گروه اقتصادی - علی ابراهیمی: مشکلات نقل و انتقال پول و تأمین ارز مورد نیاز واردات کالاهای اساسی از یک‌سو و دیدگاه‌های متناقض مطرح شده در زمینه واردات برخی کالاها با ارز مرجع و مبادله‌ای موجب شده تا علاوه بر تأخیر ناشی از طی فرایند زمانبر ترخیص کالا در گمرکات کشور،

برخی کالاهای وارداتی چند‌ماه برای تخصیص ارز در گمرکات کشور دپو شود؛ موضوعی که به اعتقاد برخی وارد‌کنندگان موجب افزایش هزینه تمام‌شده کالاهای وارداتی و کمبود و گرانی در بازار داخلی شده است. با عباس معمارنژاد، رئیس‌کل گمرک ایران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • ماندگاری کالاهای اساسی وارداتی در بنادر کشور ناشی از چه مسائلی است؟

درصورتی‌که ماندگاری کالاهای وارداتی در گمرکات کشور ناشی از مواردی مانند دریافت مجوز بهداشت، استاندارد، تخصیص ارز و... باشد، گمرک نمی‌تواند کاری برای ترخیص این کالاها انجام دهد اما اگر مشکل دریافت برخی مجوزها حل شده باشد اینگونه کالاها به هیچ وجه در گمرک ماندگاری نخواهند داشت؛ به‌نحوی که اکنون بسیاری از کالاها از روی کشتی به داخل کشور حمل یکسره می‌شود. در برخی کالاهای وارداتی دریافت مجوزهای قرنطینه و... مدت زمانی به طول می‌انجامد که به‌ناچار باید این کالاها در انتظار دریافت مجوز لازم برای ترخیص از گمرک باشند.

  • ماندگاری کالاهای اساسی در بنادر کشور بیشتر ناشی از مشکلات تخصیص ارز یا طی فرایندهای ترخیص کالا بوده است؟

همه این موارد در ماندگاری کالا در بنادر کشور دخیل بوده و مشکلات متنوعی موجب دپوی برخی کالاهای وارداتی در بنادر کشور می‌شود. در برخی مواقع کالاهای وارداتی مشکلات قرنطینه، بهداشت واستاندارد داشته یا اینکه واردات برخی کالاها به کشور نیاز به طی فرایند تخصیص ارز مرجع یا مبادله‌ای داشته و این امر موجب‌شده تا کالاهای وارداتی در بنادر دپو شود اما از زمانی که این فرایندها در بنادر مبدأ واردات کالا طی می‌شود، گمرک در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به ترخیص کالاهای وارداتی که منع قانونی ندارد اقدام می‌کند.

  • برخی وارد‌کنندگان از دپوی کالاهای وارداتی در بنادر کشور به‌دلیل عدم‌تخصیص ارز مرجع یا مبادله‌ای واردات خبر می‌دهند، این امر ناشی از چه مسائلی است؟

باید توجه کرد که اکثر بنادر کشور منطقه ویژه اقتصادی بوده و طبق قانون این مناطق خارج از حوزه اختیارات گمرک است و تا زمانی که کالاها به گمرک اظهار نشود، اطلاعی از میزان کالاهای وارداتی نداریم اما آنچه مسلم است اینکه در گمرکات کشور هیچ کالای اساسی را که مقدار قابل توجهی دپو شده باشد نداریم. اطلاعی از مشکلات ارزی واردات کالاهای اساسی ندارم و باید این موضوع را از بانک مرکزی پیگیری کرد اما از آنجا که یک کالا برای واردات نیاز به اخذ مجوزهای متفاوت دارد یکی از موارد دخیل در ماندگاری کالاها نیز موضوع تخصیص ارز است. اگر کالایی به‌مدت 6‌ماه در گمرکات کشور بماند نیز باید پروسه زمانی لازم برای دریافت مجوز را طی کند.

  • گمرک چه اقدامی برای ترخیص سریع‌تر کالاهای اساسی انجام داده است؟

برای ترخیص سریع‌تر کالاهای اساسی در گمرک کشور مسیر ویژه‌ یا سرویس ارزیابی ویژه برای این کالاها را تعریف کرده‌ایم و کار ترخیص این کالاها به‌طور شبانه‌روزی انجام می‌شود اما این تسریع در ترخیص مربوط به کالاهایی است که به گمرک اظهار و مجوز واردات آن اخذ شده باشد چرا که در این صورت امکان ترخیص کالا از گمرک وجود ندارد.

  • حجم واردات کالاهای اساسی در 3‌ ماه نخست امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته چگونه بوده است؟

میزان واردات کالاهای اساسی در 3 ‌ماه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته با افزایش 15درصدی مواجه بوده است.

کد خبر 214603
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز