گروه اقتصادی-رضا کربلایی: اقدام مجلس مبنی بر افزایش 38 درصدی قیمت حامل‌های انرژی در سال‌جاری مشروط به اینکه درآمد دولت از محل اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از 50هزار میلیارد تومان فراتر نرود، با واکنش منفی مسئولان دولتی مواجه شده است.

آنها با انتقاد از تصمیم مجلس خبر از توقف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، برهم خوردن دخل و خرج دولت و احتمال کاهش یارانه بخش تولید در سال‌جاری می‌دهند اما سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت:دولت می‌خواست سوخت را ۳۰۰ درصد گران کند، مجلس نگذاشت.

به گزارش همشهری، مشاور معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی با بیان اینکه هنوز چگونگی هزینه منابع مربوط به هدفمندی‌ یارانه‌ها در صحن علنی مجلس به تصویب نرسیده است، گفت: در پی این مصوبه یا میزان یارانه نقدی کاهش می‌یابد یا تعدادی از افراد از دریافت یارانه محروم خواهند شد در غیراین صورت سهم بخش تولید و دولت کاهش خواهد یافت. به گزارش ایسنا، محمد کردبچه گفت:

رئیس مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد که از مبلع 50هزار میلیارد تومان مطابق سال گذشته 42هزار میلیارد تومان به پرداخت یارانه نقدی اختصاص داده شود تا تغییری در پرداخت یارانه صورت نگیرد. وی تأکید کرد:‌ درصورتی که پیشنهاد رئیس مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد سهم بخش بهداشت، تولید و همچنین دولت کاهش می‌یابد و در نتیجه دولت در تأمین مخارج خود با مشکل روبه‌رو خواهد شد و احتمالا این کاهش منابع دولت پروژه‌های عمرانی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

مخالفت مجلس با گرانی 300درصدی سوخت

سخنگوی کمیسیون تلفیق در واکنش به اظهارات مقامات دولتی با اشاره به اینکه دولت می‌خواست با افزایش ۳۰۰درصدی قیمت سوخت یارانه را دوبرابر کند، گفت: مجلس افزایش قیمت سوخت را به یک‌دهم نظر دولت کاهش داد. به گزارش تسنیم، جعفر قادری افزود: افزایش 37درصدی قیمت سوخت بسیار ناچیز بوده و با ارسال مصوبه مجلس به دولت با تعیین سقف‌ها این تصمیمات اجرایی خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق با اشاره به اینکه نمایندگان در روند بررسی لایحه دولت به‌هیچ عنوان خواستار افزایش رقم یارانه پرداختی به مردم نیستند، افزود: به همین دلیل پیشنهاد دولت در دو برابرکردن مبالغ پرداختی به مردم مورد مخالفت قرار گرفت و همان ارقام سال گذشته به تصویب رسید. ایرج ندیمی، عضو کمیسیون تلفیق با اشاره به اینکه تغییر قیمت سوخت با دولت است و ربطی به مجلس ندارد، گفت: لازمه افزایش دوبرابری یارانه نقدی چندبرابرکردن قیمت سوخت است، البته کمیسیون تلفیق امروز برای یارانه نقدی جلسه دارد.

کد خبر 214602
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز