سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۱
۰ نفر

گروه بورس: مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از انجام اقداماتی برای بین‌المللی شدن بازار سهام ایران خبر داد.

به گزارش همشهری، حامد سلطانی‌نژاد روز گذشته در یک نشست خبری به تشریح فعالیت‌های این شرکت پرداخت و گفت: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به عضویت شرکت‌های سپرده‌گذاری آسیا و اقیانوسیه در آمده است و هدف از این کار گسترش روابط بازار سرمایه ایران با بورس‌های کشور‌های دیگر است. وی افزود: بر همین اساس، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی طرحی را برای اتصال بورس تهران به سایر بورس‌های این گروه ارائه کرده است. بر مبنای این طرح، امکان انجام معاملات بین‌المللی سهام در بازارسرمایه ایران فراهم می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که موانع قانونی زیادی برای گسترش معاملات بین‌المللی وجود دارد که انجام این پروژه را با مشکل‌های ساختاری مواجه می‌کند، گفت: در همه جای دنیا قوانین زیادی در مورد سرمایه‌گذاری خارجی وجود دارد اما بحث اتصال بورس‌های دنیا نزدیک به 15سال است که در دنیا مطرح است و همه کشور‌ها در حال حرکت به این سمت هستند. سلطانی نژاد درباره اینکه سرمایه‌گذاران خارجی محدودیت‌های اساسی برای ورود و خروج ارز به ایران دارند بنابراین ارائه یک سیستم یا نرم افزار، به‌تنهایی برای انجام معاملات بین‌المللی راهگشا نیست، گفت: محدویت‌های قانونی در همه کشورها وجود دارد و این موانع باید رفع شود.

طرح‌ها و پروژه‌ها

سلطانی‌نژاد در مورد طرح‌ها و پروژه‌های شرکت گفت:ایجاد سامانه پس از معاملات بورس انرژی، ایجاد سامانه معاملات بورس ارز (که به بهره‌برداری نرسید)، ایجاد سامانه کال سنتر، ایجاد سامانه کنترل خرید اعتباری سهام و ایجاد صندوق تضمین تسویه ازجمله پروژه‌های سال گذشته بود. ضمن اینکه ایجاد سامانه باشگاه سهامداران، ایجاد سامانه معاملات پس از معاملات وسامانه پورتال سازمانی ازجمله برنامه‌های سپرده‌گذاری مرکزی در سال 92است.

تجمیع سود

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در پاسخ به این پرسش که به‌نظر می‌رسد این شرکت از وظایف اصلی‌اش که یکی از آنها اجرای سیستم تجمیع سود سهامداران و پرداخت آن بین سهامداران کشور است باز مانده و فقط سامانه‌های جدید راه‌اندازی می‌کند؟ گفت: بحث سیستم جامع تجمیع سود سهامداران و پرداخت آن از ابتدا دنبال شده و هم‌اکنون هم در حال انجام است. او اشاره‌ای به این موضوع نکرد که سهام چه تعداد از شرکت‌های بورس توسط این شرکت بین سهامداران توزیع می‌شود اما در عین حال تأکید کرد: ما پارسال به 9هزارو 500سهامدار سرویس ارائه کردیم.

سهام ممتاز سازمان بورس

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در پاسخ به این پرسش که ترکیب سهامداران شرکت سپرده‌گذاری مرکزی شامل چه شرکت‌هایی می‌شود و آیا سازمان بورس به‌عنوان یک نهاد عمومی غیرانتفاعی مالک 5درصد از سهام ممتاز این شرکت است؟ گفت:با تصویب مجمع عمومی، سازمان بورس و اوراق بهادار 5درصد از سهام ممتاز شرکت را در اختیار دارد ضمن اینکه ما شرکتی هستیم که هیچ‌کس نمی‌تواند بیش از 5درصد از سهام ما را دراختیار داشته باشد.

کد خبر 214219
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز