همشهری آنلاین: مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان، مرحوم آیت‎الله حسینی زنجانی را مروج فقه جواهری در این حوزه علمیه عنوان و تاکید کرد: ایشان استادی جامع در زمینه علم، اخلاق و عرفان بود.

حجت‎الاسلام والمسلمین علی‌اکبر فرجام، مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) در خصوص آیت‎الله سیدعزالدین حسینی زنجانی اظهار کرد: رحلت این عالم ربانی، به عنوان یکی از اساتید برجسته و ممتاز حوزه علمیه خراسان و از علمای بنام حوزه جهان تشیع، مصیبتی دردناک و جبران‌ناپذیر برای حوزه‎های علمیه است.

وی افزود: مرحوم آیت‎الله حسینی زنجانی پیش از انقلاب و در دهه پنجاه شمسی به مشهد آمدند و در حوزه علمیه خراسان مشغول تعلیم و تعلم شدند؛ پس از انقلاب نیز مدتی امام جمعه زنجان بودند و مجددا در دهه 60 به مشهد بازگشتند.

مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: دروسی که این مرحوم در حوزه علمیه خراسان تدریس می‎کردند، شامل دروس فلسفه و شرح منظومه و فقه و اصول با گرایش بیشتر به فقه و بر مبنای فقه جواهری بود.

وی افزود: تدریس اخلاق و عرفان نظری از دیگر حوزه‎های تدریس آن مرحوم بود که همواره با حضور گسترده شاگردان و تشنگان علم و معرفت برگزار می‎شد؛ ایشان از علمای جامع در مباحث علمی و اخلاقی و عرفانی بودند و به همین جهت می‎توان ایشان را استادی جامع در زمینه‎های مختلف بود.

فرجام با اشاره به این مطلب که مرحوم آیت‎‌الله حسینی زنجانی از شاگردان امام و آیت‎الله بروجردی بودند، اظهار کرد: ایشان در همه رشته‎های حوزوی اعم از فقه، اصول، عرفان، تفسیر و حدیث مسلط بودند و از جمله نکات خاص مرتبط با ایشان می‎توان به حافظه بسیار قوی و اشراف و تسلط کامل به مباحث علمی اشاره کرد.

این استاد حوزه علمیه خراسان با اشاره به تلاش این استاد برجسته حوزه علمیه خراسان در جهت پرورش نخبگان علمی در عرصه‎های مختلف بیان کرد: هم و غم و تلاش ایشان همیشه در عرصه تعلیم و تعلم و پرورش نیروهای ارزشمند بود که بخشی از آنها در دانشگاه و عده دیگری در سمت‎های مختلف ملی و استانی مشغول به فعالیت هستند.

وی گفت: ویژگی سوم ایشان، ارتباط با قشر دانشگاهی و بدنه جامعه بود؛ ایشان ارتباط بسیار خوبی با قشر دانشگاهی و توده مردم داشتند و تا همین اواخر که اوضاع جسمی ایشان، اجازه می‎داد، در مسجد امام صادق(ع) مشهد به عنوان امام جماعت ارتباط بسیار نزدیکی با مردم داشتند.

فرجام یادآور شد: ایشان از جمله اساتید اهل تالیف و تدوین کتب کاربردی در حوزه‎های مختلف علوم اهل ‌بیت(ع) در حوزه بودند و به همین جهت نیز کتب متعددی از ایشان به چاپ رسیده است.

مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان با اشاره به پیروی ایشان از منطق ولایت فقیه و همراهی با امام راحل در پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: ایشان در دهه 50 تحت فشار رژیم در مشهد سکونت کردند و یک نیروی انقلابی و معتقد به مبانی امام بود؛ همواره در هر جلسه‎ای که بحثی به میان می‎‌آمد، به عظمت و بزرگی از امام راحل یاد می‎کرد و همیشه سعی می‎کرد یاد آن امام را زنده نگاه دارد؛ ایشان نقش امام راحل را بی‎بدیل می‌دانست و در وقوع انقلاب نیز نقش‌آفرین بود.

وی گفت: مشهد در اوایل دهه 50 شمسی کانون انقلابیون بود و حضور رهبر انقلاب و شهید هاشمی‌نژاد و... باعث شده بود که تراکم نخبگان انقلابی در این شهر بسیار زیاد باشد ولی جالب است که همه این بزرگان احترام بسیاری برای مرحوم آیت‎الله زنجانی قائل بودند و محل رجوع ایشان نیز بودند.

کد خبر 214313
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز