع کاربری لپ‌تاپ

لپ‌تاپ را برای چه منظور و کاربردی می‌خواهید؟ مطمئنا،همه ما به دنبال یک نوع و یک کیفیت از لپ‌تاپ نیستم. به همین منظور شما باید، قبل از هر چیز نوع برنامه و کاری که توسط لپ‌تاپ می‌خواهید، انجام دهید را مشخص کنید. بعد از آن بودجه خرید و هزینه‌ای که می‌توانید برای آن درنظر بگیرید، مشخص کنید.

در آخر می‌توانید بهترین سیستم در محدوده قیمت و ویژگی‌هایی که شما برای کار خود نیاز دارید، انتخاب کرد. اگر بودجه شما برای یک سیستم خوب با نیاز‌های شما کفایت نمی‌کند، بهتر است، برای کار خود به خرید یک کامپیوتر‌ رومیزی خوب بسنده کنید.


عمر باطری

عمر باطری در نوع کار و کاربری شما بسیار حائز اهمیت است. این امر را هنگام چیدن سیستم یک لپ‌تاپ که بصورت مرتب در حال کار است، توجه و محاسبه می‌کنند. لپ‌تاپ‌ها باریک وسبک هستند. طراحان توجه بیشتری به سبک بودن،  یک‌دستی و جمع و جور بودن آن دارند. یعنی با طراحی بدنه یکپارچه باتری ‌آنها غیر قابل جابجایی است.

لپ‌تاپ

 و در حال حاضر، غیر ممکن  است که بتوانید یک باتری پشتیبان و یدکی خریده تا عمر باطری خود را افزایش دهید. به همین خاطر همیشه در شک و تردید در برابر عمر باتری ادعا شده، خواهید بود.

اگر بنا به ضرورت، نیاز هست که از باطری لپ‌تاپ در سفر، خارج از منزل و... استفاده کنید، باید به باطری توجه کنید. در غیر این صورت، قطع بی موقع سیستم هنگام کار و تکرار آن موجب آزار و اذیت شما خواهد شد. بنابراین به کیفیت، ظرفیت و عمر باطری لپ‌تاپ هنگام خرید دقت کنید.

البته این نکته را هم فراموش نکنید که عددی را که سازنده لپ تاپ تایین کرده است از طریق  محاسبه میزان نور مصرفی در یک مانیتور است. حال اگر شما در آن واحد، فیلم نگاه کنید یا برنامه‌ و اپلیکشن‌های مختلف اجرا کنید، ظرفیت باطری شما از زمان ادعا شده، کمتر خواهد شد. حتی  این ظرفیت هنگام بازی‌های کامپیوتری نیز پایین‌ترخواهد آمد. فضای خالی لپ‌تاپ هم در این میان بی‌تاثیر نیست. یعنی هرچقدر لپ‌تاپ فضای خالی بیشتر داشته باشد، مصرف باطری کمتر است.

اندازه و وزن

لپ‌تاپ‌های سنگین به نوعی عامل کشتن تحرک هستند. به همین خاطر در سال 2011، سازنده و پردازنده کامپیوتر اینتل، شروع به تمرکز بر روی سیستم‌های سبک وزن، با وزنی حدود 3 پوند برابر با 1.300 کیلوگرم کرد. او در این کار از پردازنده‌هایی با ولتاژ فوق العاده پایین استفاده کرد.

توجه و تمرکز او روی دیسک درایوها، قابلیت حمل آسان، عمر باتری طولانی و قیمت مناسب دستگاه‌های او را موفق گرداند. ولی با این وجود، این لپ‌تاپ‌ها برای برخی از کاربران به اندازه کافی قدرتمند نبود.

در حال حاضر، وزن لپ‌تاپ‌ها در سایز و انداز 15 اینچ (38 سانتی متر) اغلب حدود 5 پوند یعنی 2.300 کیلو گرم است. بعضی دیگر در همین ابعاد وزنی برابر با  3.600 کیلوگرم نیز دارند.  این وزن در هنگام حمل و نقل به صورت روزانه از خانه به دانشگاه یا دفتر و محل کار  بسیار سنگین است.

شما باید برای پیدا کردن یک وزن مناسب بین مارک‌های تجاری جستجو کنید. وزن یکی از فاکتورهای مهم در استفاده راحت از لپ‌تاپ است. وزن خوب نگرانی شما را هنگام حمل و نقل برطرف می‌کند.

توجه و رعایت این گزینه در انتخاب لپ‌تاپ‌ کمی از لحاظ هزینه گران می‌شود. حال برای رفع این گرانی و سبک بودن لپ‌تاپ شما مجبور هستید از لپ‌تاپ‌های سایز کوچک استفاده کنید که عملکردی مشابه در ابعاد کوچک‌تر دارند.( یعنی 13 اینچی)

ناگفته نماند این سایز ممکن است فشار زیادی به چشمان شما وارد سازد. ولی با این حال اولویت بندی گزینه‌ها با شما و نیاز‌های کاری شما است.
وضوح و دقت صفحه نمایش‌

یکی از ویژگی مهم دیگر در هنگام خرید یک لپ تاپ، توجه به صفحه مانیتور یا نمایش‌گر آن است. شما باید بر اساس زمان استفاده، منظور مدت زمان نگاه کردن به مانیتور و نوع کاربرد چون؛ بازی، خواندن، نوشتن، کار گرافیکی، تماشای فیلم، کارحسایداری و... دست به انتخاب دقت صفحه نمایشگر بزنید.

در هنگام انتخاب یک لپ تاپ، فکر می‌کنید که چه مدت از زمان شما صرف خیره شدن به روی صفحه نمایش است. شما دوست دارید که صفحه نمایش به اندازه کافی بزرگ باشد تا انواع داده‌ها و برنامه‌های خود را راحت نگاه کنید، البته بدون ایجاد هیچگونه فشار به چشم‌ها...

سه اندازه معمول از صفحه نمایش در صنعت لپ‌تاپ‌ها وجود دارد. اول 13 اینجی که برابر با 33 سانتیمتر است. دوم 15 اینچی که برابر با 38 سانتیمتر است و در آخر 17 اینچی که برابر با 43 سانتیمتر است.

کوچکترین سایز در گروه به دلیل قابلیت حمل آسان، اغلب از جاگذاری دیسک‌های دی وی دی در بدنه آنها خوداری می‌شود. به همین خاطر این لپ‌تاپ‌ها نازکتر و سبک‌تر هستند. سیستم‌های سنگین نیز به عنوان جایگزین، کامپیوترهای رومیزی عمل می‌کنند.

قابل حمل هستند ولی نه به صورت روزانه و دائم...آنها بزرگترین دسته از لپ‌تاپ ها هستند، بسیار بزرگ که دارای نور کافی، صفحه نمایش با وضوح بالا، سخت افزار قدرتمند و... هستند. وزن آنها حدود 10 پوند چیزی برابر با 4.5 کیلوگرم است. سایز‌های دیگری هم هست که بسیار متنوع هستند و بسته به سلیقه و انتخاب شما دارد.

البته سازندگان لپ‌تاپ‌ها اغلب به استفاده از صفحه نمایش با وضوح پایین تر برای کاهش هزینه‌ها سفارش می‌کنند. اما اگر شما در حال مقایسه دو لپ‌تاپ هستید که یکی دارای صفحه نمایش با وضوح بالا و دیگری نمایش اچ‌دی است، بهتر است نمایش HD با امکان ارتقاء را انتخاب کنید.
لپ‌تاپ
پردازنده‌ها و کارت گرافیک

پردازنده و کارت گرافیک یک کامپیوتر در اجرای برنامه‌ها نقش عمده‌ای به عهده دارند. اساسا تمامی وظایف اجرا و در کل همه چیز را ما از آنها انتظار داریم.

لپ‌تاپ‌های مدرن دارای پردازنده‌های سریع تر و کارآمد‌تر هستند. آنها دارای پردازنده‌های با ولتاژ فوق العاده پایین هستند. البته پردازنده‌هایی که دارای تراشه‌های چهار هسته‌ای هستند دارای عملکرد قدرتمندی هستند.

با این وجود، پردازنده‌های دو هسته‌ای نیز دست کمی از آنها ندارند. کارت گرافیکی نیز نقش مهمی در اجرای برنامه‌های فتوشاپ، پخش برنامه‌های ویدیویی، فیلم‌ها، بازی‌های کامپیوتری و.. دارد.

در بسیاری از لپ‌تاپ ها استفاده از گرافیک فشرده به جای تراشه‌های گرافیکی استفاده می‌شود. این امر قدرت سیستم را کم و نیز استفاده از باطری را نیز کاهش می‌دهد. این مسئله برای کاربر متوسط ​​لپ‌تاپ تاثیر زیادی ندارد. برای چنین کاربری  دو گزینه  هارد دیسک و حافظه  مهم تر است.

هارد دیسک و حافظه  

سال‌ها همه لپ‌تاپ‌ها، داده‌ها را روی دیسک‌های فیزیکی به نام هارد دیسک ذخیره می‌کردند. البته هنوز هم بسیاری از آنها این کار را انجام می‌دهند.

اما سریعتر از این درایوها، درایو‌های حالت جامد است که با استفاده از حافظه مبتنی بر سیلیکون در حال تبدیل شدن، مقرون به صرفه و شایع تر در رایانه های همراه است.  از آنجا که این دیسک‌های به قطعات متحرک متکی نیست در کامپیوترهای قابل حمل که تمایل به دریافت ضربه و تکان دارند، قابل اعتمادتر هستند.

البته آنها گران هستند و از طرفی ذخیره سازی اطلاعات نیز تقریبا به همان اندازه اولیه‌ها است.

از آنجا که فضای ذخیره سازی ممکن است یکی از نگرانی شما درانتخاب لپ‌تاپ باشد، بهتر است در این مورد دقت شود. نیاز شما به فضای بیشتر برای ذخیره اطلاعاتی چون عکس، موسیقی، فیلم و... ایجاب می‌کند که هارد و رم لپ‌تاپ خود را بالاتر انتخاب کنید.

هرچقدر برای ذخیره اطلاعات حافظه و یا RAM بیشتری داشته باشید، بهتر است . این مسئله در اجرای برنامه‌های نیز بسیار تاثیر گذار است. یادتان نرود، حافظه بیشتر به سهولت کار، سرعت بیشتر و کاهش مصرف باطری لپ‌تاپ کمک می‌کن.

 اگر شما به بیش از128 GB  فضا برای ذخیره سازی نیاز دارید، بهتراست به یک هارد درایو سنتی، روی آورید یا اینکه هزینه‌ای برای ارتقاء هاردتان بپردازید.

آیا شما نیاز به یک درایو نوری دارید؟

دیسک نوری در سال 1958 توسط دیوید پل گرج ابداع شد. دیسک نوری نسل سوم درایو‌ها معروف به بلو - ری Blu-ray در سال 2006 به بازار معرفی شد.

این درایو‌ها قابلیت‌های مختلفی اعم از نوشتن بر روی آنها، نصب برنامه‌های کاربردی، گوش کردن به سی‌دی‌های صوتی و...دارند. این نوع دیسک می‌تواند تا 25 گیگابایت در هر لایه و در مجموع 50 گیگابایت داده را بر روی دیسک ذخیره کند.

در حال حاضر، این دیسک نوری یا  Blu-ray  بیشتر برای ذخیره ویدئو با وضوح بسیار بالا به کار برده می شود. با این توضیحات، آیا دی وی دی و سی دی شما برای کارهای شما کافی نیست؟ اگر این دو دیسک جواب‌گوی نیاز‌های ذخیره سازی شما هستند، دیگر نیازی به هزینه بر روی درایو نوری که بسیار هم گران است، نیست.

سعی کنید از یک گزینه‌های جانبی و ارزن‌تر برای جابجایی داده‌ها از اینترنت به کامپیوتر و برعکس و یا از کامپیوتری به کامپیوتر دیگراستفاده کنید، گزینه‌هایی چون هارد دیسک خارجی و فلش مموری‌ها برای این کار بسیار مناسب هستند. با این وجود باید مطمئن باشید که لپ تاپ شما تمام پورت‌ها را دارد.

لپ‌تاپ

پورت‌های لپ تاپ

یکی از عواملی که در خرید مدل‌های مختلف لپ‌تاپ، نقش تعیین‌کننده‌ای برای کاربر ایفا می‌کند، پورت‌های آن است. هر یک از کاربران بسته به نیاز روزمره خود انتظارات متفاوتی از پورت‌های موجود در لپ‌تاپ دارند.

برای مثال؛ افرادی که مصارف صنعتی از کامپیوتر دارند به پورت سریال Com نیاز ‌دارند، و فردی که پرینتر قدیمی دارد به پورت LPT  یا همینطورفردی که کاربرد چندرسانه‌ای از لپ‌تاپ خود دارد، به پورت‌هایی نظیر فایر وایر(Firewire) یو اس بی (USB) ،  و HDMI و...نیاز داشته باشد.

هر یک از این پورت‌ها کاربرد‌ و پروتکل‌ ارتباطی و ظاهر متفاوتی دارند. هنگام خرید، دقت کنید و از وجود پورت‌های مورد نیاز خود اطمینان حاصل کنید. در غیر اینصورت ممکن است، دستگاه مورد نیاز قادر به اتصال به لپ تاپ شما نباشد. در نتیجه برای این اتصال، شما باید یک هزینه اضافی پرداخت کنید.

پورت‌های که باید به طور عمومی در نظر گرفته شود پورت HDMI  برای خروجی ویدیو به تلویزیون است. پورت اسلات کارت SD  برای دانلود عکس‌های دوربین‌های دیجیتال به لپ‌تاپ است، پورت اتصال اینترنت و  پورت اتصال وای فای است.

بنابراین بسیار مهم است که هنگام خرید به پورت‌های موجود در لپ‌تاپ مورد نظر، دقت کنید.

نکته دیگر اینکه اگر شما می‌خواهید برای چند سال متمادی با لپ‌تاپ خود کار کنید. حتما از قابلیت ارتقاء، تعمیر و تعویض باطری آن اطمینان حاصل کنید. چرا که با پیشرفت و تغییر روز‌ افزون فن‌اوری، ابزار و قطعات لپ‌تاپ‌ها هم دائما درحال توسعه و تغییر هستند. اگر به این نکته توجه نشود، مجبور به خرید یک لپ‌تاپ جدید که یک هزینه سنگین است، خواهید شد.

عوامل امنیتی

ما کوهی از اطلاعات شخصی را در کامپیوترهای خود داریم. همیشه خطر درهنگام ذخیره سازی اطلاعات دیجیتالی بر روی اینترنت، سی‌دی ، سرقت و.. وجود دارد. اما در لپ‌تاپ‌ها این خطر بالاتر و بیشتر است.

از طرفی لپ‌تاپ‌هایی با قدرت امنیتی بالا که شرکت‌های سازنده آن را نوید می‌دهند، وجود دارند. برخی از لپ‌تاپ‌ها به طور خاص برای کاربران کسب و کار و سرمایه گذاری که این نگرانی را در ذهن دارند، ساخته شده است.

برای مثال؛ وجود اسکنر که اثر انگشت کاربر را ثبت می‌کند در بیشتر کامپیوترهای شخصی وجود دارد، بدون اسکن اثر انگشت شما نمی‌توانید به سیستم عامل کامپیوتری وارد شوید.

بسیاری از لپ‌تاپ‌های موجود در بازار نیز دارای سیستم امنیت مختلف هستند. سیستم‌هایی چون؛اسلات امنیتی کنزینگتون، کابل‌های امنیتی به این اسلات متصل می‌شوند بعد به یک لپ‌تاپ. شما هنگام خرید لپ‌تاپ باید به این نکته امنیتی دقت کنید و گارانتی آن را قبل از خرید بدقت مطالعه کنید، نه بعد از خرید.

کار بدون ترس از دست دادن اطلاعات، یا سرقت آن توسط کلاهبرداران بسیار آرامبخش خواهد بود. توانایی‌های متنوع و ضروری لپ‌تاپ یک نوع امنیت کاری برای کاربر بوجود می‌آورد که باید آن را درنظر گرفت. البته یادتان نرود، امنیت لپ‌تاپ تنها به شما در حفاظت، اطلاعات کمک می‌کند، بهترین گزینه برای حفظ و امنیت اطلاعات، خود شما هستید.

گارانتی و چرخه خرید

خریدن وسایل الکترونیکی روز در حال حاضر به نمایشی برای به روز بودن و در ارتباط بودن افراد تبدیل شده است. تحمل فشار و سختی برای خرید محصولی که چند ماه دیگر از رده خارج خواهد شد، تنها هدر دادن پول و بهم ریختن ذهن یک فرد است.

اگر شما هم از آن افرادی هستید که دائم در منتظر اطلاعیه شرکت اپل برای معرفی و ارائه محصول جدیدش هستید، بهتر است نگاهی دوباره به این رفتار  خود داشته باشید.

صرف خرید یک وسیله روز بدون توجه به مزایا و کارایی آن با نیازهای خود به نوعی، دور ریختن پول، هدر دادن زمان، ایجاد بازار کاذب و در نهایت تولید ضایعات بیشتر است.

آیا لپ‌تاپ خود را صرف اینکه آخرین محصول اپل و یا آخرین مدل از فلان مارک است، خریده‌اید؟ آیا شما هم در این چرخه خرید گرفتار شده‌اید؟ در این صورت، بهتر است بیشتر تامل کنید.

چرا که سرعت فن‌اوری و تولید محصولات جدید به قدری زیاد است که گاهی در محصول جدید، یا محصول مدل بالاتر تنها یک مورد، تکرار می کنم، تنها یک مورد یا به طور استثناء دو مورد در یک محصول، ارتقاء یافته یا از لحاظ کیفی بهتر شده است.

هنگام خرید بهتر است برگه گارانتی و مزایا و کارایی دستگاه را بدقت بخوانید. از فروشنده توضیح بخواهید، فرق بین دو مدل مختلف به فاصله 3 تا 4 ماه در چیست؟ ذهنتان را بر روی کارایی و مزایای مورد نیاز خود، متمرکز کنید. آیا صرف خرید آخرین ورژن و یا آخرین مدل و... با پرداخت مبالغ بیشتر و تحمل هزینه زیاد، مشکل و کار شما انجام نخواهد شد؟ تامل کنید!

ممکن است کار و نیاز شما با لپ تاپی که یکسال پیش به بازار آمده است، انجام  و رفع شود. بنابراین،  نیازی به خرید مدل بالاتر با قیمت بیشتر نباشد، اینطور نیست؟ یکبار دیگر این مقاله را قبل از خرید لپ‌تاپ یا هر وسیله الکترونیکی روز مطالعه کنید. مطمئن هستم، نگاه شما هنگام خرید فرق خواهد کرد.

howstuffworks

کد خبر 215243
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز