سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: آزاده اخلاقی در یک اقدام خلاقانه به عنوان کارگردان و با همکاری گروهی دیگر از هنرمندان اقدام به عکاسی از صحنه‌های بازسازی شده مرگ 17 شخصیت معاصر کشور کرد.

آزاده اخلاقی

خبرگزاری میراث فرهنگی در گزارش- مصاحبه‌ای به بهانه نمایش کارهای آزاده اخلاقی چنین مخابره می‌کند: مرگ آدم‌هایی که معنای زایش تاریخ معاصرمان هستند، خود به خود برای نسل ما شوک آور است. حالا وقتی این مرگ‌ها که همیشه به صورت انتزاعی در ذهن‌هایمان شکل گرفته بودند، در قاب عکسی به تصویر کشیده شوند و آن قاب با یک میخ به دیوار گالری آویزان شود، تمام تصاویر کارگردانی شده در فکرمان را به هم می‌ریزد. اتفاقی که هفته گذشته در گالری محسن با به نمایش در آمدن عکس‌های نوستالژیک تاریخ معاصر آزاده اخلاقی افتاد.

اتفاقی که با حضور خود کارگردان یعنی آزاده اخلاقی در 17 صحنه‌ تاریخی بازسازی شده از فروغ فرخزاد، بیژن جزنی، آیت‌الله طالقانی، شهید مهدی باکری، مصدق، سهراب شهید ثالث، میرزاده عشقی، مرضیه اسکویی، کلنل پسیان، صمد بهرنگی، حمید اشرف،‌ شریعتی، صور اسرافیل، تختی،‌ تقی ارانی، ترور دانشجویان در 16 آذر و فرخی یزدی باب تازه‌‌ای در عکاسی صحنه پردازی شده (استیج) به وجود آورد.

حضور این زن در این 17 مرگ تاریخی حکایت تازه‌ای است در ارایه دریافت متفاوتی از تاریخ معاصر، چنان که به نظر می‌رسد، جامعه امروز دارای چنان قابلیتی شده که زنان نیز بتوانند روایت خود را از تاریخ بیان کنند. اتفاقی که تا یک دهه قبل غیر ممکن به نظر می‌آمد. همانطور که فروغ فرخزاد یکی از زنان ساختار شکن این تاریخ که اتفاقا عکسی از صحنه مرگ او نیز تهیه شده به زعم رضا براهنی، منتقد ادبی از سوی جامعه به سمت مرگ هدایت و به عبارتی" جوان مرگ" شده است.

با اینکه آزاده اخلاقی خود به روایت زنانه اعتقادی ندارد، اما در این مسئله که زنی با ویژگی های زنانه راوی تاریخ شده است و با استفاده از منابع تاریخی اقدام به روایت جدیدی گرفته شکی نیست. اگرچه با به نمایش در آمدن این عکس‌ها، "ساسان توکلی"، عکاس که مدعی بر این است که او عکاس این مجموعه بوده، مردانه یا زنانه بودن این فیلم‌های ثابت شده در یک صحنه را شبه‌دار می‌کند. ادعایی که اخلاقی به عنوان کارگردان این مجموعه رد کرده و توکلی را هم یکی از عوامل پروژه می‌داند و خودش را کارگردان مجموعه.

روایت مرگ فروغ

    روایت آزاده اخلاقی از جوان مرگی فروغ فرخزاد، شاعری که به گفته رضا براهنی بسیاری از هنجارهای زمان خود را شکست

بازسازی مرگ‌های نوستالژیک به "روایت یک شاهد عینی" ایده‌ای جذاب و فریبنده است که برای مردمی که بارها و بارها این صحنه‌ها را در ذهن خود ساخته‌اند و هرگز به فکر ثبت آن نیافتاند، قابل تامل است. چطور شد که به فکر این افتادید که این صحنه‌ها را ثبت کنید؟

موضوع اولیه این پروژه مرگ بود و طی یک پروسه طولانی به این سوژه رسیدیم. با مرگ شروع شد و بعد به مرگ‌های تراژیک رسیدیم. دلیل انتخاب این مرگ‌ها این بود که عکسی از آن‌ها نیست و یا اینکه در خود حقیقتی را داشته که من دنبال آن‌ها بودم. تعدادی افراد انتخاب شد و مرتب کم و کم تر شد که رسیدیم به هجده نفر و در آخر هم یک نفر حذف شد.

  • عکس چه کسی حذف شد؟

غلامحسین ساعدی بنا به دلایلی حذف شد.

  • شما در 17 عکس به نمایش در آمده حضور دارید، دلیل این اصرار در حضور داشتن در عکس‌ها چیست؟ شما می‌خواهید بازسازی بودن این عکس‌ها را نشان دهید یا اینکه بگویید روایت شما از حوادث تاریخ این است؟

این که این عکس‌ها ساخته شده مشخص است؛ نه به خاطر این نبوده که این صحنه‌ها بازسازی است، من نمی‌خواستم صحنه‌های تاریخی را بازسازی کنم و این کار را هم انجام نداده‌ام. این حقیقتی که من پیدا کردم و در عکس‌ها هم نشان دادم، همه حقیقت نیست و کاملا از زاویه دید من است. کما اینکه من در تمام عکس هام هستم و در تمام پروژه‌هایم هم بودم، هر بار با نگاه دیگر و شیوه دیگری. من می‌خواستم بگویم اگر در آن لحظه بودم، چطور می‌شد و من چکار می‌کردم.

  • در تعدادی از عکس‌ها مثل عکس فروغ فرخزاد شما حرکت دارید یا در مرگ صواسرافیل گوشه‌ای بدون حرکت ایستاده‌اید. دلیل این مسئله چیست؟

در آن عکس‌ها من می‌خواستم احساسم را به سوژه منتقل کنم برای همین جایی در عکس‌ها ایستادم که به رابطه شخصی من با سوژه مرتبط است.

روایت تصویری 16 آذر

16 آذر - آزاده اخلاقی می‌گوید که هنگام گرفتن این عکس بازیگرها فریاد می زدند و این صدا به عکس جان بخشیده است

 

  • چطور شد رفتید سراغ این نوع از عکاسی یعنی عکاسی صحنه پردازی شده؟ تعریف شما از این نوع عکاسی چیست؟

عکاسی صحنه پردازی به واقع فیلمی است که در یک لحظه ایستد. به همین دلیل در همه عکس‌ها بازیگرها اکت داشتند و در یک لحظه این اکت در عکس متوقف می‌شود.

  • تاریخ این نوع عکاسی در ایران چند سال است؟ به جز خانم نیوشا توکلیان چه کسانی در این سبک عکاسی کرده‌اند.

خانم نشاط 30 ساله دارد در این سبک عکاسی کار می‌کنند. مینا تبریزیان هستند که واقعا استاد این کار هستند و خارج از ایران در این زمینه فعالیت می‌کنند.

  • به نظر می‌رسد که این نوع عکاسی بیشتر مورد علاقه خانم‌ها بوده است.

البته آقای فانی هستند.

  • تمایل زنان به این نوع عکاسی دلیل خاصی دارد؟

نه ... واقعا اطلاع ندارم. خیلی بامزه است به نظرم.

روایت تصویری شهید باکری

مرگ باکری - آیا عکاسی صحنه پردازی قابلیت جعل تاریخ را افزایش نمی‌دهد؟

  • به نظر شما این شیوه عکاسی می‌تواند در تاریخ سازی مورد استفاده قرار بگیرد. یعنی این قابلیت را دارد؟

آره، به نظرم اگر عکاسی بخواهد، می‌تواند این کار را انجام دهد. با این وجود من می‌خواستم در عکس‌هایم مشخص باشد که در این دوره گرفته شده است. مثلا در مورد عکس کلنل پسیان برخی می‌گفتند که از رنگ زرد استفاده شود یا از این بازی‌ها برای قدیمی نشان دادن عکس. اما من گفتم لزومی ندارد عکس‌ها را دستکاری کنیم . این عکس‌ها بازسازی صرف نیست و نگاه من به اثر است. این‌ها نمی‌تواند همه حقیقت باشد و آنچه من برداشت کردم، هست.

  • به نظر می‌رسد که حضور شما در عکس‌ها باعث شده، نگاه زنانه‌ای به اتفاقات تاریخی داشته باشید.

نه من اصلا تقسیم بندی زن و مرد را قبول ندارم . اینکه زنان احساساتی هستند، من خیلی از مردان را می‌شناسم که احساساتی‌تر از زنان هستند. به نظرم در این زمینه باید مخاطب قضاوت کند که اگر یک مرد این عکس را می‌گرفت چطور این کار را می‌کرد. خیلی من درگیر این قضیه نیستم.

  • چرا در عکسی که اوین گرفته شده تنها شالتان گوشه‌ای از تصویر انداخته شده و بر عکس بقیه عکس‌ها خودتان حضور ندارید.

خوب من فکر کردم که کجای این عکس می‌توانستم باشم؟ جایی که ممنوع است و من نمی‌تونستم هیچ چیز متوقف کنم برای همین تنها شالم در این صحنه حضور داشت.

روایت تصویری مرگ میرزاده عشقی

اخلاقی می‌گوید برای گرفتن این عکس (لحظه مرگ میرزاده عشقی) حتی می‌دانستم که این قالی باید
کجا آویزان شود. لباس این زن چطور باید باشد. قیافه اش را چطور باید به تصویر کشید. تنها اطلاعاتی که
در مورد این زن وجود داشت این است که این زن چهره زیبایی داشته است و...

 

  • برای گرفتن مجوز مشکلی نداشتید.

نه مشکلی نداشتیم. برای اینکه در میان این 17 نفر چهره‌های ملی و مذهبی، هنرمند، کشته شده‌های جنگ ایران و عراق همه هستند. تنها در این عکس‌ها چپ‌ها حضور ندارند. سهراب شهید ثالث هم است که اصلا ربطی به چپ ندارد.

  • آیا این پروژه را قصد دارید که ادامه دهید؟

نه من دلم می‌خواهد که این پروژه را متوقف کنم. چهار سال ذهن من را به شدت درگیر کرده و دلم می‌خواهد زودتر تمام شود تا پروژه بعدی را شروع کنم.

  • پیشتر هم در مورد عکاسی از مرگ (پروژه‌ای که در 18 سالگی داشتید) همچنین حرفی را در مصاحبه‌ای زده بودید ولی دوباره به نوعی با این عکس‌ها به همان پروژه بازگشتید..

خیلی بامزه است من در هیجده سالگی آن عکس‌ها را گرفتم و این اولین پروژه جدی من بود و دوباره برگشتم به همان موضوع مرگ. نمی‌دانم دلیلش چیست ولی به هر حال می‌خواهم که این پروژه زودتر تمام شود.

  • با کدام شخصیت از میان این 17 شخصیت بیشتر ارتباط برقرار کردید؟

من با تک تک این آدم‌ها درگیر شده‌ام. به طوریکه همه دوستانم از من دلگیر شده بودند به هر حال این آدم‌ها انتخاب شده بودند برای این پروژه و همه آن‌ها یک به یک برایم مهم بودند.

  • یکی از مشکلاتی که به نظرم این نمایشگاه داشت، نوشته‌هایی بود که کنار آن‌ها زده شده بود. اولا که خیلی بلندبود و بعد هم صحنه‌ها روایت یک نفر دیگر در مورد این صحنه بود.

خوب من این نوشته‌ها را از میان 200 صفحه متن برداشتم و اطلاعات مختلف در اطلاعات جداگانه یا اطلاعات در مورد نوع زندگی آن‌ها همه رو تایپ کردم. یک چکیده‌ای را برداشتم که ممکن است موضوع عکس را به تمامی نرساند اما در مورد آن اطلاعات بیشتری می‌دهد.

روایت تصویری مرگ ایت‌الله طالقانی

مرگ آیت‌الله طالقانی- اخلاقی می‌گوید که تمام این مرگ‌ها به یک اندازه مرا درگیر کرد.
من حدود سه سال با جزییات و لحظه به لحظه این مرگ‌ها زندگی کردم

  • بهتر نبود که این نوشته‌ها هم گویای نگاه و نظر شما به این مرگ بود؟

به هر حال حس و نظر من هم از دل این مطالب بیرون آمده بود و این می‌توانست برای مخاطب جالب باشد. به هر حال مثلا آن بخاری که در عکس 16 آذر ایجاد شده برگرفته از این مطلب بود و من می‌خواستم این مطلب منعکس شود.

  • چرا زیرنویس نکردید؟ مثلا در عکس مرگ باکری اصلا مشخص نبود که کدام یک از این‌ها شهید باکری است؟

نمی‌‍خواستم توضیح خودم باشم. هیچ کدام از این عکس‌ها هم مهدی باکری نیست. این عکس‌ها از روی متن می‌آید و همه سند دارد. هر چیزی که در عکس‌هاست از دوچرخه عشقی و قالیچه‌ای که از بالا افتاده همه از روی متن برداشته شده است. یا عکس شریعتی که همه بر اساس متن انتخاب شده‌است. من می‌خواستم با آوردن این تکه متن، انگیزه‌ای ایجاد کند که اگر فردی علاقه‌مند است برود و کتابهایی در مورد مرگ این فرد را بخواند و حتی شابکش را گذاشتم. می‌خواستم تلنگری باشد که مخاطب برود و منابع را بخواند. من باز هم فکر می‏کنم که باید این موضوع وقتی از زبان آدم‎هایی که در صحنه بودند، بیان شود خیلی هیجان‌انگیزتر است. ولی این را قبول دارم که با این فونت و طولانی بودن خواندن متن از سوی کسانی که به نمایشگاه می‌آیند، سخت است. با این وجود وقتی که کاتالوگ‌ها منتشر شود، مخاطب می‌تواند در یک شرایط آرام این مطالب را بخواند.

  • به نظر می‌رسد کاری که شما کردید در حین تقابل با سینما، رابطه نزدیکی هم با سینما دارد.

من اصولا دوست داشتم فیلمساز شوم. یک مدتی هم دستیار بودم. یکسری فیلم هم ساختم. اما بنا به دلایلی خواستم عکاسی استیج کنم. خیلی اعتقاد دارم به نگهداشتن یک صحنه در فیلم. من یکسری کشف‌های جالبی هم در این نوع عکاسی کردم. مثلا در این عکس‌ها صدا تاثیر داشته است. من از افرادی که به عنوان بازیگر شرکت کرده بودند می‌گفتم که داد بزنند، این برای خود این افراد هم عجیب بود. مثلا فریادی که عکس 16 آذر زده می‌شود، تاثیرگذار است. یا در عکس باکری بی‌سیم چی داشت حرف می زد. در واقع فیلمی است که یک لحظه ایستاده.


روایت تصویری مرگ صمد بهرنگی

مرگ صمد بهرنگی، یکی از دردآورترین مرگ‌های تاریخی ایران

  • این عکس‌ها در فرانسه هم به نمایش در آمده بود، واکنش‌ها در آنجا چطور بود؟

بیشتر مخاطبان فرانسوی بودند و واکنش های جالبی داشتند. خوب بود به نظرم. استقبال خوبی شد.

کد خبر 214204
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز