شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۵
۰ نفر

گروه شهری - محمد باریکانی: همایش بزرگداشت روز فردوسی همزمان با 25اردیبهشت‌ماه که روز این شاعر نامدار پارسی‌گوی نامیده شده است، همراه با پاسداشت ثبت جهانی ردیف‌های موسیقی ایرانی در سالن 12هزار نفری ورزشگاه آزادی تهران در حالی برگزار شد که نیمی از ردیف‌های خالی این سالن، احمدی‌نژاد را به رغم هماهنگی قبلی از آمدن به سالن خالی 12هزار نفری ورزشگاه آزادی پشیمان کرد.

‌  بزرگداشت روز فردوسی و پاسداشت ثبت جهانی ردیف‌های موسیقی ایرانی

درحالی‌که روز چهارشنبه گفته می‌شد رئیس‌جمهور بار دیگر قرار است در این اجتماع محدودتر نسبت به مراسم تجلیل از خادمان ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی حضور بیابد و خبرنگاران ویژه ریاست‌جمهوری نیز برای حضور در این مراسم از سلسله برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی که این‌بار با مشارکت وزارت ارشاد برگزار می‌شد هماهنگ شده بودند، نه‌تنها رئیس‌جمهور حضور نیافت که این مراسم نیز در‌شان نام فردوسی و ثبت جهانی ردیف‌های موسیقی ایرانی برپا نشد.

مسئولان برگزاری این مراسم ولی با پخش کوتاه یکی از سخنرانی‌های وی در سال 89که در آن از اندیشه و فرهنگ ایرانی سخن می‌گفت جای خالی رئیس‌جمهور برای حاضران را پر‌کردند. شاید تنها بخش از این مراسم دولتی در بزرگداشت فردوسی و پاسداشت ثبت جهانی ردیف‌های موسیقی ایرانی که البته همزمان با نخستین روز از هفته میراث فرهنگی بود، شاهنامه خوانی کوتاه دکتر صادقی و تینا توسی دختر خردسال شاهنامه خوان بود که یک کوزه میناکاری شده از صنایع‌دستی نیز به رسم یادبود به او داده شد.

مسعود علویان صدر، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در سخنان کوتاهی در این مراسم گفت: جاودانگی فرهنگ به ماندگاری میراث مشترک بشری آن است و این روز در تقویم هنر و فرهنگ ایرانی رنگ ماندگاری به‌خود گرفته است.

وی با اشاره به تلاش 30ساله فردوسی در نگاشتن شاهنامه گفت: فردوسی بزرگ با نوشتن شاهنامه زبان پارسی را زنده نگه‌داشت و امروز پس از گذشت قرن‌ها و اعصار فرزندان فردوسی با بزرگداشت نام او برگ زرین دیگری به تمدن و فرهنگ خویش افزودند.

وی همچنین با اشاره به پاسداشت ثبت جهانی ردیف‌های موسیقی ایرانی افزود: اگر برای موسیقی ایرانی نیز قدمتی تاریخی قائل باشیم امروز بی‌شک که ردیف‌های موسیقی ایرانی به ثبت جهانی رسیده است باید بر طبل شادمانی بکوبیم.

پس از این سخنرانی بود که خوانندگان موسیقی پاپ بر جایگاهی که برای این مراسم ساخته بودند، حاضر شدند و با اجرای قطعات موسیقی درحالی‌که نورهای 3بعدی لیزری سالن 12هزار نفری را رنگین می‌کرد و شاید تعدادی نزدیک به 20نفر در مقابل جایگاه اقدام به همراهی می‌کردند و با ایران ایران گفتن به رسم مسابقات ورزشی گروه‌های پاپ را همراهی می‌کردند و گاه سکوت سالن را می‌شکستند اینچنین بر طبل شادی کوبیدند تا ثبت جهانی ردیف‌های موسیقی ایرانی و نام فردوسی این شاعر پارسی گوی حماسه را که با نگاشتن شاهنامه زبان پارسی را از خطر نابودی نجات داد زنده نگاه‌داشته باشند.

دکتر محسن آذر، شاهنامه پژوه که در این مراسم لطیفه نیز تعریف کرد با اشاره به اینکه ژول مول فرانسوی نخستین فردی بود که شاهنامه را به یک زبان خارجی ترجمه کرد، گفت: او در نیمه راه بازماند و حتی دعاهایش برای به پایان بردن ترجمه شاهنامه نیز مستجاب نشد و شاگردانش پس از مرگ او ترجمه شاهنامه را به پایان رساندند. پس از این سخنان تینا توسی دختر خردسال شاهنامه خوان قطعات خود را با این بیت از شاهنامه به پایان رساند که؛ «هرآنکس که شاهنامه خوانی کند / چه مرد و چه زن پهلوانی کند.»

شاهنامه خوانی او که به پایان رسید، در حضور اعضای ارکستر سمفونیک تهران و نوازندگان تاجیکی یک خواننده پاپ روی صحنه آمد و گروه کوچک 20نفری مقابل جایگاه نیز او را تشویق کردند و سالن بار دیگر مملو از نورهای لیزری و دودهای مصنوعی شد و نوازندگان مهمان از تاجیکستان که بیش از یک ساعت در صحنه و در انتظار اجرا نشسته بودند اجرای موسیقی پاپ را به نظاره نشستند. دکتر حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: جای دارد در این سال حماسه آن حماسه سرای تمامی دوران در بین مردم ایران جایی فراتر از گذشته بیابد. وی افزود: پارسی و پارسایی و فردوسی و فردوس مآبی دور از دسترس مردم جهان نخواهد بود اگر راه فردوسی انتخاب شود.

در ادامه بزرگداشت روز فردوسی که برنامه‌ای نیز همزمان با آن در توس آرامگاه این شاعر پارسی گوی برگزار می‌شد نمایش کوتاهی برگرفته از متن شاهنامه به نویسندگی پری صابری اجرا شد که بازیگران آن به سبک سربازان هخامنشی خود را آراسته بودند و تنها به انجام حرکات نمایشی از رزم و پایکوبی پرداختند. اما نکته جالب بزرگداشت فردوسی و پاسداشت ثبت جهانی ردیف‌های آوازی ایران لطیفه‌هایی بود که روی صحنه و در حضور وزیر ارشاد و رئیس سازمان میراث فرهنگی و نمایندگان مجلس گفته شد.

محمد شریف ملک‌زاده رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و معاون رئیس‌جمهور نیز در این مراسم گفت: بزرگداشت روز فردوسی و پاسداشت ثبت جهانی ردیف‌های موسیقی ایرانی از کارهای بزرگی بود که در سازمان میراث فرهنگی انجام شد. وی با اعلام این موضوع که در اجرای مراسم‌های دولتی در سازمان میراث فرهنگی به‌دنبال سیاهی‌لشکر نیست، افزود: با تمام قوت و شدت و حدت مراسم‌های خود را برگزار می‌کنیم و به‌دنبال این هستیم که روزهایی را به نام مردم ایران و مفاخر ایران برگزار شود.

پس از پایان سخنان ملک‌زاده 16تن از حاضرین مقابل جایگاه، فریاد «ملک زاده، ملک زاده» سر دادند. اجرای ورزش باستانی زورخانه‌ای و چرخیدن و میل گرفتن نیز از دیگر بخش‌های اجرا شده در روز فردوسی و پاسداشت ثبت جهانی ردیف‌های آوازی ایران بود.

کد خبر 214615

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز