گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: طرح آمایش اتباع بیگانه در کشور بار دیگر در خردادماه اجرا می‌شود.

مدیرکل اتباع و امور مهاجرین خارجی وزارت کشور ‌با اعلام این خبر در نشست خبری روز جهانی پناهنده با اشاره به اینکه سالانه بین 14تا 15هزار پناهنده افغان داوطلبانه کشور را ترک می‌کنند توضیح داد:در حال حاضر 840هزار پناهنده با کارت اقامت در ایران هستند و علاوه بر این 480هزار نفر نیز با ویزا به‌صورت قانونی در ایران حضور دارند که مجموع آنها به بیش‌از یک میلیون و 300هزار نفر می‌رسد.

کاظمی در پاسخ به این سؤال که چرا مدارس دولتی‌ هنگام ثبت نام از کودکان افغان شهریه می‌گیرند، ‌گفت: تحصیل رایگان حق دانش‌آموزان پناهنده است و همه مدارس باید از این قانون پیروی کنند. البته این حق متعلق به پناهندگانی است که مدارک لازم برای اقامت قانونی در ایران را داشته باشند. او تعطیلی مدارس خودگردان را به‌دلیل عدم‌تبعیت از قوانین رایج خوانده و افزود:مدارس باید تابع قوانین آموزشی وزارت آموزش و پرورش باشند و طبیعتا هر مدرسه‌ای خارج از این چارچوب به آموزش گروهی از دانش‌آموزان اقدام کند با مخالفت روبه‌رو خواهد شد.

برنارد دویل، نماینده کمیساریای ملل متحد در امور پناهندگان‌ ‌نیز گفت: مشکلاتی که تحریم‌ها در حوزه کاری ما به‌وجود آورده تغییر چندانی نکرده است، مشکل اصلی ما در این زمینه انتقال وجوه بانکی از مقر سازمان مستقر در ژنو به ایران است که این مشکل کماکان پابرجاست. اگر چه تلاش کرده‌ایم که این مشکلات بر نحوه‌ کمک‌رسانی به پناهندگان اختلالی ایجاد نکند به هر حال باید به این نکته توجه کرد که کمک به پناهندگان ازجمله مسائل بشردوستانه است و نباید سیاسی تلقی شود.

او با اشاره به اینکه تلاش‌هایی در زمینه جذب کمک‌های بیشتر انجام شده‌‌است، ‌افزود: برای جذب بیشتر کمک‌های بین‌المللی تلاش‌هایی داشته‌ایم، ما همواره تلاش می‌کنیم تا کشورهای دیگر را در زمینه وضعیت پناهندگانی که در ایران هستند مطلع کنیم و همواره آنها را در این زمینه ترغیب و تشویق کنیم‌، بنابراین امیدواریم که تعداد کشورهای کمک‌کننده در این زمینه افزایش پیدا کند و سهم بیشتری برای پناهندگانی که در خاک ایران هستند به‌دست بیاید.در حال حاضر 42میلیون پناهنده در سراسر جهان وجود دارند که ایران با داشتن بیش از یک میلیون پناهنده‌، ‌یکی از کشورهایی محسوب می‌شود که بیشترین پناهنده را در خود جای داده است.

کد خبر 215136
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز